1

ایران و روسیه عزمی راسخ برای حفظ «بشار اسد» در سوریه دارند

  • کد خبر : 187291
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱

مشاور رهبر انقلاب اعلام کرد ایران و روسیه عزمی راسخ برای حفظ «بشار اسد» در پُست ریاست‌جمهوری سوریه دارند.

«علی‌اکبر ولایتی» مشاور آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با «الاخبار» لبنان بر عزم راسخ ایران و سوریه برای حفظ «بشار اسد» در منصب ریاست‌جمهوری سوریه تاکید کرد.

ســوریه

الاخبار: حقیقت اختلاف نظرهای روسیه و ایران درباره مسیر عملیات‌های میدانی و موضوع برکناری «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه چیست؟

ولایتی: ما و روس‌ها کاری عملی، میدانی و سیاست راهبردی مشترکی را در سطح منطقه آغاز کرده‌ایم، همچنان در آغاز این تعامل هستیم و بر کیفیت چگونگی این کار مشترک تمرین می‌کنیم؛طبیعتا در ابتدای کار برخی اختلاف‌نظرها در دیدگاه‌ها درباره برخی مسایل وجود دارد اما به صورت کلی معتقدم همکاری ایرانی-روسی ادامه‌دار باشد و اراده دو طرفه برای ادامه این همکاری وجود دارد.

وی افزود : با آنکه ما هنوز در ابتدای کار هستیم اما این همکاری استراتژیک، دستاورهای ملموسی داشته که از جمله آنها تغییر معادله نظامی در سوریه به نفع طرف ایرانی-سوری- و حزب‌الله است ؛ وضعیت میدانی در سوریه هیچ زمانی مانند امروز به نفع دولت مشروع سوریه و متحدان آن نبوده است.

ولایتی تاکید کرد: طرف روسی بر باقی ماندن «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در پستش مُصر است ، جمهوری اسلامی ایران نیز اراده و عزمی راسخ برای ماندن اسد دارد و این موضوع برای ما خط قرمز است. جمهوری اسلامی ایران و حزب الله عملا از دولت قانونی سوریه حمایت کردند و حضوری روسی در این مساله وجود نداشت، ما به دوستان روس خود اعلام کردیم که بر این امر مصمم هستیم؛ روس‌ها هم به این امر رسیدند که در حال حاضر جایگزینی برای اسد وجود ندارد، اگر فرض را به برکناری اسد بگیریم بنده معتقدم که وضعیت سوریه سخت‌تر و دشوارتر خواهد شد همانگونه که اکنون در لیبی شاهد چنیدن وضعیتی هستیم.

عـــراق

الاخبار: برخی از ضربه محکمی که واشنگتن به تهران در عراق زده یعنی از طریق کودتای «مقتدی صدر» در تبانی با «حیدر عبادی» نخست‌وزیر که طی روزهای اخیر انجام شده، سخن می‌گویند، برخی از بازگشت نفوذ آمریکا بر دولت عراق صحبت می‌کنند و می گویند اولین قربانی این موضوع نفوذ ایرانی و اسلام سیاسی بر دولت است، عکس‌العمل و دیدگاه ایران به این موضوعات چیست؟

ولایتی: چگونه به این اطمینان رسیده‌اید؟ چه کودتایی؟ منظورم این است که چه کودتایی رخ داده که از نظر شما موفق هم شده؟ ما دیدیم که نیروهای «حشد شعبی» در خلال چند ساعت -۷ یا ۸ ساعت- موفق شدند کسانی که پارلمان با دفتر نخست‌وزیری را اشغال کرده بودند، بیرون کنند و از منطقه سبز بغداد به بیرون بفرستند؛ این امر -به تعبیر شما کودتا- موفق نبوده است؛ لذا حضور آمریکایی امروز در عراق ضعیف‌تر از دو ماه یا شش ماه یا حتی یک سال گذشته است.

وی افزود: ملت عراق نه به آمریکایی‌ها و نه به غیر آمریکایی‌ا اجازه نمی‌دهند که بر آنها مسلط شوند یا سرنوشتشان را به دست بگیرند به همین دلیل می‌بینیم که تمام مقامات عالی‌رتبه در عراق از قبیل رئیس‌جمهور، ریاست پارلمان یا نخست‌وزیر همچنان در منصب خود باقی هستند.

یــمــن

الاخبار: برخی اطلاعات از وجود فرصتی برای یک مسیر سیاسی که به حل مساله یمن منجر شود سخن می‌گویند، سقف درخواست‌هایی که تهران دارد و معتقد است اگر این درخواست‌ها تحقق یابد حوثی‌ها (انصارالله) در جنگ پیروز شده‌اند، چیست؟

ولایتی: حوثی‌ها بیش از ۴۰ درصد جامعه یمن را تشکیل می دهند،آنها بسیار متحد و از جمله نیروهای بسیار با اراده و محکم در جهان عرب هستند. بیش از یک سال است از مقابله آنها با تجاوزهای عربستان می‌گذرد و ما حس کرده‌ایم که سعودی دریافته قدرت پیروزی بر حوثی‌ها را ندارد، ریاض در نهایت امر ناچار شد که اجازه دهد «عبد ربه منصور هادی» بر سر میز مذاکره با حوثی‌ها بنشیند زیرا فهمیده بود که قدرت اساسی نظامی در یمن در دست حوثی‌هاست.به همین دلیل «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن مجبور شد با آنها (حوثی‌ها) متحد شود.

ولایتی تاکید کرد: آمریکایی‌ها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید با حوثی ها و متحدان آنها به تفاهم برسند و نظر شخصی من این است از جمله عواملی که عربستانی‌ها قبول کردند هیات ریاض را به میر مذاکره بفرستند بفرستند همین فشارهای آمریکا بود؛ علاوه اینکه فشار دیگری از داخل خود عربستان برای این موضع مطرح بود، دریافتما این است که «محمد بن نایف» ولی‌عهد و برخی افراد وابسته به خانواده حاکم مخالف این جنگ تخریب‌گر هستند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=187291

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر