1

مقایسه آراء آیات جنتی، یزدی و هاشمی برای ریاست خبرگان

  • کد خبر : 189169
  • ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵

پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری امروز آغاز شد. افتتاحیه‌‌ای که همراه با انتخاب اعضای هیات رییسه این مجلس برای دو سال پیش رو بود.

فاطمه استیری: موضوع انتخاب رییس مجلس خبرگان پنجم، از چند هفته پیش با گمانه زنی‌ها بر سر کاندیداهای احتمالی داغ شده بود. یک سوی گمانه‌ها به مثابه همیشه آیت الله هاشمی بود، گرچه وی اعلام کرده بود قصد کاندیداتوری ندارد اما باز هم اماواگرهایی درباره احتمال کاندیداتوری وی وجود داشت.

آیت الله جنتی، آیت الله شاهرودی، آیت الله امینی و آیت الله موحدی کرمانی هم از دیگر گزینه‌های مطرح کاندیداتوری ریاست مجلس خبرگان پنجم بودند.

صبح امروز اما گمانه‌ها کنار رفت و واقعیت معلوم شد. آیات جنتی، امینی و هاشمی شاهرودی وارد گود انتخابات شدند و خبری از آیت الله هاشمی نشد. در نهایت براساس رای گیری انجام شده در جلسه غیرعلنی، آیت الله جنتی با ۵۱ رای رییس مجلس خبرگان شد.

نکته جالب در آراء ریخته شده به سبد دبیر شورای نگهبان این است که این رای، نزدیکی زیادی به آراء آیت الله محمد یزدی در آخرین دور انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان چهارم دارد. آیت الله یزدی در رای‌گیری که اسفندماه سال ۹۳ برگزار شد با ۴۷ رای بر آیت الله هاشمی که ۲۴ رای کسب کرده بود پیروز شده و بر کسی ریاست مجلس خبرگان تکیه زد. آرای امروز آیات جنتی و امینی نیز قرابت زیادی به آن آرا دارد. چه آنکه نسبت رای امروز آیت الله جنتی به آیت الله امینی هم ۵۱ به ۲۱ بود.

این در حالی است که آیت‌الله هاشمی در سال ۸۶ توانست با کسب ۴۱ رأی از مجلس چهارم در مقابل آیت‌الله جنتی که ۳۴ رأی آورده بود، رئیس مجلس خبرگان شود. سال ۸۷ نیز هاشمی با ۵۱ رای (در مقابل ۲۶ رأی آیت‌الله یزدی) در ریاست مجلس خبرگان ابقا شد.

این نزدیکی شاید حکایتگر آن باشد که این طیف -نمایندگان نزدیک به آیت الله یزدی، مصباح و جنتی- اگرچه در دوره قبلی در برخی انتخابات با شکست در مقابل طیف هاشمی روبرو شدند اما در مجلس فعلی و لااقل در اولین دور از انتخابات هیات رییسه دست بالا را دارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=189169

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر