شغل جدید نمایندگان پیشین تهران چیست؟

کار نهمین دوره مجلس شورای اسلامی یک هفته‌ای است که تمام شده و حالا سؤال اینجاست “نمایندگانی که چهارسال راه میدان بهارستان را برای حضور در ساختمانی هرمی‌شکل در شرق این میدان در پیش می‌گرفتند، از این پس سر چه‌کاری حاضر می‌شوند؟”.

اینکه سه‌چهارم نمایندگان مجلس نهم با دریافت کارت نماینده ادوار، صندلی خود را به منتخبین جدیدی دادند، تعجب‌آور نیست، چراکه بنا بر آمار به‌طور میانگین کمتر از یک‌سوم نمایندگان هر دوره از مجلس شانس حضور در دوره بعدی خانه ملت را خواهند داشت اما قطعاً پرداختن به جزییات شغل ۲۸ نماینده‌ای که اکثر آنها تجربه نمایندگی مردم پایتخت در دوره‌های گوناگون قانون‌گذاری در بهارستان را به‌عهده داشتند، می‌تواند برای هر مخاطبی جالب باشد.

اینکه “نمایندگان تهران بعد از دوران نمایندگی چه می‌کنند؟” در نگاه اول احتمالات زیادی را به ذهن متبادر می‌کند، چراکه بسیاری از مجلس‌نشینان قبل از ورود به عرصه تقنینی کشور در سمت‌های کلیدی و مهمی فعالیت داشتند، اما یکی از موضوعات جالب در مورد چهره‌های شاخصی که سال‌ها در رده‌های اول کشور و به‌عنوان قانونگذار در مجلس حضور داشتند، شغل و سمت‌ آنها پس از خروج از کسوت نمایندگی مردم تهران است.

گرچه بدون تردید حضور چندین دوره‌ای در نهاد قانون‌گذاری کشور تجربیات زیادی نصیب این نمایندگان کرده است و همین موضوع سبب می‌شود سازمان‌های دولتی و یا سایر نهادها به‌طور قطع از سوابق بهارستان‌نشینان تهرانی برای فعالیت در سمت‌های مدیریتی دعوت کند.

حالا که به‌جز علیرضا محجوب و علی مطهری، ۲۸ تن از نمایندگان مجلس به مجلس دهم راه نیافتند، به‌دنبال پاسخ این سؤال که “بعد از نمایندگی مجلس چه می‌کنید؟” با نیمی از نمایندگان سابق مردم تهران به گفت‌وگو نشستیم.

غلامعلی حدادعادل، نفر اول لیست انتخابی مردم تهران در انتخابات دوره نهم مجلس که سیاستمداری با قریحه شعری است، با لحنی صمیمی گفت: از این پس در همان سنگرهای قبل از نمایندگی حضور خواهم داشت؛ در همان فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در همان شورای تحول علوم انسانی و در همان عرصه تدریس و پژوهش در دانشگاه خواهم بود.

احمد توکلی اقتصاددانان مجلس بود و جزو اصولگرایان تحول‌خواه به شمار می‌رفت و عزمی جزم در مبارزه با فساد داشت. وی در پاسخ به این سؤال از حضور خود در سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت خبر داد و گفت: از این پس در این نهاد وقت خواهم گذاشت و ان‌شاءالله بقیه عمر خود را برای دفاع از حقوق شهروندی و مبارزه با فساد صرف می‌کنم.

اسماعیل کوثری دیگر نماینده مردم تهران در دوره‌های هشتم و نهم و از جانبازان هشت سال دفاع مقدس بود که در پاسخ به سؤال ما تأکید کرد: اگر اجازه دهند به‌عنوان مدافع حرم به سوریه خواهم رفت.

حسین طلا که در دورهٔ نهم مجلس، نایب‌رئیسی کمیسیون اجتماعی را به‌عهده داشت، در مواجهه با این سؤال گفت: در حال حاضر چند پیشنهاد مطرح شده اما هنوز تصمیمی نگرفته‌ام.

لاله افتخاری یکی از ۴ نماینده زن دوره نهم مجلس از حوزه انتخابیه تهران بود که در این باره می‌گوید: “عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد بودم و اکنون چند روزی است که به دانشگاه بازگشته‌ام، همچنین در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم نیز فعالیت خواهم کرد”.

سیدمهدی هاشمی هم که در انتخابات دوره نهم مجلس از حوزه انتخابیه تهران راهی بهارستان شد و در حال حاضر رئیس فدراسیون تیراندازی است، در این باره می‌گوید: “من از جمله نمایندگانی بودم که با حفظ سمت، نماینده مجلس شدم و فعلاً هم در فدراسیون تیراندازی هستم البته درباره دیگر فعالیت‌هایم بعداً به شما خواهم گفت، فعلاً عجله نکنید، چند روز آینده می‌گویم”.

علیرضا مرندی دیگر نماینده مردم تهران در پارلمان بود که به‌علت سنش نتوانست کاندیدای انتخابات مجلس دهم شود. او نیز به‌گفته خودش قرار است در کسوت ریاست فرهنگستان علوم پزشکی، تدریس در دانشگاه و طبابت کار خود را ادامه دهد.

فاطمه رهبر دیگر نماینده زنی بود که مورد اعتماد مردم تهران در سه دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس قرار گرفت و حالا که از راه‌یابی به مجلس دهم بازمانده، چنین می‌گوید: “ما سربازان نظام هستیم و فرقی ندارد که کجا خواهیم بود. در کشورمان به‌قدری کار وجود دارد که گوشه هرکدام را بگیری، خدمت به نظام است. اما با این تفاسیر بنده کارمند رسمی سازمان صدا و سیما هستم. البته از جاهای دیگر پیشنهاداتی شده که ان‌شاءالله پس از جمع‌بندی نهایی یکی از آنها را انتخاب می‌کنم اما چون کارمند رسمی سازمان هستم، اکنون هدف‌گذاری‌ام همان سازمان است”.

زهره طبیب‌زاده‌نوری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم بود که در دولت نهم هم ریاست مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را به‌عهده داشت. وی با اشاره به اینکه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است، گفت که به دانشگاه برمی‌گردد و فعالیت خود را در زمینه تدریس ادامه می‌دهد.

مجتبی رحماندوست نویسنده و شاعری است که در دوره نهم مجلس نمایندگی مردم تهران را به‌عهده گرفت. او نیز در پاسخ به این سؤال “با اتمام دوره نمایندگی خود، چه می‌کنید؟” گفت: کسانی که در دستگاه اجرایی دیگری مشغول بودند و ۴ سال به مجلس آمدند، مانند دری هستند که با فنر نگهش داشته باشند و وقتی رها شوند، سر جای خود برمی‌گردند.

“بنده نیز عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستم و با اتمام دوره نمایندگی سر کلاس درس برمی‌گردم. البته وقتی دوره نمایندگی تمام می‌شود، به نمایندگان پیشنهاداتی می‌شود. بنده تصمیم دارم کار اصلی خود را تدریس در دانشگاه قرار دهم اما اگر در موضوعاتی مثل نظارت مجلس بر دستگاه‌های اجرایی، ایثارگران و عدالت اجتماعی زمینه کاری به وجود آید، پس از ارزیابی اگر ببینم حضورم در آن مسند، مثبت تلقی می‌شود، می‌پذیرم”.

مهدی کوچک‌زاده دیگر نماینده پایتخت نشینان در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس در این باره می‌گوید که استخدام دانشگاه است و چند روزی می‌شود که کار خود را در دانشگاه شروع کرده است.

حسین نجابت هم که نماینده مردم تهران در دوره نهم بود و در دوره دهم نتوانست از حوزه انتخابیه شیراز در خانه ملت حضور یابد، می‌گوید: “عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد هستم و با اتمام دوره نمایندگی در سنگر تدریس ادامه فعالیت خواهم داد”.

حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان یکی دیگر از نمایندگان مردم تهران در دوره‌های هشتم و نهم بود که سابقه قضاوت و حضور در عرصه‌های اجرایی زیادی را دارد اما به‌گفته خودش تصمیم دارد از این پس در همان مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه فعالیت دهد و به امور پژوهشی بپردازد.

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده دیگری از مجلس نهم بود که مورد سؤال ما واقع شد و گفت که پیش از نمایندگی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بوده و در چهار سال گذشته به مجلس محکوم شده بود و حالا برای ادامه فعالیت خود در کسوت دانش‌یاری فلسفه به این مؤسسه برگشته و مشغول فعالیت است.

 

نام نماینده شغل بعد از نمایندگی
غلامعلی حدادعادل ادامه فعالیت در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای تحول علوم انسانی و تدریس در دانشگاه
احمد توکلی فعالیت در سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت برای دفاع از حقوق شهروندی و مبارزه با فساد
اسماعیل کوثری حضور در سوریه به‌عنوان مدافع حرم
حسین طلا فعلاً تصمیمی نگرفته‌ام
لاله افتخاری ادامه فعالیت در دانشگاه شاهد و همچنین در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم
سیدمهدی هاشمی در حال حاضر رئیس فدراسیون تیراندازی هستم و درباره دیگر فعالیت‌هایم بعداً سخن خواهم گفت
علیرضا مرندی ریاست فرهنگستان علوم پزشکی، تدریس در دانشگاه و انجام طبابت
فاطمه رهبر کارمند رسمی سازمان صدا و سیما هستم و در حال حاضر هدف‌گذاری‌ام همان سازمان است
زهره طبیب‌زاده ادامه فعالیت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
مجتبی رحماندوست به دانشگاه تهران بازمی‌گردم و مشغول تدریس می‌شوم
مهدی کوچک‌زاده استخدام دانشگاه بودم و چند روزی است که کار خود را در دانشگاه شروع کردم
حسین نجابت عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد هستم و در سنگر تدریس ادامه فعالیت می‌دهم
روح‌الله حسینیان فعالیت در زمینه امور پژوهشی در مرکز اسناد انقلاب اسلامی
سیدمحمود نبویان دانش‌یار فلسفه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)