1

احیای سازمان ملی جوانان مهمترین مطالبه جوانان از منتخبان مردم در مجلس دهم

  • کد خبر : 187048
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

سازمان های مردم نهاد مستقل استان فارس عمده مطالبه خود از منتخبان مردم در استان و شیراز را احیای سازمان ملی جوانان به طور مستقل و با همان ساز و کار گذشته عنوان کردند و گفتند: این سازمان باید دوباره احیا شود تا جوانان مامنی برای بیان مطالبات خود داشته باشند.

شماری از جوانان نخبه استان فارس با حضور در میزگرد ایرنا اعلام کردند: پس از تلفیق سازمان ملی جوانان در وزارت ورزش، دغدغه های جوانان به حاشیه رفته است که امیدواریم مجلس دهم نگاه ویژه ای به جوانان داشته باشد.
این جوانان بر این باورند: متاسفانه در حال حاضر دریک وزارتخانه نگاه یکسان به جوانان و ورزش صورت نمی گیرد و حوزه جوانان و مسایل مربوط به آنها در زیر سایه سنگین ورزش قرار گرفته است.
این افراد گفتند: مهمترین مطالبه جوانان در کشور و استان فارس از مجلس دهم احیای سازمان ملی جوانان است تا بتوان عقب ماندگی این چند سال حوزه جوانان جبران شود.
** چشم امید جوانان به دولت تدبیر و امید
دبیر کانون جوانان نگاه فردا در این میزگرد گفت: بعد از تغییر و تحول و روی کار آمدن دولت تبیر و امید فضای کار و فعالیت سازمان های مردم نهاد از سر گرفته شد و ساختارها در این بخش احیا شده است که امید داریم دولت تدبیر و امید در حوزه جوانان نیز اقدامات موثری انجام دهد.
مهداد معصومی افزود: متاسفانه پس از ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی در قالب یک وزارتخانه، حوزه جوانان که بیشترین جمعیت کشور را شامل می شوند به فراموشی سپرده شده و به حاشیه رفته است.
وی بیان کرد: پس از انحلال سازمان ملی جوانان و تلفیق آن با سازمان تربیت بدنی، شاهد تضعیف برنامه ها و نگاه به حوزه جوانان هستیم که موجب شد مسئولان و کشور از این قشر غافل شوند.
او بابیان اینکه فعالیت سازمان های مردم نهاد در عرصه های اجتماعی، پویایی اجتماع، افزایش اعتماد و مشارکت مردمی را به دنبال دارد اظهار داشت: حوزه جوانان به دلیل پویایی حساسیت های ویژه ای دارد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.
معصومی ادامه داد: نگاه دولت تدبیر و امید به جوانان توانسته چراغ امید رادر دل آنها روشن نگه دارد که پس از روی کار آمدن مجلس همراه با دولت، نیز انتظار داریم کارهای ارزشمندی در حوزه جوانان در کشور و فارس انجام شود.
وی به عنوان نماینده گروهی از جوانان استان عنوان داشت: انتظار است نمایندگان منتخب مردم در بخش های سیاست گذاری، رفع موانع فعالیت سازمان های مردم نهاد،حضور پر رنگ تر سازمان های مردم نهاد در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های استانی،ایجادزیرساخت های مناسب برای فعالیت این سازمان ها در حوزه جوانان اهتمام ویژه ای داشته باشند.
** به حاشیه رفتن جوانان در کشور یک ضربه مهلک به کشور است
مدیر انجمن دوستداران زندگی سالم نیز گفت: متاسفانه پس از ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی کسی به جوانان فکر نکرد که سرنوشت آنها چه می شود که اگر این طور بود فکر ادغام این دو سازمان اجرایی نمی شد.
علیرضا یوسفی اضافه کرد: هر چند مشکل در حوزه جوانان مشکل ساختار و سازمان نبوده و نیست اما وجود سازمان می تواند تسهیل کنند بسیاری از امور جوانان باشد.
وی بیان داشت: مشکلات و مسایل در حوزه جوانان متنوع و فراوان است و این بخش ارتباط تنگاتنگی با سازمان های دیگر دارد لذا برای پیگیری امور مربوط به جوانان باید ساختاری فراتر از یک معاونت باشد تا از ضمانت اجرایی برای حل مشکلات و مسایل جوانان در ارتباط با دیگر دستگاه ها را برخوردار باشد.
یوسفی افزود: این که برخی از مسئولان در دوره های خاص جوانان را نادیده بگیرند، آنها را رها کنند و مسایل آنها را پیگیری و رصد نکنند یک ضربه جبران ناپذیر به جامعه است.
او بابیان اینکه انتظار از مجلس و دولت بیش از گذشته شده است تصریح کرد: احیای سازمان ملی جوانان عمده مطالبه جوانان و سازمان های مردم نهاد از منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که امیدواریم منتخبان مردم این مهم را با جدیت دنبال کنند.
وی اظهارداشت: مشارکت مردمی یکی از شاخصه های توسعه هر منطقه است که به همین دلیل نماینده منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی باید ضمن فراهم کردن شرایط مشارکت مردم در فعالیت های اجتماعی، برای خدمت به مردم فراجناحی عمل کند.
** منتخبان مردم جوانان را ببینند و به آنها اعتماد کنند
دبیر انجمن رویای سبز چکاوک نیز گفت: عمده ترین مطالبه جامعه جوانان کشور و استان از منتخبان مردم در این دوره از مجلس شورای اسلامی تفکیک وزارت ورزش و جوانان و حمایت از جوانان است که انتظار است این مهم اولویت جدی پیگیری های منتخبان باشد.
لیلا مختاری اضافه کرد: در چند سال اخیر حوزه جوانان در کشور مغفول مانده و مدیران و جامعه جوانان را رها کرده اند که مطالبه جوانان از منتخبان مجلس دهم این است که جوانان را ببینند، آنها را درک کنند و به توانمندی های آنها اعتماد کنند.
وی ادامه داد: جوانان یکی از بخش های مهم و پر مخاطب در جامعه ماست که مخاطب و شرایط ویژه خود را دارد و نمی تواند با ورزش در یک نگاه دیده شود.
او عنوان کرد: نماینده منتخب مردم باید توجه به جوانان را در زمره ملاک های اصلی خود بداند که امیدواریم در این دوره، منتخبان مردم در مجلس دهم، فارس را به سمت شایستگی بیشتر و رسیدن به جایگاه واقعی سوق دهند.
مختاری با اشاره به حضور ۱۸ نماینده از استان فارس در مجلس شورای اسلامی افزود: انتظار می رود که نمایندگان منتخب مردم در مجلس دهم با هم افزایی، از اثرگذاری خود برای رفع مشکلات جوانان، احیای مجدد سازمان ملی جوانان و رفع عقب ماندگی های زیرساختی استان در حوزه جوانان بهره گیرند.
** تدوین قوانین برای جوانان، اولویت منتخبان مردم در مجلس دهم باشد
دبیر موسسه مرد نهاد صبح آفرینش نیز گفت: انتظار داریم نمایندگان منتخب مردم در این دوره از مجلس شورای اسلامی توجه و حمایت از جوانان را مورد توجه قرار دهند و تدوین قوانین برای حمایت و پشتوانه از جوانان را در اولویت های خود قرار دهند.
محمد مسعودیان بیان کرد: در برخی از مواقع ما خلاء قانونی نداریم و قوانینی هم در ارتباط با موضوع های یاد شده مصوبه شده لیکن پیگیری و اجرایی نمی شود.
وی بابیان اینکه سازمان ملی جوانان بشتر مناسبی برای پیگیری مطالبات جوانان بود اظهارداشت: اینکه حمایت از جوانان تنها به شعار در برخی از مسئولان و نماینده های مردم جاری باشد مناسب نیست بلکه باید ساز و کار عملی حمایت از جوانان که در مرحله نخست همان احیای سازمان ملی جوان است، فراهم شود.
مسعودیان اضافه کرد: استان فارس به ویژه در بخش جوانان از ظرفیت های غنی برخوردار است اما متاسفانه این قشر بر زیر سایه سنگین ورزش قرار گرفته اند و حامی و حمایت کننده ای در این استان ندارد و به تبع این عدم حمایت از سهم کمرنگی در توسعه و پیشرفت کشور و استان برخوردار هستند.
** نمایندگان مجلس دهم اشتباه صورت گرفته در ادغام سازمان ملی جوانان، را اصلاح کنند
دبیرانجمن دادآفرین فارس هم گفت: قبل از شکل گیری وزارتخانه ورزش و جوانان، بیشتر اهداف مورد نظر کشور در حوزه ورزش و جوانان تامین می شد که متاسفانه پس از ادغام این دو سازمان، ورزش بر جوانان برتری یافت و جوانان به فراموشی سپرده شدند.
حمیدرضا اسلامی اضافه کرد: نخستین اقدامی که شایسته است نمایندگان مجلس دهم انجام دهند اصلاح ادغام غیرکارشناسی و نادرست دو مقوله تربیت بدنی و جوانان در وزارت ورزش و جوانان است زیرا حل مسایل اشتغال و ازدواج جوانان کشور و از دیگر سو، ترویج ورزش در جامعه باید در سازمان هایی صورت گیرد که از موضع بالاتر به دیگر وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی برخوردار باشد.
وی ادامه داد: از این رو انتظار و مطالبه عمده جوانان این است که نمایندگان مجلس دهم اشتباه صورت گرفته در سال های گذشته را در اولین فرصت ممکن با ارایه طرحی اصلاح کنند.
او عنوان داشت: همچنین اولویت مجلس دهم باید بر اساس نیازهای مردم باشد و برخی ازکارهای خوب از جمله تشکیل کمسیون جوانان که در مجلس قبل ایجاد شده را دنبال کند.
اسلامی افزود: منتخبان مردم در مجلس دهم باید فضای بهره گیری از توان جوانان و رفع قوانین این حوزه را با بهره گیری از خود جوانان در کشور دنبال کنند که توجه و اعتماد به جوانان یکی از نیازهای اصلی کشور است.
در هشتم دی ماه ۱۳۸۹ بر اساس ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم، پیشنهاد ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم ارائه و ایجاد وزارتخانه ای با عنوان وزارت ورزش و جوانان تصویب شد.
در همان ابتدای ادغام این دو سازمان نمایندگان مردم در مجلس، به مخالفت و موافقت با این ادغام موضع گیری کردند اما دولت دهم این طرح را اجرایی کرد.
در دوران فعالیت این وزارتخانه پژوهش های مختلفی از سوی کارشناسان بخش های متفاوت از جمله دانشگاهیان، ورزشکاران، سازمان های مردم نهاد و غیره انجام شد که بیشتر این پژوهش ها نشان داد ادغام این دو سازمان برغم کاهش هزینه ها مشکلات در برخی از بخش ها از جمله موارد فرهنگی و ساختاری را دو چندان کرده است.
همچنین ویژگی یکسان این پژوهش ها غفلت مسئولان از حوزه جوانان و بلاتکلیفی و عدم توجه به مسائل آنها بود که دولت تدبیر و امید در این زمینه امید های تازه ای رادر دل جوانان کشور برای راهگشایی مشکلات آنها ایجاد کرده است.
خلق حماسه مردمی در تشکیل مجلس همراه با دولت این امیدها را دوچندان کرد که امیدواریم مجلس دهم بتواند اشتباه رخ داده در خصوص قشر جوان کشور را در دوران فعالیت خود جبران کند.
استان فارس ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=187048

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر