1

رسانه‌های ترکیه مواضع ایران در رابطه با کودتا را بازتاب ندادند

  • کد خبر : 194788
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴

دستیار و مشاورعالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: متأسفانه رسانه‌های ترکیه موضع‌گیری صریح و به موقع مسئولان ایران در رابطه با محکومیت کودتا را بازتاب ندادند.

سردار صفوی

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سرلشگر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در اولین یادواره شهدای اطلاعات قرارگاه منطقه ای عاشورای نیروی زمینی سپاه  که در محل دانشگاه تبریز برگزار شد، با اشاره به نحوه شروع جنگ تحمیلی در شهریور ۵۹، گفت: در آغاز جنگ مسئولان سیاسی کشور دچار غافلگیری اطلاعاتی و یا استراتژیک شدند، آنها تصور نمی کردند که دولت بعثی عراق از زمین و هوا  و دریا حمله سراسری را علیه ملت و کشور ما آغاز کند.

وی افزود: فرماندهان نظامی کشور، یعنی ارتش که بایستی از مرزهای  ایران دفاع می کرد و اطلاعات ارتش در اداره دوم ستاد مشترک ارتش که عراق را رصد می کردند پیش بینی حمله نظامی را نکرده بودند و بنا براین دشمن ده ها هزار کیلومتر از سرزمین ایران  را اشغال کرد.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در ادامه با بیان ضرورت اشراف اطلاعاتی نسبت به تحرکات دشمنان، گفت: اشراف اطلاعاتی به مجموعه تلاشها و اقداماتی که در اثر اجرای آن یک سیستم اطلاعاتی احاطه و تسلط کامل در روند گذشته، حال و آینده وقایع و حوادث پیرامونی یافته و به منظور پیشگیری، دفع و مقابله با تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های احتمالی جهت استفاده تصمیم‌گیران بکار می‌رود را گویند.

وی افزود: در حقیقت اشراف اطلاعاتی تولید فرصت و اقدام به موقع برای دسترسی به پیروزی در صحنه  های مختلف  سیاسی نظامی اقتصادی و فرهنگی و آسیب پذیری های کمتر در مقابل انواع تهدیدات  است.

صفوی در ادامه سطوح مختلف اشراف اطلاعاتی را در سه سطح راهبردی و بین الملل و سطح منطقه ای و سطح ملی بر شمرد و گفت: نداشتن اطلاعات راهبردی ضربه های جبران ناپذیری را به منافع  حیاتی یک حکومت  وارد می کند.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در ضرورت و لازمه اشراف اطلاعاتی در سطح منطقه ای تصریح کرد: با یستی نسبت به دولتهای پیرامونی و همسایه از سطح اطلاعات بالاتری برخوردار باشیم و اشراف اطلاعاتی داشته باشیم و  این اشراف اطلاعاتی منجر به آن می شود تا رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی بتوانند، سیاست تقابل و یا تعامل و یا رقابت  را برای آن دولت اتخاذ نمایند و بتوانند در تصمیمات خود  مواضع اصولی و صحیح را بکار گیرند.

این استاد دانشگاه  در ضرورت های اشراف اطلاعاتی در سطوح ملی اظهار داشت: حکومت و دولت بایستی  نسبت به منابع و عوامل قدرت ملی خود  آگاهی داشته باشد که از جمله این منابع ظرفیت های اقتصادی و تولید کشاورزی و صنعتی و سطوح تکنولوژی – سیستم بانکی، منابع انرژی و منابع انسانی تحصیل کرده و کارآمد برای مدیریت کشور  و ملت و بسیاری از موضوعات دیگر است.

وی در ادامه از عواملی همچون سرزمین و جغرافیایی مانند موقعیت ژئوپلیتیکی، وسعت سرزمینی و وضعیت اقلیمی وعوامل تولید قدرمت ملی و… بعنوان الزامات برای اشراف اطلاعاتی برنامه ریزان و مدیران در سطح ملی نام برد و با اشاره به نقش شهدای اطلاعات در جنگ، ادامه داد: یکی از عوامل پیروزی های بزرگ درعملیتهای فتح المبین، بیت المقدس و فتح فاو اطلاعات صحیح از وضعیت دشمن، زمین منطقه و اوضاع جوی و اقلیمی منطقه بود و مسئولان اطلاعاتی جنگ دست راست فرماندهان و طراحان جنگ بودند.

سرلشکر صفوی در ادامه مهمترین اصول و عوامل اطلاعاتی که در جنگ پیروزی آفرین بود را برشمرد و گفت: بدست آوردن نقاط ضعف ارتش عراق و تمرکز قدرت نیروهای خودی برای استفاده از این نقاط ضعف و همچنین شناخت عوامل جغرافیایی و استفاده از عوارض طبیعی  برای دور زدن دشمن و محاصره و اسیر گرفتن از مهمترین اصول و عوامل اطلاعاتی بود که پیروزی های بزرگی را رقم رد.

دولت ترکیه در مقابل کودتا غافلگیر شد

وی تلاش برای کسب اطلاعات از اسرای گرفته شده را از دیگر کارهای ارزشمند مسئولان اطلاعات دانست و در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به ضرورت داشتن اطلاعات صحیح و کارآمد در جلوگیری از غافلگیری و در تشریح وضعیت دولت ترکیه خاطرنشان کرد: دولت ترکیه در این کودتای نظامی غافلگیر شد اگرچه دستگاههای اطلاعاتی ترکیه(میت) چند ساعت قبل از آغاز کودتا، از تحرکات نیروی هوایی و نیروهای مسلح و ارتباطات آنها با فتح الله گولن مطلع شده بودند و همین فرصت کافی بود تا کودتا را با شکست مواجه کنند.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در ادامه با اشاره به موضع گیری به هنگام و اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص وقایع ترکیه گفت: متأسفانه رسانه های ترکیه موضعگیری صریح و به موقع مسئولان ایران در رابطه با محکومیت کودتا را بازتاب ندادند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=194788

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر