4

فرزندان مجلس ششم پیروز انتخابات گلستان + جدول بررسی وضعیت

  • کد خبر : 185522
  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۷:۴۳

دور دوم انتخابات در شهری با حرارات زیاد پیگیری می‌شود و در شهری دیگر خبری از انتخابات نیست؛ استان گلستان از همان حوزه‌هاست که هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا چشم به دور دوم دوخته‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، درست در همان روزی که سخنرانی مصطفی معین وزیر اصلاح‌طلب دولت خاتمی در اهواز لغو شد تا شائبه تبلیغات انتخاباتی به وجود نیاید، حاجی بابایی وزیر دولت احمدی‌نژاد به گرگان رفت تا از افتادن پرچم اصولگرایی در استان گلستان ممانعت کند، شاید احمدی‌نژاد بار دیگر اصولگرایان را از سقوط و حذف نجات دهد.

در مجلس نهم از میان هفت نماینده استان گلستان، شش نماینده عضو فراکسیون اصولگرایان بودند  که از این جمع محمدجواد نظری مهر رد صلاحیت شد و فرصت حضور در انتخابات را پیدا نکرد اما پنج نفر دیگر، طاهری و امامی و صابری و نوروزی و عباسی، همگی در لیست اصولگرایان قرار گرفتند اما در رسیدن به کرسی‌های بهارستان ناکام ماندند!

گرگان، همه چیز در دور دوم

وقتی طاهری و امامی، نمایندگان اصولگرای گرگان برای انتخابات ریاست جمهوری خود را آماده می‌کردند، رقیبان اصلاح‌طلبشان در راهروهای شورای نگهبان در رفت و آمد بودند، شاید فرصت حضور در انتخابات را پیدا کنند، در نهایت لیست اصلاح‌طلبان بسته شد و نور محمد تربتی‌نژاد و عبدالغفار رادمهر در لیست اصلاح‌طلبان قرار گرفتند و بزرگان سیاسی استان در کنار جوانان ستادهای انتخاباتی را راه اندازی کردند.  با توجه به محبوبیت آیت‌الله نور مفیدی در استان و عملکرد ضعیف نمایندگان سابق، خیلی زود مشخص شد که نامزدهای اصولگرا شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند.

در انتخابات گرگان عبدالغفور امان‌زاده چهره مورد اعتماد ترکمن‌ها رای اول را آورد و بعید نیست بعد از سال‌ها اقلیت ترکمن در گرگان صاحب یک کرسی مجلس شوند. در رتبه دوم نورمحمد تربتی‌نژاد نامزد اصلاح‌طلبان قرار گرفت و نبی هزار جریبی سوم شد.

نفر چهارم انتخابات تا آخرین لحظات شمارش آرا عبدالغفار رادمهر بود و دو نامزد اصولگرا در رتبه‌های پنجم و ششم قرار داشتند، اما در آخرین لحظات شمارش آرا طاهری به جای رادمهر در رده چهارم قرار گرفت تا حداقل امید اصولگرایان برای دور دوم انتخابات زنده بماند. همین تغییرات مورد اعتراض بسیاری از نامزدهای انتخابات قرار گرفت که از فرماندار می‌خواستند برخی ابهام‌های را درباره نتیجه انتخابات برطرف کند.

اما در نهایت شورای نگهبان نتایج انتخابات را تایید کرد و چند روز بعد استاندار گلستان حکم عزل فرماندار گرگان داد. حکمی که با اعتراض شدید رسانه‌های نزدیک به جبهه پایداری مواجه شد.

اما پدیده انتخابات گرگان نبی هزارجریبی بود. او فرزند شهید هزار جریبی نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم بود که در سانحه سقوط هواپیما جان باخته بود و طبیعی بود که در دور دوم در لیست امید قرار گرفت تا اصلاح‌طلبان با تمام قوا وارد مرحله دوم انتخابات شوند.

فرزندان مجلس ششم پیروز انتخابات

هیچکس فاجعه اریبهشت ۱۳۸۰ را در گلستان فراموش نمی‌کند؛ سقوط هواپیمای وزیر راه و شهادت وزیر و هر هفت نماینده استان گلستان در مجلس ششم. با این‌حال فرزندان آن نمایندگان در انتخابات مجلس دهم توانستند رای مردم را بار دیگر تصاحب کنند. به جز هزار جریبی در گرگان، این اتفاق در گنبدکاووس نیز تکرار شد؛ نماینده وقت گنبد طاووس در آن پرواز بود که فرزند او در انتخابات مجلس دهم توانست بار دیگر پرچم اصلاح‌طلبی را در این شهر به اهتزاز درآورد. سلیمان عباسی نماینده اصولگرای مجلس نهم در این حوزه انتخابیه در رده پنجم قرار گرفت.

پیروزی مستقلان در رامیان

فقط سلیمان عباسی نبود که در رتبه پنجم انتخابات حوزه انتخابیه خود قرار گرفت. در رامیان نیز رضا صابری، نماینده سابق رامیان پنجم شد! هرچند نامزد اصلاح‌طلبان، غلامعلی کوهساری نیز در کسب رای مردم موفق نبود و گرچه از نماینده اصولگرایان رای بیشتری آورد، اما نتیجه انتخابات نشان داد علیرضا ابراهیمی چهره مستقل نماینده رامیان در مجلس آینده خواهد بود.

شکست نامزد اصولگرا در حوزه بی رقیب!

علی آباد کتول تنها حوزه انتخابیه استان بود که اصلاح‌طلبان در آن نامزد معرفی نکرده بودند و به نظر می‌رسید رحمت‌الله نوروزی راه کوتاهی برای نشستن روی صندلی خانه ملت داشته باشد اما در این حوزه انتخابیه نیز اسدالله قره‌خانی که از سوی حزب اعتدال و توسعه حمایت شده بود راهی مجلس شد.

رقابت بعد از رد صلاحیت

محمد جواد نظری‌مهر، تنها نماینده مجلس نهم بود که در استان گلستان برای حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان صلاحیت حضور در انتخابات را از شورای نگهبان به دست نیاورد. در این حوزه انتخابیه رامین نور قلی پور نامزد اصلاح‌طلبان و رحمت جلالی نامزد اصولگرایان به دور دوم انتخابات راه یافتند و در دور دوم انتخابات نبرد تمام عیاری را به نمایش خواهند گذاشت.

بازی برد-برد اصلاح‌طلبان مینودشت

حوه انتخابیه مینودشت و کلاله یک حوزه منحصر به فرد در استان گلستان محسوب می‌شود. از یک‌سو این  تنها حوزه انتخابیه در استان گلستان بود که در مجلس نهم نماینده اصولگرا نداشت و عبدالکریم رجبی مستقل به نمایندگی از این مردم در خانه ملت حضور داشت که البته در انتخابات اخیر در رده سوم آرا قرار گرفت.

حوزه مینودشت، تنها حوزه انتخابیه در استان گلستان بود که اصولگرایان در دور اول انتخابات نامزدی معرفی نکرده بودند! در این حوزه انتخابیه هر چند شهمرادی در رتبه پنجم قرار گرفت اما سیدنجیب حسینی و شهرام کوسه‌غراوی که در انتخابات به دور دوم رفته‌اند حامیان زیادی در میان اصلاح‌طلبان دارند و نماینده نزدیک به دولت محسوب می‌شوند و اصلاح‌طلبان در این حوزه انتخابیه احتمالا از هر دوی این نامزدها حمایت کنند.

استان گلستان

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=185522

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر