2

تحرک شستا؛ امتداد امید به دولت

  • کد خبر : 188244
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷

علی اکبر محمودی

حضور مجتبی انصاری در راس مدیریت شستا در حالی صورت گرفت که قلب تپنده اقتصادی سازمان تامین اجتماعی در طول بیش از دو سال اخیر تغییرات مدیریتی بسیاری را به خود دیده است.

مرداد ماه سال ۱۳۹۴ بود که سیدمحمدرضا آیت‌اللهی جایگزین محمد سعیدی معاون وقت بین‌الملل شستا شد در حالی که قبل از وی احمد فیاض‌بخش به عنوان مدیرعامل این شرکت سرمایه‌گذاری حضور داشت.

مدیرعاملی آیت‌اللهی در سکان هدایت شستا در حالی بود که با سکوت و امیدواری رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های اقتصادی همراه بود تا با حضور متکی به سابقه وی شرکت سرمایه‌گذاری شستا و مجموعه‌های تحت مدیریت آن از شرایط نابسامان آن بیرون آیند و به عنوان بخش مهمی از اقتصاد مولد کشور، در خدمت تولید و اشتغال کشور باشند.

اما مشکل کار آنجا بود که در این مدت کوتاه مدیریتی نیز شستا نتوانست تا در مسیر توسعه و تحرک فعال آن حرکت کند. سکوت معنادار رسانه‌ها نیز در این میان از آن سو بود که اطمینان خاطری مبنی‌بر پیشبرد اهداف شستا در جهت رونق اقتصادی و اشتغال و تولید صادرات محور وجود داشت اما تنها ۹ ماه زمان کافی بود تا کارنامه مثبت آیت‌اللهی با عدم کارآمدی همراه شود و شستا باز تغییر دیگری را در راس مدیریت خود احساس کند و هیات مدیره این شرکت سرمایه‌گذاری به این نتیجه برسد که مدیریت این بنگاه مهم اقتصادی نیاز به تغییر دارد.

۱۵ اردیبهشت ماه پس از حرف و حدیث‌های فراوان با تصمیم هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، این بنگاه اقتصادی مدیرعامل جدید خود را شناخت و مجتبی انصاری جایگزین آیت‌اللهی شد. مدیرعاملی که در زمان دولت قبل به عنوان مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی فعالیت می‌کرد و در زمان این انتصاب به عنوان عضو هیات مدیره شستا بود.

اما مجتبی انصاری مدیر ۱۰ روزه شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی مدیر جوانتری نسبت به مدیران قبلی این مجموعه است که انتظار می‌رود تا با تزریق روحیه فعال، پویا و متحرک، این شرکت را از خواب چندساله خود بیدار کند و به چرخش موتور محرک اقتصاد کشور کمک کند و این توان به احیای هلدینگ‌های مهم زیرمجموعه شستا به ویژه هلدینگ نفتی آن (تاپیکو) کمک کند.

اشاره به هلدینگ نفتی شستا از آن رو حائز اهمیت است که نگاه به آمار بیانگر این حقیقت است که ۶۰ درصد سود مجموعه شستا از فعالیت این هلدینگ عظیم نفتی تامین می‌شود و متاسفانه با وجود تمامی پتانسیل‌ها هنوز عملکرد مثبتی از این هلدینگ در طول چندسال اخیر مشاهده نشده است و انتظار می‌رود تا این تغییر مدیریت سرآغاز خروج تاپیکو از سفارشات و نگاه‌های سیاسی باشد و این مهم تنها با اتکا به مدیری ممکن می‌شود که از خود مجموعه و دردآشنا به مشکلات آن باشد تا دلسوز سرمایه‌های انباشته شده از پس‌‌انداز کارگران و بازنشسته‌‌ها باشد.

متاسفانه در بیان مشکلات شستا و هلدینگ‌ها و شرکت‌های آن باید به عدم شفافیت و روشن بودن عملکرد آن به ویژه در طول ۳ سال اخیر اشاره کرد روندی که امتداد آن بدون تردید به بروز مشکلات بیشتر و نارضایتی از عملکرد این مجموعه و در سطحی بالاتر به نااعتمادی نسبت به دولت آن هم در سال انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری منجر خواهد شد.

در تبیین عدم شفافیت عملکردی شستا و زیرمجموعه‌های آن ذکر یک مثال در این بین گواه ماجراست. آنجایی که شهریورماه سال گذشته مدیران سابق تاپیکو، خبر از تکمیل و افتتاح پروژه پالایشگاه مهم و کلیدی ستاره خلیج فارس در شهریور ماه امسال داده بودند، خبری که با وجود ۴ ماه مانده به شهریورماه نشانگر افق روشنی در آسمان این پالایشگاه نیست. هرچند این موضوع تنها بیان یک موضوع از چندین محور مورد بحث در این زمینه است.

روندی که برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص توجه به تولید اشتغالزای کشور و جلوگیری از خام‌فروشی و در روندی اولاتر اقدام و عمل در اجرای سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی است. با این اوصاف انتشار خبر حضور انصاری در راس مدیریتی شستا بارقه‌های از امید را مجددا به وجود آورد که این حضور به تقویت تحرک این مجموعه کمک خواهد کرد.

اما باید به این نکته نیز اذعان داشت که این بار رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های اقتصادی در مقابل هرگونه کوتاهی و اهمال و عدم شفافیت سکوت نخواهند کرد چراکه این روند به تضعیف بیشتر این شرکت و در سطح بالاتر به تضعیف انتظارات از دولت تدبیر و امید منجر خواهد شد و از سوی دیگر این سکوت برخلاف تعهد و رسالت رسانه‌ها خواهد بود.

امروز ملت بزگوار ایران اسلامی در دوران پسابرجام چشم انتظار رونق اقتصادی در کشور هستند و این مطالبه با تحرک بیشتر، شفافیت عملکرد و مدیریت کارآمدتر به دست خواهد آمد که نتیجه آن به امتداد فعالیت دولت تدبیر و امید خواهد انجامید چراکه در غیر اینصورت عدم ناکارآمدی به ناامیدی مردم از روند تلاش‌های اقتصادی دولت یازدهم خواهد انجامید؛ پس تا دیر نشده باید به فکر چاره و راه‌حلی کارآمد بود.

منبع: صدای صنعت

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=188244

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر