2

نخستین بانوی قهرمان المپیک چه کسی بود؟+تصویر

  • کد خبر : 194639
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۷:۳۴

تنیسور انگلیسی نخستین بانویی بود که توانست مدال طلای المپیک را کسب کند.

شارلوت کوپر

به‌ گزارش ‌ایسنا، یازدهم جولای ۱۹۰۰ روزی تاریخی در المپیک بود به خصوص در ورزش بانوان. در آن روز در پاریس، شارلوت کوپر ۲۸ ساله انگلیسی که به کتی مشهور بود، مدال زرین  المپیک را بر گردن آویخت تا نخستین بانویی باشد که به این عنوان می‌رسد.

چهار سال پیش از آن در  المپیک آتن هیچ شرکت کننده خانمی وجود نداشت و ۲۴۱ ورزشکار حاضر در این رقابت‌ها مرد بودند. بر اساس آمار رسمی کمیته ملی المپیک در پاریس ۹۹۷ شرکت کننده مرد و ۲۲ شرکت کننده زن در بازیهای ۱۹۰۰ حضور داشتند. در برخی منابع تعداد بانوان ۱۹ تا ۱۱ نفر ذکر شده بود.

کوپر با شکست هلن پروس فرانسوی در فینال تنیس بانوان قهرمان المپیک شد. این دیدار در دو ست و با نتایج ۶ بر یک و ۶ بر چهار به پایان رسید. در این رقابت ها ۶ تنیسور از چهار کشور حضور داشتند. در این روز (یازدهم ژوئن) کوپر دومین عنوانش را نیز کسب کرد. در رقابتهای دو نفره به همراه رینالد دورتی، پروس فرانسوی و هارولد مانی انگلیسی را شکست داد. تنیسور ۲۸ ساله در  دو ست پیاپی با نتایج ۶ بر دو و ۶ بر چهار  پیروز شد.

پس از المپیک ۱۹۰۰ دیگر ورزشکاران اجازه نداشتند با ورزشکاری با ملیت متفاوت هم بازی شوند. جالب این جا است که در پاریس، بازی‌های دو نفره مردان یا زنان برگزار نشد و این اتفاق ۲۰ سال بعد یعنی در  المپیک آنتورپ افتاد.

کوپر پیش از این بازی ها  در سه دوره تنیس ویملبدون (۱۸۹۸، ۱۸۹۶و ۱۸۹۵) نیز قهرمان شده بود. او دو بار پس از  المپیک ۱۹۰۰ نیز قهرمان این رقابت‌ها شد. در سال ۱۹۰۱ زمانی که به تازگی با تنیسوری به نام آلفرد استری ازدواج کرده بود در جایگاه نخست قرار گرفت و در سال ۱۹۰۸ در سن ۳۷ سالگی توانست دوباره به این مقام دست پیدا کند و به عنوان مسن‌ترین تنیسور قهرمان تاریخ این رقابت‌ها شناخته شود.

 کوپر تا ۵۰ سالگی در سطح بالا رقابت کرد. دارنده اولین مدال طلای بانوان در  المپیک دهم اکتبر سال ۱۹۶۷ درگذشت. در آن زمان بانوان جایگاه مهمی در ورزش پیدا کرده بودند.

برخی از نویسندگان چندی بعد اعلام کردند که کوپر نخستین قهرمان  المپیک در بخش بانوان نیست ،‌ بلکه هلن پورتالس است. قایقران آمریکایی به همراه همسرش هرمن الکساندر دپورتلاس سوئیسی توانست به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. این قهرمانی ۴۸ روز پیش از مدال طلای کوپر به ثبت رسید، اما پورتالس به همراه همسرش توانست به این عنوان دست پیدا کند و  کوپر اولین کسی بود که به تنهایی  مدال طلای  المپیک  را بر گردن آویخت.

بر اساس آمار ثبت شده در کمیته ملی المپیک اولین زنانی که در  المپیک پاریس با یک دیگر رقابت کردند، دو بازیکن کروکت بودند. هر دو اهل کشور فرانسه بودند که تنها نام خانوادگی شان به ثبت رسیده است. این دو ورزشکار مادام بروی و مادمازل اونیه نام داشتند. آنها در میان برترین‌ها قرار  نگرفتند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=194639

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر