2

گفتگوهای صلح یمن تاکنون بی‌نتیجه بوده‌اند/ کارشکنی هیئت مذاکره کننده ریاض

  • کد خبر : 189255
  • ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

رئیس هیئت مذاکره کننده ملی یمن تاکید کرده است که گفتگوهای صلح یمن که در کویت برگزار می‌شوند تاکنون دستاوردی نداشته‌اند.

محمد عبدالسلام

“محمد عبدالسلام” رئیس هیئت مذاکره کننده ملی یمن (انصار الله) در گفتگوهای صلح کویت در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به آخرین نتایج گفتگوها اشاره کرد و در این خصوص گفت: می‌توانم بگویم تاکنون متأسفانه گفتگوها هیچ نتیجه‌ای دربر نداشته‌اند و هیچ دستاورد قابل ذکری وجود ندارد، تنها برخی دیدگاه‌ها با سازمان ملل و سفرای کشورهای عضو سازمان ملل که هم اکنون در کویت حضور دارند در میان گذاشته می‌شود. شاید بتوان گفت در پرونده‌ اسرا به پیشرفت‌هایی رسیده‌ایم اما این مسئله نیز تاکنون وارد بخش عملی خود نشده است و همچنان در خصوص آن گفتگو می‌شود.

کارشکنی هیئت مذاکره کننده ریاض

وی در ادامه توضیح داد: طرف مقابل ما از ارائه آمار دقیقی از اسرایی که در اختیار دارد ناتوان است و هیچ گام عملی در این زمینه بر نمی‌دارد اما حداقل در این مورد گفتگوها بیش از سایر مسائل پیشرفت کرده‌اند. در سایر موارد هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم و متأسفانه طرف مقابل همچنان تلاش می‌کند شرط‌هایی را مطرح کرده و خواسته‌هایش را به ما تحمیل کند. آنان جلسات را ترک می‌کنند و تاکنون سه مرتبه گفتگوها را متوقف کرده‌اند و برخی اوقات نیز اقدامات نظامی خود را تشدید می‌کنند مانند اتفاقی که روز گذشته در استان‌های مارب، جوف و شبوه رخ داد، آنان تلاش می‌کنند به این وسیله گفتگوهای کویت را به شکست بکشانند.

او توضیح داد: تلاش‌هایی که برای به شکست کشاندن گفتگوها هنگام برگزاری آنها و یا در میدان نبرد صورت می‌گیرد روشن هستند، آنان توافق‌های متوقف کردن عملیات نظامی و آتش بس را نقض می‌کنند، به نظر می‌رسد نیروهای اشغالگر همچنان به کسب نتیجه در جنگ، ادامه اشغالگری و اقدامات تجاوزکارانه علیه ملت یمن دل بسته‌اند.

وی در خصوص مشکلات موجود در گفتگوها اعلام کرد: هرگاه بر سر یکی از امور اساسی به توافق می‌رسیم روز بعد این توافق را برهم می‌زنند، هرگاه در خصوص یک محور مشخص گفتگو کرده و به توافق می‌رسیم روز بعد مشاهده می‌کنیم که کل توافق را زیر پا می‌گذارند تاکنون در خصوص هیچ یک از امور اساسی به توافق نرسیده‌ایم و با وجود گذشته یک ما از آغاز گفتگوها در کویت این مسئله تأسف بار است.

مانع اصلی در مسیر پیروزی گفتگوها

محمد عبدالسلام در بخش دیگری از سخنان خود مانع اصلی در مسیر موفقیت گفتگوها را اینچنین تشریح کرد: مشکل اصلی که باعث کندی روند گفتگوهای می‌شود این مسئله است که طرف مقابل ما از خود اختیاری نداشته و هیچ دیدگاه مشخصی نیز ندارد و از همه اینها مهمتر اینکه هیچ صلاحیتی برای محقق کردن یک توافق واضح و روشن برخوردار نیستند. نیروهای متجاوز نمی‌خواهند گفتگوهای به نتیجه برسند و ما نیز هیچ اراده‌ای برای پیروزی گفتگوها در آنان مشاهده نکردیم بلکه تنها وقت کشی کرده و مشکل تراشی می‌کنند، گاهی در میدان نبرد مشکل آفرینی می‌کنند و گاهی نیز در گفتگوهای سیاسی. طرف مقابل نکات را در گفتگوهای می‌گنجاند که نمی‌توان در مورد آنها بحث کرد.

عبدالسلام گفت: آنان توافقی را می‌خواهند که خواسته‌هایشان را محقق کند و هیچ اهمیتی به منافع ملت یمن، پایان دادن به محاصره همه جانبه کشور، رویارویی با گروه‌های افراطی همچون داعش و القاعده، بیرون راندن سربازان خارجی اشغال کننده خاک کشور و نیروهای بیگانه مستقر در مناطق مختلف نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: طرف مقابل اهمیتی به تشکیل دولت وحدت ملی نمی‌دهند این گروه به هیچ چیز اهمیتی نمی‌دهند و مطالبی را در گفتگوها مطرح می‌کنند که بیشتر به اهداف جنگ می‌ماند، دیگر نمی‌توان آنچه روی می‌دهد را گفتگو خواند، گفتگو این است که با یکدیگر برای رسیدن به یک توافق سیاسی زمینه ساز برای مرحله انتقال قدرت مراوده و داد و ستد داشته باشیم.

از سرگیری گفتگوها یک اقدام صرفاً پروتکلی بود

رئیس هیئت ملی یمن در گفتگوهای کویت به از سر گیری گفتگو ها اشاره کرد و در این خصوص گفت: از سر گیری گفتگوها در روز گذشته تنها یک اقدام پروتکلی بود و در جلسه عمومی رؤسای هیئت‌ها به سخنرانی پرداختند، رئیس هیئت گفتگو کننده طرف مقابل در باره بازگشت هیئتشان به گفتگوها سخن گفت و ما نیز به اهمیت مرحله کنونی و تأثیر منفی موضع گیری‌های طرف مقابل صحبت کردیم، همچنین به موضوع‌های دیگری همچون جشن وحدت و انفجارهای تروریستی درعدن اشاره کرده و تاکید کردیم که در مرحله بعدی باید بدون وقت کشی و ترک گفتگوها و اموری از این قبیل به نتیجه نهایی دست یابیم.

وی ادامه داد: جلسه‌های ما حتی زمانی که طرف مقابل مذاکرات را ترک کرده بودند ادامه داشت و گفتگوهایی با اسماعیل ولد الشیخ نماینده ویژه سازمان ملل در امور کویت داشتیم اما گفتگوها همچنان خارج از چهارچوب صحیح خود که باید چهره مرحله بعدی را برای ما ترسیم کنند قرار دارند؛ همچنین ارتباط ما با سفرای کشورهای عضو سازمان ملل همچنان ادامه دارد و تلاش می‌کنیم تا راه حل‌های سیاسی و دیدگاه‌هایمان در این خصوص را برایشان تشریح کنیم.

او در خصوص رایزنی با طرف های بین االمللی گفت: ارتباط ما با طرف‌های سیاسی مستمر است اما شاهد هیچ فشار واقعی بر طرف مقابل برای وارد شدن به گفتگوهای واقعی نبودیم، البته برخی موضع گیری‌های مثبت در قبال موضوعاتی همچون ضرورت رسیدن به راه حل نهایی و پایان دادن به محاصره و سختی‌های ملت یمن، ضرورت وجود تضمین‌های کارآمد به دور از انتقام گیری و عدم اعطای صلاحیت‌هایی گسترده به افراد که به پدیدار شد دیکتاتوری بیانجامد، وجود دارد و گفتگوهای ما در این زمینه‌ها همچنان ادامه دارند.

رسیدن به توافق سیاسی دور از دسترس است

وی دست یافتن به توافق با طرف مقابل را دور از دسترس خواند و گفت: امیدواریم این دور از گفتگوهای با موفقیت همراه باشند اما مسیر کلی آنها از یک سو و شدت یافتن عملیات نظامی در مناطق مختلف از سوی دیگر باعث می‌شوند تا احتمال پیروزی برای این دور از گفتگوها دور از دسترس باشد.

او همچنین گفت: ما معتقدیم که تنها راه و روشن‌ترین مسیری که پیش روی ملت یمن قرار دارد پایداری و ادامه دادن رویارویی خود با این چالش جدی هستند زیرا در حالی که زیر فشار جنگ هستیم و محاصره همه جانبه ای به یمن تحمیل شده است و همچنین جنایت‌های فراوانی  در حق ملت یمن صورت می‌گیرد نمی‌توانیم  اموری که به تمامیت ارضی و کرامت شهروندان یمنی مربوط می‌شود را بپذیریم؛ از این رو ملت یمن همچنان به رویارویی خود با متجاوزان ادامه خواهند داد و با توجه به تعداد زیاد شهدایی که تقدیم کردیم هرچند چالش‌های پیش رو بزرگ باشند ما به مبارزه ادامه می‌دهیم.

محمد عبدالسلام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طرف‌های دیگر باید اجازه دهند که گفتگوهای صلح بدون دیکته کردن برخی موارد به طرف مقابل ما که بیشتر شبیه به شرط‌های جنگ و یا شرط‌هایی که طی جنگ اعلام شد هستند پیش برون، ما اعتقاد داریم که طرف قابل تمام مسئولیت جنگ علیه یمن و ویرانی‌ها  فاجعه‌های انسانی که برای ملت ما به بار آمد و همچنین ویرانی زیرساخت‌ها، سازمان‌های دولتی و اموال مردم را بر عهده دارند؛ آنان هیچ راهی غیر از دفاع از کرامت و تمامیت ارضی کشور برای ملت یمن باقی نگذاشتند و این گزینه‌ای بود که مردم آن را برگزید.

وی در پایان تاکید کرد: این گزینه‌ای بود که ملت یمن، رهبران سیاسی و تمام اقشار جامعه از اولین روز حمله به کشور آن را انتخاب کردند، هرقدر که نیاز به جان‌فشانی باشد و هرچند که جنگ به طول بیانجامد می گوییم که کرامت یمن، وحدت و استقلال کشور را نمی‌توان به هیچ قیمتی فروخت و تحت هیچ فشاری اجازه بی حرمتی به آن را نمی‌دهیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=189255

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر