1

گران قیمت ترین بازیکنان لیگ برتر ایران را بشناسید

  • کد خبر : 187165
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۷:۲۷

همواره درباره میزان درآمد فوتبالیست های لیگ برتر، صحبت های زیادی می شود اما هزینه بازیکنان تنها محدود به حقوق آن ها نیست.

آندرانیک تیموریان گران قیمت ترین بازیکنان لیگ برتر ایران را بشناسید

در فصل جاری لیگ برتر انگلیس، ستاره ای مثل ریاض محرز مبلغی مغادل ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از لستر سیتی دریافت کرد و با این میزان حقوق، بهترین بازیکن لیگ برتر شد. البته محرز نزدیک به ۴۰ بار برای لستر به میدان رفت تا به صورت میانگین حقوقی برابر ۴۵ میلیون تومان برای هر بازی بگیرد. این در حالی است که در لیگ ایران برای بازیکنی مثل آندرانیک تیموریان ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت می شود و چنین بازیکنی تنها ۴ بار برای این تیم به میدان می رود. یعنی هر بازی ۱۲۵ میلیون تومان! با هم مروری داریم بر پرهزینه ترین بازیکنان لیگ ایران در ادوار مختلف لیگ.

 

 

فردین ضرر کرد!

حرکت جوانمردانه امین متوسل زاده در بازی مقاومت سپاسی و استیل آذین، اگرچه رکورد «توجه» را در لیگ حرفه ای به نام خودش سند زد و فصل جدیدی را در فوتبال ایران گشود اما حقیقتا کار شیرازی ها را در لیگ برتر زار کرد. آنها پس از مدت ها ناکامی این فرصت را داشتند که با عبور از سد تیم پرمهره استیل آذین، به وضعیت شان در جدول رده بندی سروسامان بدهند و اندکی روحیه بگیرند. در آن شرایط هم یک بر صفر از حریف خود جلو بودند و می توانستند با گل متوسل زاده حساب کار را دو بر صفر کنند و نفسی به راحتی بکشند اما حرکت در خور ستایش امین ورق را برگرداند تا مقاومت هم آن مسابقه را ببازد، هم در بازی بعد با سه گل مغلوب ابومسلم شود و هم در آستانه سقوط به لیگ یک قرار بگیرد. می توان هزینه های ناشی از اخراج احتمالی مهابادی و استخدام یک مربی  جدید و یا زیان های ناشی از سقوط احتمالی سپاسی به لیگ یک را در زمره ضررهای مالی آن حرکت فوق العاده جوانمردانه دسته بندی کرد. زیان هایی که همه مالی اند  و به هر حال نمی توانند ارزش های معنوی و اخلاقی حرکت متوسل زاده را تحت الشعاع قرار بدهند.

 

 

قاضی ۵ میلیاردی!

گران ترین قاضی دنیا چقدر ارزش دارد؟ آیا حتی در دورترین زوایای ذهن تان می توانید یک «قاضی» را تصور کنید که در طول ۹۰ دقیقه پنج میلیارد ضرر به بار بیاورد؟ ما یک نمونه اش را سراغ داریم. در جریان بازی برگشت پلی آف صعود به لیگ برتر هشتم، تیم های فولاد خوزستان و سپاهان نوین اصفهان در شرایطی به مصاف یکدیگر رفتند که در بازی رفت به تساوی صفر- صفر رسیده بودند. بازی برگشت در خوزستان برگزار می شد و فولاد این فرصت را داشت تا با برتری مقابل حریفش به لیگ برتر صعود کند. با این همه محمد قاضی مهاجم وقت تیم فولاد که در کنار احمد مومن زاده زوج خط حمله را تشکیل می داد، به اندازه انگشتان یک دست موقعیت مسلم گلزنی خراب کرد تا تیمش مسابقه را با نتیجه ۱-۲ واگذار کند و از راهیابی به لیگ حرفه ای محروم شود. فرصت های بی نظیری که قاضی در این مسابقه از دست داد، همچنان در ذهن بسیاری از هواداران فوتبال باقی مانده است. شاید اگر او از یکی، دو موقعیتش استفاده می کرد چند هفته بعد سران کارخانجات فولاد مجبور نمی شدند با پرداخت  ۵ میلیارد تومان پول ناقابل امتیاز لیگ حرفه ای را از سپاهان نوین بخرند و به این شکل در لیگ هشتم حاضر شوند. به هر تقدیر ۹۰ دقیقه بازی قاضی در آن دیدار ۵ میلیارد تومان برای اهوازی ها آب خورد تا چشم مان به جمال گرانترین قاضی تاریخ روشن شود.

 

 

دقیقه ای چهار و نیم میلیون تومان!

حکایت مجتبی جباری هم در فوتبال ما از آن ماجراهای شنیدنی شده است. هافبک همیشه مصدوم باشگاه استقلال که هر سال فقط هنگام عقد قرارداد در اوج شرایط آمادگی قرار می گیرد (!) در لیگ نهم هم پس از ثبت یک قرارداد جدید و گرانقیمت با استقلال مصدوم شد و راه بیمارستان را در پیش گرفت. اساسا در مورد قیمت قراردادهای بازیکنان فوتبال حرف و حدیث های ضد و نقیض فراوانی وجود دارد. با این حال احتمالا می توانیم براساس شنیده هایمان عایدی جباری از استقلال در طول سال ۸۸ را (میانگین قراردادهای لیگ هشتم و نهم) چیزی حدود ۴۰۰ میلیون تومان قلمداد کنیم. جباری در لیگ نهم و تا پایان سال ۸۸ هرگز فرصت بازی در استقلال را نیافت و البته جالب است بدانید که در همین سال و در مسابقات انتهایی لیگ هشتم هم فقط ۹۰ دقیقه مقابل فولاد به بازی گرفته شد که در همان مسابقه هم سه کارته شد و بازی بعدی را از دست داد! همین یک ساعت و نیم استفاده از جباری در مقابل فولاد، ۴۰۰ میلیون تومان برای باشگاه استقلال آب خورده که با یک تقسیم ساده می توانیم بفهمیم هر دقیقه بازی آقای زیدان برای آبی ها، ۴ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۴۴۴ تومان آب خورده است که می تواند با رکورد دستمزد لیونل مسی رقابت کند. جالب اینکه در همان بازی کذایی هم استقلال در تهران با یک گل مغلوب فولاد شد و قهرمانی اش به مخاطره افتاد! به هر حال ظاهرا بعضی ها پول زیادی دارند و نمی دانند چطور باید خرجش کنند!

 

 

خودت بگو چقدر ضرر زدی؟

می خواهیم برای استقلالی ها از یک روز خیلی تلخ صحبت کنیم؛ از ۷ خرداد ۱۳۸۱ که این تیم در هفته پایانی رقابت های لیگ اول حرفه ای به مصاف ملوان بندرانزلی رفت. آبی پوشان در این مسابقه تنها احتیاج به یک تساوی داشتند تا نام خودشان را به عنوان اولین فاتح تاریخ لیگ حرفه ای جاودانه کنند. در بازی همزمان هم پرسپولیس در تهران به مصاف فجر سپاسی رفته بود و تنها می توانست امیدوار باشد استقلال بازی اش را ببازد تا با پیروزی بر رقیب شیرازی ها جام قهرمانی بین سرخابی ها دست به دست شود. همه چیز در حد یک رویا بود. شاید همین مساله هم باعث شد تنها ۴۰ هزار هوادار به ورزشگاه آزادی بروند و بازی واپسین تیم شان مقابل فجر را از نزدیک تماشا کنند. به هر تقدیر معجزه در حال رخ دادن بود، چون بابک پورغلامی در انزلی ملوان را با یک گل از حریف پیش انداخته و البته ابراهیم اسدی هم تنها لحظاتی پس از ورودش به زمین گل برتری تیم سلطان را به ثمر رسانده بود. درست در لحظاتی که همه چیز در شرف اتمام بود و یک افسانه داشت به حقیقت می پیوست، در استثنایی ترین شرایط ممکن یک دروازه نسبتا خالی نصیب علی موسوی شد تا مهاجم استقلال بتواند تنها با یک ضربه جام را در اردوی استقلالی ها نگه دارد. در چنین شرایطی اما توپ روی پای موسوی جفت و جور نشد تا شوت او با بیشترین فاصله ممکن راهی اوت شود. هیچ کس تا کنون نتوانسته ارزش مادی و معنوی ضرری را که آن فرصت سوزی موسوی متوجه استقلالی ها کرد تخمین بزند. راستی خود موسوی می داند چقدر زیان به بار آورده؟!

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=187165

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر