3

باید قوانین مربوط به پذیرش دانشجویان دکترا را مورد بازنگری قرار دهیم

  • کد خبر : 18679
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۵

‘کامران دانشجو’ در چهارمین سفر استانی هیات دولت به خراسان جنوبی گفت:همه دانشگاه های ما در زمینه های دفاعی، نانو، بایو، کامپوزیت و سایر فناوری های نوین مشغول ارایه تولیدات علمی هستند .افق به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، ‘کامران دانشجو’ در چهارمین سفر استانی هیات دولت به خراسان جنوبی، در جمع اعضای […]

‘کامران دانشجو’ در چهارمین سفر استانی هیات دولت به خراسان جنوبی گفت:همه دانشگاه های ما در زمینه های دفاعی، نانو، بایو، کامپوزیت و سایر فناوری های نوین مشغول ارایه تولیدات علمی هستند .افق به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، ‘کامران دانشجو’ در چهارمین سفر استانی هیات دولت به خراسان جنوبی، در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه های این استان اظهار داشت: البته این به معنای رد نظریات غربی در زمینه های مختلف علوم انسانی نیست.

وی تصریح کرد که به دلیل اینکه اغلب منابع تدریس و سر فصل های علوم انسانی در دانشگاه ها ترجمه منابع غربی است و به نظریات اسلامی و آرای دانشمندان کشورمان در این علوم کمتر پرداخته شده، تصمیم بر آن است تا سر فصل ها و منابع جدیدی در ارایه این علوم به کار گرفته شود و پس از بررسی و تدوین، در دانشگاه ها تدریس شود.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه دشمن به هر نحو ممکن به دنبال علم زدایی و دین زدایی از دانشگاه های ما است، گفت: دشمن در یک حرکت زنجیره ای و برنامه ریزی شده، ابتدا دانشمندان ما را ترور کرد و سپس در ارایه حلقه دیگری از این زنجیره، به تازگی یک ناشر غربی به یکی از دانشگاه های ما اعلام کرده است که چون شما در امور تحقیقات دفاعی فعالیت می کنید، مقالات استادان شما را منتشر نمی کنیم.

وی تصریح کرد: ما هیچگاه زیر بار این ذلت نمی رویم که با توصیه خارجی ها کارهای تحقیقاتی خود را انجام دهیم و این برخورد تهدید آمیز مبنی بر انتشار نکردن تولیدات علمی را باید به عنوان آپارتاید علمی تلقی کرد.

دانشجو به حرکت نمادین روسای دانشگاه های کشور مبنی بر درخواست تحریم ارسال مقاله به ناشر یاد شده اشاره کرد و گفت: در حقیقت همکاری ما با این ناشر و سایر ناشران از سر عزت است وگرنه هیچ ناشری حق ندارد به ما خط بدهد که در چه مواردی کارهای پژوهشی انجام بدهیم یا ندهیم.

وزیر علوم اضافه کرد: همه دانشگاه های ما در زمینه های دفاعی، نانو، بایو، کامپوزیت و سایر فناوری های نوین مشغول ارایه تولیدات علمی هستند و در این زمینه حل مشکلات کشور را در اولویت قرار داده اند نه توصیه های ناشران خارجی را.

دانشجو همچنین درباره اعتبارات دانشگاهی اظهار داشت: اعتبارات دانشگاهی در دو سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

وی همکاری مسوولان استانی را لازمه توسعه هر چه بیشتر مراکز آموزش عالی مناطق مختلف کشور عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری برای نیروی انسانی، پر سود ترین سرمایه گذاری ها است.

وزیر علوم از مسوولان استانی خواست کمک به دانشگاه ها را یکی از اولویت های کاری خود قرار دهند.

دانشجو با بیان اینکه سیاست وزارت علوم، توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی و دکترا است، ادامه داد: دانشگاه بیرجند هم باید در جذب دانشجویان کارشناسی ارشد و ایجاد زمینه برای تاسیس رشته های دکتری فعال باشد.

وی همچنین در مقایسه استادان دانشگاه های شهرستان ها و تهران با بیان اینکه این دو گروه در زمینه فعالیت های آموزشی و پژوهشی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، گفت: چنانچه امکانات دانشگاه های شهرستان ها تامین شود، می توانیم در پنج سال آینده در هر استان، یک دانشگاه در ردیف دانشگاه های مهم تهران داشته باشیم و نخبگان شهرستانی نیز دیگری نیازی به عزیمت به دانشگاه های تهران ندارند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه نباید هیچگاه به وضعیت موجود قانع باشیم، اظهار داشت: باید همیشه به فکر ارتقا کیفیت باشیم و به این موضوع، نگرشی آرمانی داشته باشیم زیرا در غیر این صورت و رضایت مطلق از وضعیت موجود، دیگر پیشرفتی در امور حاصل نمی شود.

وی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات دانشگاه های ما کمتر از دانشگاه های کشور های غربی نیست، اظهار داشت: در داخل کشور با بکار گیری امکانات خود می توانیم بهترین دانشجویان دکترا را تربیت کنیم اما برای انجام این امر باید سهولت اجرای قوانین مربوط به پذیرش دانشجویان دکترا را مورد بازنگری قرار دهیم و زمینه را برای ارایه برنامه پژوهشی اعضای هیات علمی فراهم سازیم.

وی درباره چگونگی اسلامی شدن دانشگاه ها اظهار داشت: اسلامی شدن دانشگاه ها در بخش محتوا، تحول در علوم انسانی و سرفصل ها و منابع درسی آن در دانشگاه ها را دنبال می کند و در تلاش هستیم که طبق فرمایش رییس جمهوری، عالمانه تر و عمیق تر به بحث اسلامی شدن دانشگاه ها بپردازیم و با کارهای کارشناسی شده در این زمینه حرکت کنیم.

دانشجو افزود: ظاهر و باطن دانشگاه اسلامی باید هماهنگ باشد و وقتی کسی وارد این دانشگاه می شود باید فضای آن طوری تنظیم شده باشد که بیننده حس کند به محوطه ای منظم و مقدس وارد شده است.

وزیر علوم در مورد چگونگی فعالیت اعضای هیات علمی در دانشگاه ها نیز گفت: وظیفه یک عضو هیات علمی در دانشگاه فقط خوب درس دادن نیست، بلکه وی باید علاوه بر تدریس مناسب، خوب تحقیق و مهم تر از همه خوب تربیت کند، زیرا می خواهیم انسان هایی در دانشگاه ها تربیت کنیم که سربازان امام زمان باشند و دانشمندانی متدین، مودب، متعهد و متخصص باشند.

وی با بیان اینکه از نظر اسلام ، دانش ابزاری برای تعالی بشریت است و نه سلطه بر انسان های دیگر افزود: رسیدن به این مرحله تنها از راه تهذیب و تربیت صحیح حاصل می شود و با نگاه به علم از منظر اسلام و تعلیمات معنوی میسر است.

در این دیدار ‘محمد رضا میری’ رییس دانشگاه بیرجند نیز گزارشی از روند رو به رشد شاخص های آموزش عالی در دانشگاه بیرجند ارایه کرد و سپس اعضای هیات علمی دانشگاه های خراسان جنوبی سوالات و دیدگاه های خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=18679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام وسلام خدمت وزیر محترم: مثلی است معروف که میگویند پول دادن وزردآلوخریدن فامیل کوهستانی نیاز ندارد!!!!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر