1

کری‌خوانی علیه پرسپولیس در خندوانه: وقتی “برزو ارجمند” جعل تاریخ کرد+تصویر

  • کد خبر : 187124
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲

کری خوانی علیه پرسپولیس دربرنامه خندوانه با روایتی معکوس و غیر واقعی از یکی از باخت‌های چهار گله این تیم در لیگ برتر توسط برزو ارجمند.

افق نیوز/ پنج شنبه روز خوبی برای پرسپولیسی ها نبود ؛ سلسله اشتباهات داور، دفاع و دروازه بان سه امیتاز حساس را از کف شان خارج کرد و حالا کارشان برای قهرمانی در لیگ برتر سخت تر شده. از قضا ، خاطره برزو ارجمند چند ساعت بعد از این باخت در قالب برنامه «خندوانه» پخش شد تا تلخی شکست دراماتیک ۱۲ سال پیش پرسپولیس زنده شود. برزو ارجمند اما خاطره اش را طوری تعریف کرد که کمترین قرابت با واقعیت را دارد و با توجه به انتخاب یک باخت چهار گله پرسپولیس بیشتر به کری خوانی یک استقلالی با پرسپولیسی ها شبیه است. در این گزارش اصل و فرع خاطره ارجمند مرور شده و برای تکمیل بحث و این که آیا یک کمدین می تواند موقع استندآپ واقعیت را قلب کند هم با دو کمدین گفت و گو کرده ایم که طی روزهای آینده منشر می شود.
ارجمند چه گفت؟
ابتدا برای کسانی که خاطره بروز ارجمند را نشنیده اند به شکل مختصر ماجرا را شرح می دهیم. آن طور که برزو ارجمند مدعی است قدمش برای پرسپولیس نحس است (به قول خودش«بدشانسی‌آور» است) و وقتی به استادیوم می رود این تیم  یا شکست می خورد یا در دقایق پایانی برد را با مساوی عوض می کند. دوستش (علی پاشا) به این مساله پی برده برای همین وقتی ارجمند می خواهد با آن ها برای تماشای بازی پرسپولیس ، پیش از دربی به آزادی برود ، با مخالفت پاشا روبرو می شود. او هم با علی انصاریان تماس می گیرد. انصاریان برغم بی میلی ( که می دانسته قدم ارجمند نحس است) می پذیرد که این حرف ها همه اش خرافه است و او را با اتوبوس تیم ،به ورزشگاه می برد. این بار اتفاق عجیبی رخ می دهد و سرخ ها تا دقیقه سی سه گل می زنند. اما در نهایت بازی سه سه می شود و در لحظات پایانی خداداد عزیزی گل چهار را به پرسپولیس می زند. ارجمند تعریف می کند که وقتی پرسپولیس گل دوم را می خورد علی پاشا با التماس از او می‌خواهد تا استادیوم را ترک کند اما ارجمند زیر بار نمی‌رود تا اینکه در دقیقه‌های پایانی گل سوم هم به پرسپولیس زده می‌شود و علی انصاریان نیز با فریاد رو به تماشاچی‌ها و خطاب به «برزو» الفاظی را می‌گوید که ابتدا مردم متوجه فرد مورد نظر نمی‌شوند، اما بعد به لطف رفیق شفیقش رسوا می‌شود و جو به هم می‌ریزد تا اینکه او را برای تلطیف فضا از ورزشگاه بیرون می‌کنند و ما بقی این رویداد آوارگی برزو ارجمند برای بازگشت به خانه است.
ارجمند راست نگفت
برزو ارجمند احتمالا پیش خودش فکر کرده برای جذاب بودن خاطره اش خوب است یکی از باخت های ۴ بر ۳ پرسپولیس را دراماتیزه کند و به خورد بیننده ها بدهد. برای همین شاخ و برگ های خاطره را از تخیل وام گرفته و محصولش چیزی شده که نامش قلب تاریخ است. ارجمند با زیرکی و اعلام این که طرفدار پرسپولیس هم هست  خود را تیغ انتقادها رها کرد و با این موضع گیری برای خودش راه فرار گذاشت وگرنه کی می تواند در آن واحد سرخابی باشد؟! احتمالا اصل هدفش این بود که نماد چهار استقلالی ها را زنده کند. در دربی اخیر این عدد زیر سوال رفته و او احتمالا با یاداوری شکست ۴ –  ۳ پرسپولیس چنین هدفی داشته!
پرسپولیس پیش از دربی ۴- ۳ نباخته
برای رسیدن به ادعای ارجمند ابتدا سراغ نتایج پرسپولیس پیش از دربی ها رفتیم. این تیم در لیگ برتر پیش از مسابقه با استقلال باخت داشته اما هیچ کدام نتیجه مورد ادعای ارجمند یعنی باخت ۴- ۳ نیست.به عبارت دیگر پرسپولیس در طول تاریخ برگزاری لیگ برتر هیچ گاه پیش از دربی از هیچ تیمی با نتیجه چهار بر سه شکست نخورده است.
منظور «پاس» است
آن چه برزو ارجمند تعریف کرد ، برای پرسپولیسی ها یادآور شکست شان در برابر پاس است در دوره سوم لیگ برتر. در آن بازی بود که در دقایق پایانی خداد عزیزی گل برتری تمیش را زد و پاس را به قهرمانی در لیگ نزدیک کرد. این بازی در هفته دوازدهم و سه بازی بعد از دربی برگزار شد.
تغییر در تاریخ لیگ
برزو ارجمند نه تنها زمان شکست پرسپولیس را تغییر داد که نوع شکست این تیم را هم برای بالا رفتن جذابیت خاطره اش مصادره به مطلوب کرد. او گفت تا دقیقه سی سرخ ها سه هیچ جلو افتادند و در نهایت تیم مقابل جبران کرد و در دقایق پایانی گل برتری را زد. اصل واقعیت این است که پاس گل اول را می زند و پرسپولیس جبران می کند. پاس دو بار دیگر جلو می افتد اما سرخ ها با دو گل کار را به تساوی سه – سه می کشانند و در دقایق پایانی خداد عزیزی پاس را جلو می اندازد .
تغییر در تیم علی انصاریان
ارجمند حتی در ترکیب تیم پرسپولیس هم دست برد و علی انصاریان را بازیکن تیم پرسپولیس عنوان کرد. این در حالی است که موقع شکست ۴ بر ۳ پرسپولیس ،‌انصاریان به خاطر مشکل با مدیرعامل وقتی یعنی اکبر غمخوار در سایپا توپ می زد.

خاطره ای که نیست!
با این توصیف کل خاطره ارجمند زیر سوال است ؛ یعنی چطور می شود با دعوت مستقیم بازیکنی که در پرسپولیس نیست به ورزشگاه رفت و آن خاطره شکل بگیرد. راستش این قدر می دانیم که برای شوخی و مطایبه می توان خیلی از مرزها را به هم ریخت ولی گوینده باید به اصل ماجرا وفادار باشد. با یک دیالوگ ساده و یا یک کپشن که حرف های کمدین برنامه حاصل تخیل او است ، می شد از این تحریف جلوگیری کرد و جلوی شائبه ها را گرفت.
فراتر از یک کُری
شاید در ابتدای گزارش باید توضیح می دادیم که اصلا هدف مان از تدوین این گزارش چیست. شاید بگویید این هم یک کری فوتبالی است دیگر. احتمالا هم از مجادله بازیگران پیش و پس از دربی اخیر روی آنتن زنده شاهد مثال بیاوید. حتی ممکن است بگویید ارجمند گفته تیم اولش استقلال است و بعد از دو دیگر تیم مشهدی، طرفدار پرسپولیس است. غرض این که خاطره ارجمند فراتر از کری های معمول است؛ او می توانست خیلی راحت خط و نشان بکشد و از تیم محبوبش دفاع کند نه این که با جعل تاریخ ، از بیننده خنده بگیرد. اصلا چرا ارجمند باید روی عدد چهار که پرسپولیسی ها بعد از دربی اخیر مدعی اند از کف استقلالی ها خارجش کرده اند،‌زوم کند؟
انتظارسرخابی ها دو آتشه از تلویزیون
«خندوانه» برنامه پر بیننده ای است و اگر قرار است در آن با دستمایه قرار دادن اتفاقات خنده ایجاد شود،‌نباید حد و مرزها به هم بریزد. یک نفر مثل علی مسعودی مختار است هر آن چه دلش می خواهد درباره ارتباط خود و پدر محترمش اغراق کند ولی نه تنها ارجمند که هیچ کس دیگر اجازه به هم ریختن تاریخ را به بهانه ایجاد خنده ندارد. این مساله فرا تر از فوتبال است و مربوط به همه حوزه ها می شود؛‌واقعا اگر یک مساله سیاسی روی آنتن تحریف می شد الان همه از آن به عنوان یک شوخی یاد می کردند. وانگهی مسولان تلویزیون خیلی خوب متوجه حساسیت سرخابی ها هستند و می دانند رسانه شان بعد آموزشی هم دارد. تحریف ارجمند با این ادعا تناقض دارد؟
خندوانه دور خورد؟
معتقدیم برنامه «خندوانه» خیلی از خطوط قرمز بیهوده را از بین برده.دلیل این موفقیت برخورد مناسب برنامه سازان با سوژه ها است ؛ آن ها می دانند باید طوری رفتار کنند که حساسیت کاذب ایجاد نشود. درباره خاطره ارجمند اما بنظر می رسد فریب ظاهرا خاطره را خورده اند و حواس شان نبوده که یک استقلالی از این تریبون دارد کری می خواند آن هم با تحریف تاریخ.

منبع: هفت صبح

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=187124

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر