1

توافق صلح سودان جنوبی با خطر فروپاشی مواجه است

  • کد خبر : 193098
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸

درگیری‌های جدید در جوبا پایتخت سودان جنوبی با وجود درخواست‌های جامعه بین الملل برای آرام شدن این کشور توافق صلح را به خطر انداخته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل نگرانی شدید خود را نسبت به افزایش درگیری‌ها در سودان جنوبی  ابراز داشته و گفته‌ است تاکنون چندصد تن در این درگیری‌های مسلحانه جان خود را از دست داده‌ اند.

درگیری‌های شدید امروز (دوشنبه) در جوبا پایتخت این کشور از جمله با حملات توپخانه‌ای بالا گرفته است.

شاهدان عینی گزارش داده‌اند، درگیری‌های شدیدی در حال انجام  است و ساکنان پایتخت سودان جنوبی از ترس کشته شدن و یا گرفتار شدن در درگیری‌ها خودشان را در خانه‌ها حبس کرده‌اند.

این درگیری‌های خشونت بار و مسلحانه میان نیروهای اپوزیسیون و نیروهای دولت جوبا انجام می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل یکشنبه از سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی و ریک مچار معاون سابق وی که اکنون در سمت مخالفانش قرار دارد خواست تا کنترل اوضاع را به دست گرفته و هرچه سریعتر درگیری را پایان دهند.

هنوز مشخص نیست که در جریان درگیری‌های اخیر چند تن کشته شده‌اند؛ درگیری‌های مسلحانه‌ای که یک روز پس از پنجمین سالگرد استقلال سودان جنوبی از سودان آغاز شد. فرودگاه جوبا نیز تعطیل شده و آمریکا از پرسنل غیرضروری خود در سودان جنوبی خواست تا این کشور را ترک کنند.

سازمان ملل همچنین گزارش داده که از سرگیری درگیری‌ها در سودان جنوبی توافق صلحی را که میان دو طرف درگیر صورت گرفته به خطر می‌اندازد.

وزیر اطلاع رسانی سودان جنوبی نیز شورشیان سابق را مقصر این خشونت دانسته و روز یکشنبه تاکید کرد که دولت کنترل کامل جوبا را در اختیار دارد.

همچنین رهبران منطقه‌ای شامل کنیا و سودان نیز خواستار پایان بخشیدن به این درگیری‌ها شده و قصد دارند تا نشست ویژه‌ای را امروز (دوشنبه) در نایروبی پایتخت کنیا برگزار کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=193098

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر