1

کناره گیری “داود اغلو” چه مفهومی برای اروپا دارد؟

  • کد خبر : 187362
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۷:۱۷

یک روزنامه آلمانی در مطلبی کناره گیری “داود اغلو” از سمت نخست وزیری ترکیه را با توجه به اینکه بروکسل-آنکارا در مرحله حساسی از همکاری ها در مسئله پناهندگان قرار داشتند، عامل تشویش ونگرانی های زیاد در بین مقامات اروپایی دانست.

داود اغلو اردوغان ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، “احمد داود اغلو”، رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه و نخست وزیر این کشور روز گذشته در حالی که اروپا و ترکیه در مرحله حساسی از همکاری های خود بر سر مسئله پناهندگان بودند از سمت خود کناره گیری کرد.

یک روزنامه آلمانی در مطلبی به بررسی عواقب این امر برای اتحادیه اروپا پرداخته و نوشت: ظاهرا برای اتحادیه اروپا کناره گیری نخست وزیر ترکیه غافلگیر کننده بود و بروکسل باید گام های بعدی سیاست داخلی آنکارا را با نگرانی و تشویش زیادی دنبال کند.

تا به حال “فدریکا موگرینی”، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها مقام بلند پایه بروکسل بوده است که درباره کناره گیری داود اغلو اظهار نظر کرده است. وی بر این عقیده است که ما نمی توانیم دقیقا بگوییم که این امر چه مفهومی برای همکاری های اروپا با ترکیه در مسئله پناهندگان دارد.

با این حال این تحولات در آنکارا باید برای برخی سیاستمداران بلند پایه در بروکسل و کشورهای اروپایی بسیار نگران کننده باشد.

“داود اغلو” مردی بود که در ماه ها و هفته های اخیر مرتبا به بروکسل می آمد و در نشست ها بین اتحادیه اروپا و ترکیه شرکت می کرد.

وی به عنوان فردی قابل اعتماد در بروکسل مطرح بود. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، رئیس شورای اروپایی و صدراعظم آلمان با تکیه بر اعتماد به داود اغلو توانسته بودند مشترکا توافق ترکیه با اروپا در مسئله پناهندگان را به نتیجه برسانند. حالا آن ها شریک مذاکرات خود را از دست می دهند.

حالا رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه و طرفداران وی که برای بسیاری در اروپا یک تحریک کننده غیر قابل پیش بینی و یک قدرت گرسنه است باقی مانده است. این مسئله می تواند به نارضایتی روزافزون به ویژه در پارلمان اتحادیه اروپا منجر شود.

قرار بود لغو ویزا برای شهروندان ترک به عنوان یکی از شروط توافق اروپا و ترکیه در مسئله پناهندگان انجام گیرد و ترک ها در آینده بتوانند بدون ویزا به اتحادیه اروپا سفر کنند. البته حالا مخالفت با این مسئله در اروپا  احتمالا افزایش  می یابد. بخصوص اینکه ترکیه باید برای این منظور تا پایان ماه ژوئن تمام شرایط در این باره را برآورده می کرد و احتمالا بعد از کناره گیری نخست وزیر ترکیه برآورده شدن این شرایط بعید به نظر برسد.

به این ترتیب در روزها و هفته های آینده ناامنی ها و عدم اطمینان ها افزایش می یابد. شکست لغو صدور ویزا برای شهروندان ترک در چنین شرایطی بعید به نظر نمی رسد و به این ترتیب اردوغان هم دیگر خود را پایبند به توافق پناهندگان احساس نخواهد کرد.

سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون احزاب متحد مسیحی پارلمان آلمان نیز در واکنش به خبر کناره گیری داود اغلو اظهار داشت ، کناره گیری نخست وزیر ترکیه نگرانی ها در این باره که اردوغان بخواهد ترکیه دموکراتیک را به یک دولت مستبد و ساختار ریاست جمهوری مد نظر خود تبدیل کند افزایش می یابد.

به گفته وی بسیاری در اروپا و ترکیه از فقدان آزادی مطبوعات در ترکیه و افزایش فشار بر نیروهای مخالف در این کشور گله دارند. به همین دلیل من فکر می کنم که نه تنها مسئله قدرت بین رئیس جمهور و نخست وزیر در ترکیه مطرح است بلکه  همچنین مسئله یک مبارزه بین مسیر درست و نادرست در میان است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=187362

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر