1

ماجرای حقوق ۴۰۰ هزار تومانی برخی معلمان

  • کد خبر : 187055
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه چرا برخی معلمان ۴۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند درخصوص وضعیت بازنشستگی پیش از موعد زنان فرهنگی توضیحاتی را ارائه کرد.

 علی‌اصغر فانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درخصوص پایین‌ترین و بالاترین حقوق معلمان اظهار داشت: مشکل معیشت فرهنگیان طی دو یا سه سال اخیر ایجاد نشده است و این موضوع را حتی قبل از پیروزی انقلاب شاهد بودیم به گونه‌ای که هر سال مشکلات وجود داشته و انباشت می‌شود، فرهنگیان نیز انتظار ندارند دولتی که ۲٫۵ سال از عمر آن می‌گذرد، تمام مشکلات را حل کند.

وی افزود: بنده اواخر مرداد سال ۹۲ به آموزش و پرورش آمدم، در آن زمان میانگین دریافتی فرهنگیان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود که این رقم در اسفند سال ۹۴ به دو میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید یعنی به طور میانگین طی این دو سال حقوق فرهنگیان ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت این افزایش حقوق در حد بضاعت دولت بود، باید توجه داشت که در سال ۹۴ شرایط مالی دولت مناسب نبود اما با این وجود آموزش و پرورش ۱۰۸ درصد بودجه از دولت تخصیص گرفت. بودجه سال ۹۴ حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان بود اما دولت حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان تامین و به آموزش و پرورش پرداخت کرد.

**حداقل و حداکثرحقوق معلمان

فانی ادامه داد:‌حداقل حقوق معلمان حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر آن حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

** ماجرای حقوق ۴۰۰ هزارتومانی معلمان

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معلمان اعلام می‌کنند حقوق دریافتی آنها ماهانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان است، بیان کرد: کارمندان رسمی آموزش و پرورش حقوق  ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی ندارند و این موضوع اصلاً در قوانین کشور وجود ندارد. اما بخشی از فرهنگیان به صورت حق‌التدریس در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند و متناسب با زمان کار خود حقوق دریافت می‌کنند که این افراد جزء کارکنان رسمی این وزارتخانه نیستند.

** دو گروه از معلمانی که حقوق آنها با تأخیر پرداخت می‌شود

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش معلمان حق‌التدریسی که از مهر سال ۹۴ وارد آموزش و پرورش شده‌اند تاکنون حقوقی دریافت نکردند، علت این موضوع چیست؟ گفت: کارمندان رسمی آموزش و پرورش حقوق خود را آخر هر ماه دریافت می‌کنند اما دو گروه هستند که دریافتی آنها با تاخیر صورت می‌گیرد. گروه نخست مربیان پیش‌دبستانی که براساس قانون مصوب مجلس از مهر ۹۴ آموزش و پرورش ملزم به جذب آنها شد و گروه دوم معلمانی هستند که علاوه بر ساعات موظف خود اضافه تدریس دارند.

فانی در پاسخ به این پرسش که چرا آموزش و پرورش همواره کسری بودجه دارد؟ مطرح کرد:‌ سال گذشته این وزارتخانه ۱۰۸ درصد اعتبارات خود را تخصیص گرفت که این رقم بیش از اعتبارات مصوب بود اما کافی نیست. در سال ۹۵ با توجه به نیازهای آموزش و پرورش، تقاضای بودجه ۳۷ هزار میلیارد تومانی را داشتیم که دولت بودجه ۳۱ هزار میلیارد تومانی را برای آموزش و پرورش پیشنهاد کرد و این موضوع در مجلس مصوب شد با این روال در سال ۹۵ نیز ۶ هزار میلیارد تومان کسری اعتبار خواهیم داشت.

* تنها ۲ درصد از بودجه آموزش و پرورش را مدیریت می‌کنیم.

وی گفت: ۹۸ درصد از اعتبارات آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می‌شود که این موضوع جزو پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیر است و ما صرفاً دو درصد از بودجه آموزش و پرورش را مدیریت می‌کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش مطرح کرد: حق‌التدریس معلمان تا آخر اسفندماه پرداخت شده است همچنین حق‌الزحمه امتحانات خردادماه و حقوق سربازمعلمان نیز پرداخت شدو با ابلاغ بودجه سال ۹۵ پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۴ را پرداخت خواهیم کرد.

فانی اظهار داشت: اعتبارات مربوط به حقوق و مزایای کارکنان دولت توسط سازمان مدیریت به خزانه ابلاغ و از آنجا در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد. سال ۹۴ دولت در تامین منابع با مشکلات جدی مواجه بود و همزمان که اعتبارات سایر دستگاه‌ها از سوی خزانه پرداخت می‌شد اعتبارات آموزش و پرورش نیز تامین می‌شد؛ پرداخت حقوق کارکنان آموزش و پرورش از بیست و پنجم تا آخر هر ماه است اما در اسفند ۹۴ به دلیل کمبود منابع در خزانه حقوق فرهنگیان ۲۷ اسفند پردخت شد این در حالی بود که حقوق بازنشستگان کشوری ۲۸ یا ۲۸ اسفند پرداخت شد و این بدان معناست که باید منابع درآمدی برای دولت تعریف شود تا پرداخت‌ها صورت بگیرد. به هر حال اگر مشکلی وجود نداشته باشد حقوق کارکنان آموزش و پرورش از بیست و پنجم تا آخر هر ماه پرداخت می‌شود.

وی در خصوص اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: مرداد سال ۹۴ در اجلاس روسای آموزش و پرورش، نقشه راه سند تحول بنیادین رونمایی شد که این نقشه برای اجرا نیازی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش ندارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نقشه راه، برنامه زمانبندی اجرای مرحله به مرحله سند تحول بنیادین است. هم اکنون برنامه‌های سال ۹۵ این وزارتخانه براساس نقشه راه سند تحول طراحی می‌شود و ۱۵۰ برنامه‌ در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش آماده شده است.

فانی با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین مبنای برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش است،گفت: یکی از مواد نقشه راه این سند، ترویج فرهنگ تحول است و در این رابطه اسفند سال ۹۴ جلسه‌ای را با رئیس سازمان صدا و سیما داشتیم و از آنها درخواست شد تا برای آشنایی بیشتر معلمان و خانواده‌ها با سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش را همراهی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در برنامه ششم توسعه صرفاً یک بند مربوطه به آموزش و پرورش است و آن نیز در خصوص خرید خدمات از بخش خصوصی است، عنوان کرد: برنامه ششم توسعه با برنامه‌های توسعه قبل تفاوت اساسی دارد و آن این است، پیشنهادهایی از سوی دولت برای برنامه ششم توسعه  به مجلس ارائه می‌شود که نیازمند تصویب قانون است. برنامه ششم در دولت چاپ شده است و در بخش آموزش و پرورش برنامه‌های راهبردی برای اجرایی شدن تا سال ۹۹ مشخص است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در سال ۹۵ هیچ برنامه‌ای در آموزی و پرورش اجرا نمی‌شود مگر آنکه مطابق با تحول بنیادین باشد.

فانی در خصوص خرید خدمات از بخش خصوصی و در تضاد بودن این موضوع با عدالت آموزشی گفت: فرآیند تعلیم و تربیت موضوعی نیست که داخل وزارت آموزش و پرورش محبوس شود و باید از تمام امکانات کشور در این رابطه استفاده کرد. برهمین اساس در سال ۹۳ با بخش غیردولتی وارد مذاکره شدیم که یکی از اقدامات استفاده از ظرفیت خالی مدارس در این بخش بود.

وی ادامه داد: تعدادی از دانش‌آموزان مدارس دولتی پرجمعیت به مدارس غیردولتی اعزام شدند که پرداخت هزینه‌ها نیز از سوی آموزش و پرورش بود و این طرح کمک کرد که کلاس‌های درس شلوغ در مدارس دولتی خلوت‌تر شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آموزش و پرورش تا چه میزان قدرت نظارت بر مدارس غیردولتی رادارد، بیان کرد: سال ۶۷ قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی به تصویب مجلس رسید و هم اکنون بیش از۲۷ سال است که از تاسیس این مدارس می‌گذرد و ۱۲ هزار مدرسه غیردولتی در کشور فعال است که ممکن است بخشی از آنها نیز تخلفاتی را داشته باشند اما باید توجه داشت که تخلف در مدرسه دولتی نیز صورت می‌گیرد که باید با آن برخورد کرد.

فانی ادامه داد: نمی‌توان مشارکت مردم در اداره تعلیم و تربیت را از دست داد و باید از بخش دولتی و غیردولتی در ارتقای سطح آموزش و پرورش کشور استفاده کرد. همچنین می‌پذیریم که وظیفه آموزش و پرورش ارتقای کیفیت مدارس دولتی است اما طی چند سال اخیر با متنوع کردن انواع مدارس توجه به مدارس دولتی کم شد.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص شایعات برکناری‌اش از وزارت آموزش‌وپرورش گفت: زمانی که به دیدار خانواده «گنگوزهی» معلم اهل خاش رفتم نیز این شایعات مطرح شده بود این مباحث شایعه است و امیدوارم در مدت یک سال باقی مانده تا پایان عمر دولت یازدهم در این وزارتخانه توفیق خدمت داشته باشم.

** وضعیت بازنشستگی پیش از موعد زنان فرهنگی

وی در پاسخ به این پرسش که چرا زنان فرهنگی با ۲۵ سال سابقه نمی‌توانند بازنشسته شوند عنوان کرد:‌در سال ۹۳ این کار را انجام دادیم و افرادی را که امکان موافقت با بازنشستگی پیش از موعد آنها وجود داشت شناسایی و لیست آن را به سازمان بازنشستگی ارائه کردیم اما هم اکنون مشکل مربوط به سازمان بازنشستگی است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برخی از مسائل که مربوط به آموزش و پرورش است را پیگیری می‌کنیم یعنی اگر همکاران زن با ۲۵ سال سابقه تقاضای بازنشستگی دارند می‌توانند درخواست خود را به آموزش و پروش مناطق ارائه و از آنجا به وزارتخانه ارسال و ما نیز به سازمان بازنشستگی ارائه می‌کنیم اما این سازمان به دلیل محدودیت در پرداخت‌ها با این موضوع مخالفت می‌کند.

وی در خصوص رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۵ مطرح کرد:‌ سند تحول بنیادین رتبه‌بندی و نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای  را ذکر کرده است  و یکی از برنامه‌های ما در سالهای ۹۵ و ۹۶ راه‌اندازی مراکز سنجش حرفه‌ای معلمان است تا آنها بررسی و در رتبه‌های مربوط قرار بگیرند اما این رتبه‌ها نیاز به قانون مجلس دارد.

فانی بیان کرد: برای اینکه سریعتر به نتیجه برسیم از مهر ۹۴ با استفاده از قانون مدیریت خدمات کشوری طرح رتبه‌بندی را اجرا کردیم که براین اساس میانگین دریافتی معلمان ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت و امیدواریم با اجرای سند تحول بنیادین نظام ارزیابی حرفه‌ای معلمان طراحی و اجرا شود.

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=187055

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر