7

افزایش استخراج طلا/مازاد تولید صادر می‌شود

  • کد خبر : 192894
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

چندی پیش سازمان توسعه تجارت از آزاد شدن صادرات طلای خام خبر داد که این خبر شائبه بحث خام فروشی را تداعی کرد اما رییس ایمیدرو از رسیدن به سطح جدیدی از استخراج طلا خبر داده و می‌گوید صادرات از مازاد تولید این فلز گران‌بها صورت می‌گیرد.

مهدی کرباسیان – معاون وزیر صنعت، ‌ معدن و تجارت – در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که واحدهای معدنی تولید طلا با ظرفیتی بالا در حال کار کردن هستند، گفت: با قرار گرفتن معدن طلای زرشوران در چرخه تولید و ثبت رکورد خوب در معدن طلای موته طی سال گذشته و سال جاری نسبت به سال های قبل و همچنین بهره برداری بخش خصوصی از معدن طلای ساریگونی، می شود گفت که جمهوری اسلامی ایران در چرخه تولید طلا در صف کشورهایی قرار گرفته که قابل اتکا هستند.

وی در ادامه با اشاره به پروژه های در دست بهره‌برداری گفت: با توجه به احداث فاز ۲ طلای زرشوران و شناسایی معادن مناسبی برای استخراج در حوزه سیاه جنگل بلوچستان که آگهی های آنها تا پایان امسال منتشر خواهد شد، میزان تولید افزایش خواهد داشت.

کرباسیان همچنین با اشاره به سیاست های دولت در خصوص بر خورد با بازار گفت: با توجه به این که سیاست دولت معطوف به تعادل در بازار ارز و طلا است، بانک مرکزی اجازه داد صادرات طلا انجام شود تا سود آوری در اقتصاد صورت گیرد و علاقمندان خارجی نیز به سرمایه گذاری در حوزه طلا تهییج و ترغیب شوند.

بساط خام‌فروشی تا  سال آینده جمع می‌شود

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح مشکلات معادن عنوان کرد: یکی از مشکلات معادن در حوزه سنگ آهن به دلیل افت قیمت جهانی سنگ آهن و صادراتی بود که دچار مشکلات جدی شد، اما با توجه به این که کارخانه های کنستانتره به نوبت راه اندازی می شوند می‌توان گفت که تولیدات سنگ آهن برای جلوگیری از خام فروشی در چرخه کنستانتره قرار می‌گیرد. به طوری که تا حد زیادی در سال جاری و در نهایت به طور کل در سال ۱۳۹۶ بساط خام فروشی از این صنعت حذف می شود و اگر سنگ آهنی هم صادر شود عیار بسیار پایین خواهد داشت یا هماتیت هایی هستند که داخل فراوری نمی شوند.

وی با اشاره به وضعیت دیگر مواد معدنی اظهار کرد: در حوزه‌هایی مانند روی، سرب، زغال سنگ و … توان تولید خوبی وجود دارد و زمانی که نقدینگی تولید این معادن تامین شود، می توان گفت این صنایع رونق می‌گیرند که به تبع آن چراغ معادن کوچک هم روشن خواهد شد.

کرباسیان با بیان این که باید چرخه تولید را کامل کرد، گفت: در حوزه معادن اگر بتوانیم چرخه ها را کامل کنیم، مثلا در برنامه فولاد بتوانیم به ظرفیت ۵۵ میلیون تن تعیین شده در برنامه ۱۴۰۴ برسیم یا در بحث مس پروژه های کنستانتره و کاتد به بهره برداری برسد یا در آلومینیوم چرخه تکمیل شود، پیش‌بینی می‌شود بطور کل دیگر با مشکلی با عنوان خام فروشی مواجه نخواهیم شد.

وی در خصوص وضعیت صادرات برخی محصولات اظهار کرد: فولاد و مس صادرات بسیار خوبی داشته‌اند؛ به گونه ای که در سال ۱۳۹۴، فولاد به رکورد تاریخی چهار میلیون تن صادرات رسید و مس هم صادرات خوبی را به خصوص در فضای پسا برجام با پیدا شدن خریداران خارجی و سرمایه گذاران پیدا کرد، چرا که حالا شرکت های معتبر اروپایی وارد بازار خرید مس شده‌اند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=192894

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر