1

درخواست اصحاب رسانه به هیئت نظارت برای رفع توقیف سایت جهان نیوز

  • کد خبر : 194433
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳

در پی توقیف سایت جهان نیوز توسط هیأت نظارت بر مطبوعات و استمرار این توقیف، مدیران جمعی از سایت های خبری با گرایش های مختلف سیاسی، با نگارش نامه ای خطاب به اعضای این هیأت، متذکر شدند که توقف فعالیت رسانه ها اقدامی خلاف آزادی های مطرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

به گزارش افق در بخشی از این نامه آمده است: “چگونه است که اگر مثلا یک کارخانه خودروسازی، خطایی در تولید هزاران محصولش داشت، حداکثر کاری که می کنند، الزام به فراخوان و اصلاح و جریمه نقدی است و کل کارخانه را تعطیل نمی کنند یا اگر در بانکی جرم اختلاس روی دهد، فقط با مختلس برخورد می کنند و بانک را تعطیل نمی کنند، یا در صورت بروز خطا در صدا و سیما، فقط با برنامه ساز مربوطه برخورد می کنند و کل صدا و سیما را توقیف نمی کنند ولی وقتی نوبت به یک سایت خبری یا روزنامه می رسد، به دلیل یک مطلب از جمع صدها هزار مطلبی که تا کنون منتشر کرده، کل رسانه را منهدم می کنند؟!
این کجای عدالت، انصاف و تدبیر است؟ و این درد را به که باید گفت؟”

متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
اعضای محترم هیات نظارت بر مطبوعات
سلام علیکم

نیک می دانید که گسترش آزادی های اجتماعی و سیاسی و مشخصا “آزادی بیان”، از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران بوده است ولی همان طور که برای تحقق سایر اهداف انقلاب مردم ایران، راهی طولانی در پیش است، اهداف “آزادی محور” انقلاب اسلامی نیز، هنوز به طور کامل و آنطور که در شأن نظام جمهوری اسلامی و مردم بزرگ ایران است، محقق نشده است.

در تحلیل این موضوع، یک نکته را نباید مغفول گذاشت؛ اگر نیل به سایر اهداف نظام و انقلاب با کارشکنی های دشمنان خارجی مواجه است، اما رسیدن به آزادی های مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، موانع خارجی خاصی ندارد بلکه بسیاری از مشکلات این عرصه، از برخی تفسیرهای نادرست و نگرش های تحدیدی دوستان داخلی نشأت می گیرد که ای بسا با حسن نیت هم همراه باشد ولی در نهایت، در اجرای قانون اساسی ایجاد اصطکاک می کند.

یکی از این عرصه ها که متأسفانه همواره شاهد چالش های درون زاست، حوزه رسانه های جمعی است که هر از گاهی شاهد توقیف یک رسانه در کشور هستیم.
این برای نظام جمهوری اسلامی، آن هم در شرایطی که چشمان دنیا، خاصه بدخواهان بهانه جو به ایران است، برازنده نیست که مدام از این کشور که داعیه دار مردمسالاری دینی است، خبر توقیف رسانه ها به جهان مخابره شود.

رسانه ها و فعالان رسانه ای نیز همانند همه اشخاص حقوقی و حقیقی دیگر مرتکب اشتباه می شوند، این خطاها به ویژه در رسانه های آنلاین که طبیعت شان تصمیم گیری در ثانیه هاست، می تواند بیشتر هم باشد؛ این البته منحصر به ایران نیست و امری جهانشمول است.

ما، هر چند مسوولان نظارتی در قوای مختلف را به تأمل در این ویژگی رسانه ای دعوت می کنیم اما بر آن نیستیم که رسانه ها را مبری از مسؤولیت بدانیم. تمام سخن ما این است که در صورت بروز خطایی در یک رسانه، نباید کل آن رسانه را تعطیل و ده ها خانواده را از امرار معاش محروم کرد و به دشمنان نظام بهانه ای جدید برای سمپاشی علیه نظام داد.

چگونه است که اگر مثلا یک کارخانه خودروسازی، خطایی در تولید هزاران محصولش داشت، حداکثر کاری که می کنند، الزام به فراخوان و اصلاح و جریمه نقدی است و کل کارخانه را تعطیل نمی کنند یا اگر در بانکی جرم اختلاس روی دهد، فقط با مختلس برخورد می کنند و بانک را تعطیل نمی کنند، یا در صورت بروز خطا در صدا و سیما، فقط با برنامه ساز برخورد می کنند و کل صدا و سیما را توقیف نمی کنند ولی وقتی نوبت به یک سایت خبری یا روزنامه می رسد، به دلیل یک مطلب از جمع صدها هزار مطلبی که تا کنون منتشر کرده، کل رسانه را منهدم می کنند؟!
این کجای عدالت، انصاف و تدبیر است؟ و این درد را به که باید گفت؟!

چندی پیش سایت جهان نیوز بدون تذکر قبلی تعطیل شد. این که دقیقا انتشار کدام مطلب در جهان نیوز خلاف قانون بوده، امری است خارج از موضوع این نوشتار؛ آنچه مورد تاکید است این که حتی در صورت مجرمانه بودن انتشار یک مطلب، باید مدیر مسؤول در دادگاه علنی مطبوعات و با حضور هیات منصفه، محاکمه شود نه این که رسانه به کلی متوقف و از صحنه روزگار محو شود.

بدانیم که هر رسانه شناسنامه داری، بخشی از سرمایه اجتماعی و ملی است که باید بماند و اگر خطایی انجام داد آن را اصلاح کند؛ توقیف رسانه ها، معنایی جز از بین بردن این سرمایه ها که هر کدام در بزنگاهی و در عرصه ای می توانند به کار کشور و نظام و مردم بیایند ندارد؛ آن هم در فضایی که گسترش بی سابقه شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است.
لذا از آن هیات محترم دعوت می شود با بازشناسی فضای جدید ارتباطات جمعی، عملکرد خود را بروز کنند تا کارآمدتر از قبل ادامه فعالیت دهند. همچنین بازگشایی سایت جهان نیوز و رسیدگی عادلانه به پرونده آن با بهره مندی از حق دفاع و هیأت منصفه مورد درخواست جدی مدیران رسانه های امضا کننده است که در مجموع میلیون ها مخاطب دارند.
توفیقات الهی فرد فرد اعضای محترم هیات نظارت بر مطبوعات را آرزومندیم.

سایت های امضا کننده:
عصر ایران – تابناک – فرارو – انتخاب – عصر خبر – رجانیوز – اعتدال – فردانیوز –افق نیوز- الف – جمهوریت – صراط نیوز – معماری نیوز – راه دانا – شمانیوز – اقتصاد آنلاین – اقتصاد ایران آنلاین – تیک – بورس ۲۴ – صبح تهران – صبا ایران – اطلس خبر – پارسینه – پایش آنلاین

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=194433

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر