1

نیروی انتظامی در جریان گشت نامحسوس مظلوم واقع شد و در حقش اجحاف شد

  • کد خبر : 186514
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۷:۳۶

وزیر کشور گفت: به هر حال نوع بیان و نوع توضیح طرح گشت های نامحسوس مناسب نبود و در اینجا نیروی انتظامی مظلوم واقع شد و در برخی جاها در حقش اجحاف شد.

افق نیوز / رحمانی فضلی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما درباره سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در بحث مبارزه با مواد مخدر افزود: موضوع مواد مخدر یک موضوع جهانی و انسانی است بر همین اساس سازمان ملل در این خصوص ساختار خاصی دارد.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۹ سه کنوانسیون به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید که کشورها باید آنرا اجرایی می کردند به نوعی که کاهش تقاضا می دادند ، کاهش عرضه می کردند و به کشورهایی که در این زمینه مبارزه می کردند کمک کنند و مسائل حقوق بشری را در این حوزه رعایت کنند.
رحمانی فضلی گفت: قرار بود نتیجه این اقدامات ظرف ۱۰ سال یعنی تا سال ۲۰۱۹ عملیاتی کنند و تصمیم گیری جدیدی صورت گیرد.
وی افزود: برای این موضوع از دو سال قبل قرار شد ارزیابی صورت گیرد و امسال در مجمع عمومی آنرا به بحث بگذارند که این نشست بر همین اساس برگزار شد و یکی از موضوعاتی که مطرح شد بحث اعدام ها بود که آنرا در کشورها لغو کنند، موضوع دیگر قانونی کردن مصرف مواد بود و یکی دیگر از موضوعات نیز موضوع حقوق بشری مواد مخدر بود که تأکید داشتند این سه مسئله را مطرح و موضوع کنوانسیون ها را عوض کنند.
رحمانی ادامه داد: البته این سه مسئله دو سال که در اتریش دفتر سازمان ملل در حوزه اروپا از موضوعاتی که بحث جدی روی آن می شود و ما نیز چون نظرات خاصی در این سه مسئله داشتیم با توجه به شرایطی که ما در بحث مواد مخدر داریم در این نشست شرکت کردیم.
وی گفت: هیچ کشوری شرایط ایران را در بحث مواد مخدر ندارد چرا که ما در مجاورت کشور افغانستان هستیم که سالی شش هزار تن تولید مواد مخدر می کند و یکی از مسیرهای ترانزیتش ایران است.
وزیر کشور افزود: بحث های زیادی در این نشست مطرح شد و ما نیز توضیحاتی در این خصوص مطرح کردیم و فرصتی بود که نگاهمان را در حوزه حقوق بشر در آنجا به صورت جدی مطرح کنیم و نتایج خوبی نیز دربر داشت.
وی گفت: به ویژه که این کشورها شناخت درستی از ما ندارند و سطح اطلاعاتشان پایین است و ما وقتی حضور پیدا می کنیم و توضیح می دهیم می تواند تأثیرگذار باشد به خصوص در بحث امور پناهندگان و مهاجرین که اکنون ۲۰۰ ـ ۳۰۰ هزار نفر مهاجر از طریق سوریه و عراق به اروپا رفتند که شرایطشان خیلی مشکل شده است.
رحمانی فضلی ادامه داد: ما آنجا گفتیم چهار دهه است سه میلیون نفر افغانی را در داخل کشور پذیرایی می کنیم و کمک هزینه هایی که اینها به ما می کنند سالانه یک یا دو درصد هزینه ها نیز نمی شود و گفتیم که سالانه فقط یک میلیارد دلار صرف ۳۰۰ هزار مهاجر افغانستانی می کنیم که در ایران در آموزش و پرورش تحصیل می کنند و یا در دانشگاه ها هستند و یا در بحث بیمه و بهداشت اینها صرف می شود.
وی گفت: اکنون که این کشورهای اروپایی دچار این شرایط شده اند معتقدم کمک بیشتری کنند تا این مهاجران در داخل منطقه مستقر باشند و در این خصوص نیز با ترکیه به توافق رسیده اند.
وزیر کشور افزود: طرح این مسائل در آنجا موجب تشویق و آگاهی خیلی از کشورها می شود و هم در حوزه مواد مخدر و هم پناهندگان و مهاجرین تقریباً همه آنها از ما تقدیر و تشکر داشتند.
وی درباره بحث پناهندگی نیز گفت: مسئله اصلی پناهندگی ناامنی و فقر است و فرم و راه حل اصلی آن نیز این است که در آنجا (سوریه، عراق و یمن) امنیت ایجاد کنند که در آنجا من موضوع یمن را مطرح کردم که در یمن فاجعه انسانی عمیقی به خاطر حمله یک کشور بدون دلیل صورت می گیرد و معلوم است که از این کشور آوارگانی خواهیم داشت و یا درباره سوریه نیز همین موضوع است.
وی ادامه داد: بنابراین اگر می خواهیم این مسئله حل و فصل شود ابتدا باید درباره امنیت داخلی کشورها گام برداشت بعد از آن نیز سازمان ملل کمک کند که در این کشورها توسعه اتفاق بیفتد.
رحمانی فضلی در ادامه به بحث مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ما ۳۵۰۰ شهید در بحث مبارزه با مواد مخدر دادیم و سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تا عملیات مسلحانه با قاچاقچیان انجام می دهیم به طوری که سال قبل ۶۲۰ تن مواد مخدر در داخل ایران کشف کردیم و در واقع مانع عبور خیلی از این مواد مخدرها از داخل ایران شدیم.
وی افزود: این در حالی است که این کشورها هیچ وقت به ما کمک واقعی نداشتند و بهانه می کردند که به دلیل تحریم ها نمی توانیم امکانات و تجهیزات به شما بدهیم و ما گفتیم اکنون که بهانه تحریم ها رفع شده است.
وزیر کشور گفت: کمک هایی که ما می خواهیم یکی بحث امکانات و تجهیزات است و همچنین در حوزه پولشویی نیز آنها می توانند به ما کمک کنند اما تاکنون هیچ کمکی نکردند و حتی تجهیزات نیز در این خصوص ندادند.
وی افزود: البته ما نیز تجهیزات عملیاتی داشتیم و آن این بود که آنها سالهاست مطرح می کنند در افغانستان کشت جایگزین صورت گیرد اما تاکنون عملیاتی نشده است و گفتیم که ایران حاضر است به صورت پایلوت و به عنوان الگو در یک استان افغانستان بحث تغییر کشت و معیشت را انجام دهد اما باید سازمان ملل و افغانستان به ما کمک کند.
رحمانی فضلی ادامه داد: افغانستان امنیت را برقرار کند و سازمان ملل کمک مالی و برنامه ای را انجام دهد و ما اقدامات را انجام می دهیم که اگر این پیشنهاد موفق شد همان را در استان های دیگر نیز انجام دهیم.
وی گفت: اما دلیل کمک نکردن معلوم است چون سالانه ۳۰ میلیارد دلار عواید حاصل از قاچاق مواد مخدر است و قاچاقچیان در حوزه های مختلف صاحب نفوذ و قدرت هستند و این موضوع تأثیرگذار است.
رحمانی فضلی درباره اینکه چه مقدار از باندهای مواد مخدر مربوط به کشورهای غربی است افزود: ما در شناسایی باندها آنقدر اطلاعات نداریم اما همه باندهای مواد مخدر در بازار جهانی تجارت می کنند و به هم مرتبط هستند.
وزیر کشور گفت: سه استان خوزستان، لرستان و ایلام بیشترین خسارات ناشی از بارندگی ها را داشتند.
رحمانی فضلی درباره خسارات ناشی از بارندگی افزود: بارندگی ها امسال مناسب بود اما برخی از استان های ما که حدود ۱۲ استان است شدت بارندگی ها زیاد بود به طوری که در برخی از استان ها ۱۸۰ تا ۲۰۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بارندگی بیشتری داشتیم و سه استان نیز بیشترین خسارت را در این خصوص داشتند.
وی گفت: تمام تلاش ما این بود که خسارات کمی در این خصوص داشته باشیم و با اطلاع رسانی به موقع صدا و سیما و پیش بینی های هواشناسی و اقدامات به موقع مدیریت بحران در همه استان ها خسارت را به حداقل رساندیم به طوری که کل تلفات انسانی ما پنج نفر بود که البته سه نفر از اینها به خاطر صاعقه بود و تنها دو نفر به خاطر سیل بود.
وزیر کشور درباره خسارات ناشی از آب گرفتگی نیز افزود: خساراتی که بر اثر آب گرفتگی به تأسیسات و زیربناهای شهرها وارد شد ما آنها را محاسبه کردیم و ۲۰ میلیارد تومان به دولت پیشنهاد کردیم که ان شاء الله دولت آنرا به زودی به صورت علی الحساب به ما بدهد که البته این کمک ها اولیه است و بررسی دقیق خسارات صورت می گیرد.
وی گفت: مهمترین مسئله در استان خوزستان مدیریت کنترل سیل بود که اگر تخلیه مناسب انجام نمی شد ممکن بود خسارات بیشتری وارد شود اما به هر حال پلهایی را که آب برده بود و همچنین تأسیسات زیربنایی تعمیر شدند و تلاش می کنیم خسارت های مالی که وارد شده در دولت تصویب شود.
رحمانی فضلی افزود: البته ما برآورد را به سازمان مدیریت داده ایم و امیدواریم بعد از بررسی آن را به دولت ارائه کند.
وزیر کشور گفت: نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در انتخابات این دوره با پنج گروه تروریستی برخورد کردند که قصد بمب گذاری و عملیات انتحاری در داخل کشور داشتند.
رحمانی فضلی درباره امنیت مرزها گفت: اکنون امنیت در مرزها برقرار است و کسی موضوع امنیت، دغدغه اصلی اش نیست و این نتیجه زحمات نیروهای انتظامی و امنیتی و قضائی است.
وی افزود: اکنون کشورهای منطقه دارای مشکل امنیتی هستند و تاکنون نیز نتوانستند اقدامات تأثیرگذاری در این خصوص انجام دهند اما ما مشکلی در این خصوص در داخل کشور نداریم که البته این به معنای آن نیست که در تهدید نیستیم و یا نگرانی نداریم بلکه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما همیشه هوشیار و در آماده باش هستند و همه باید کمک کنیم.
وزیر کشور در ادامه به بحث دست اندرکاران اجرای انتخابات اشاره کرد و گفت: حتماً باید امانتدار باشند و قانون را اجرا کنند و سلامت انتخابات را در اخذ رأی شمارش آراء کاملاً رعایت کنند و گروه های سیاسی نیز از هیجانات کاذب بپرهیزند و از اتهام و تهمت و تخریب رقیب دوری کنند.
رحمانی فضلی در بحث فضای مجازی نیز افزود: اکنون قرارگاه فضای مجازی تشکیل شده است و وظیفه اش مدیریت فضای مجازی و سایت هاست و تمام دستگاه های مرتبط به جز وزارت کشور عضو آن هستند و در واقع ما در آنجا عضویت نداریم و وظیفه قانونی نیز به ما واگذار نشده است اما از منظر اجتماعی می توانیم آیین نامه های ابلاغی نظارتها و کنترل هایی را انجام دهیم.
وی در ادامه به بحث گشت نامحسوس اشاره کرد و گفت: ابتدا باید دید آیا وظیفه نیروی انتظامی تأمین امنیت اجتماعی هست یا خیر؟ که قانون می گوید هست و جامعه توقع دارد که نیروی انتظامی این کار را انجام دهد که بله چنین توقعی وجود دارد و سومین اینکه نیروی انتظامی باید پاسخگو باشد که بله باید پاسخگو باشد که بنده در مجلس نهم چندین بار با حضور در کمیسیون ها به سؤالات نمایندگان پاسخ دادم.
وزیر کشور افزود: در مرحله نخست اتفاقی که افتاد این بود که طرح این طرح خوب صورت نگرفت و نوع بیان کامل نبود چرا که این مسائل ابعاد مختلفی دارد و میان بخشی است و تأثیرگذاری فرهنگی ، اجتماعی و بهره برداری سیاسی دارد.
وی گفت: به هر حال نوع بیان و نوع توضیح این طرح مناسب نبود و در اینجا نیروی انتظامی مظلوم واقع شد و در برخی جاها در حقش اجحاف شد.
وزیر کشور افزود: همین نیروی انتظامی که امنیت ما را تأمین می کند و در حق نیروی انتظامی بیش از آنکه جای بحث و صحبت داشت پرداخته شد و این را باید جبران کرد.
وی گفت: در بحث نیروهای نامحسوس نیز نیروی انتظامی در واقع می خواهد از نیروهای آزاد خود در حوزه های امنیتی و اجتماعی استفاده کند که حوزه های امنیتی شامل شرارت، سرقت، باج گیری، خفت گیری نیز می شود که مردم با آن مواجهند که البته یکی از این مباحث بحث اخلاقی کشف حجاب در داخل خودروهاست.
رحمانی فضلی افزود: به هر حال این نیروهای نامحسوس وقتی چنین مباحثی را مشاهده کنند باید به نیروی انتظامی گزارش   و مستندات را فراهم کنند و بعد از آن به فرد خاطی و یا به خانواده اش تذکر داده می شود و با شرارت ها و امنیت اجتماعی نیز برخورد صورت می گیرد.
وی گفت: البته طرح این موضوعات مهم قبل از اینکه مطرح شود حتماً باید با تدابیری همراه باشد و به صورت جامع و کامل توضیح داده شود چون طرح ملی است و باید در شورای امنیت مطرح شود و اگر بحث امنیت اخلاقی است باید در شورای اجتماعی آنرا مطرح کرد به ویژه که این دو موضوع بین بخشی است و همه دستگاه ها باید کمک کنند.
رحمانی فضلی افزود: بنده از فرمانده ناجا خواستم این طرح را حتماً به شورای اجتماعی و امنیت ارجاع بدهد و در آنجا بررسی های دقیق و هماهنگی های لازم صورت گیرد و بعد کلیت طرح را تشریح کنیم.
وی ادامه داد: این نوع طرحها اگر مشارکت دستگاه ها را به همراه نداشته باشد یقیناً شکست خواهد خورد و نیروی انتظامی باید با تکیه بر کمک مردم این کار را انجام دهد.
وزیر کشور گفت: اکنون نیروی انتظامی وظیفه قانونی خود را انجام می دهد و این طرح نیز در شورای امنیت و شورای اجتماعی بررسی می شود و نظرات همه دستگاه ها گرفته می شود و ان شاء‌الله با هماهنگی دستگاه ها اجرایی خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=186514

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر