4

دست آقای مدیرکل خالی است

  • کد خبر : 19507
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰

درخالی بودن دست ارائه کننده این گزارش همین بس که موضوع ‘مطالعات ادعایی’ که تهران چهار سال پیش ارزیابی خود را از آن در ۱۱۷ صفحه ارایه کرده، اکنون بار دیگر در ۱۲ صفحه ضمیمه گزارش به اعضای شورای حکام ارایه می شود. مطالعات ادعایی یا ‘لپ تاپ آمریکایی’ آمانو که هفته گذشته و در […]

درخالی بودن دست ارائه کننده این گزارش همین بس که موضوع ‘مطالعات ادعایی’ که تهران چهار سال پیش ارزیابی خود را از آن در ۱۱۷ صفحه ارایه کرده، اکنون بار دیگر در ۱۲ صفحه ضمیمه گزارش به اعضای شورای حکام ارایه می شود.

مطالعات ادعایی یا ‘لپ تاپ آمریکایی’

آمانو که هفته گذشته و در آستانه انتشار گزارش جدیدش در آمریکا حضور یافت گویی تحت فشار بود که متن اسناد جعلی مطالعات ادعایی ‘ Alleged Studies’ را ضمیمه گزارش نوامبر خود کند.

البته جمهوری اسلامی ایران چهار سال پیش یک ‘ارزیابی ۱۱۷ صفحه ای’ از این اسناد جعلی را به آژانس ارایه کرده است.

در آن سال یعنی سال ۲۰۰۷ ، طبق ‘مدالیتی’ یا برنامه عمل توافق شده با محمد البرادعی مدیرکل وقت آژانس،شش موضوع ‘آزمایشات پلوتونیوم’، ‘سانتریفوژهای پی یک و پی دو’، ‘منشاء آلودگی’،’سند اورانیوم فلزی’ ، ‘پلونیوم ۱۱۰’ و ‘معدن گچین’ حل و فصل شد و ایران در این شش زمینه از آژانس گواهی گرفت.

در آن زمان سفرای آمریکا، انگلیس، فرانسه و ژاپن به محمد البرادعی مدیرکل وقت آژانس اعتراض کردند که حق ندارد مدالیتی یا همان برنامه عمل توافق شده با ایران را خاتمه یافته تلقی کند. سفیر ژاپن در آن سال کسی نبود جز همین آقای آمانو که امروز بعنوان مدیرکل آژانس با سیاسی کاری هایش در خدمت آمریکا است.

تهران در آن سال همچنین درخصوص مطالعات ادعایی یا به اصطلاح ادعاهای مطرح شده در ‘لپ تاپ آمریکایی’ ضمن تاکید بر اینکه این ادعاها بی اساس است خاطرنشان کرد که حاضر است ‘در صورت تحویل مدارک’ ارزیابی خود را ارایه دهد.

هرچند آژانس در آن زمان مدارک را تحویل نداد اما جمهوری اسلامی ایران طبق توافقنامه ۲۰۰۷ تعهدات خود را انجام داد و مشخص شد که مدارک مطرح شده در لپ تاپ آمریکایی اصالتی ندارد و اصولا مواد هسته ای و کاربرد آن مطرح نبوده بلکه ‘ادعای مطالعات’ است و ‘فعالیت عملیاتی و سایتی’ مطرح نیست و ایران در ۱۱۷ صفحه گزارش مستند ثابت کرد که ادعاهای مطرح شده در خصوص فعالیت های هسته ای ایران ساختگی است.

هرچند آژانس مدعی است که تهران در پاسخ ۱۱۷ صفحه ای خود به محتوا نپرداخته و عمدتا به شکل و فرم مدارک اشکال گرفته است اما تهران تاکید دارد که بسیاری از پاسخ هایش محتوایی است.

آژانس همچنین خواستار دسترسی به افراد ، اماکن و مدارک مربوط شده در حالیکه تهران این درخواست را بر اساس توافق صورت گرفته در سال ۲۰۰۷ رد می کند زیرا تنها قرار بود ایران ارزیابی خود را ارائه دهد.

علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس در این زمینه می گوید:متاسفانه به رغم همکاری ایران و حل و فصل شش موضوع که سند و گواهی آن نیز از آژانس دریافت شده است هنوز به بهانه ادعاهای بی اساس مربوط به فعالیت نظامی، این مدالیتی یا برنامه عمل را مختومه نکرده اند.

وی تاکید می کند:مطابق متن توافقنامه ایران و آژانس آن را باید ببندند و چنانچه آژانس سوالات و ابهامات دیگری دارد به آن پاسخ بدهد.

با این حال آمانو گفته است ‘در موقعیتی نیست که برنامه عمل توافقی سال ۲۰۰۷را تکمیل شده تلقی کند.’

اکنون گویی آقای مدیرکل می خواهد بار دیگر این موضوع کهنه را با فشار آمریکا در ضمیمه گزارش این هفته اش درباره ایران بیاورد، به تعبیر دیگر اینبار ‘لپ تاپ آمریکایی’ که ایران چهار سال پیش ثابت کرد مدارک مطرح شده در آن اصالتی ندارد و تهی از سند می باشد، قرار است به گزارش آمانو بچسبد.

این در حالی است که بر اساس گزارش های منتشره، تهران هفته گذشته در ادامه مسیر همکاری با آژانس یک گام جلوتر رفته و قبل از اعلام خاتمه یافتن مدالیتی توسط آمانو ، آمادگی خود را برای پاسخگویی به هرگونه سوال و ابهام اعلام کرده است.

پیش از آن ‘ویلادیمیر وورنوکوف’ (Vladimir Voronkov) و ‘چنگ جینگای’ (Cheng Jingye) سفرای روسیه و چین نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی در نامه ای به مدیر کل آژانس تاکید کرده بودند که باید ‘زمان کافی’ برای بحث درباره سوال های مطرح به ایران داده شود و آژانس نباید عجولانه دست به انتشار گزارشی احساسی درباره ایران بزند.

در این میان واکنش وزیر خارجه کشورمان به جنجالهای مطرح شده نیز نشان می دهد که دست آمانو خالی است و ایران نگرانی در این زمینه ندارد.

علی‌اکبر صالحی با بیان اینکه مستندات آژانس ‘بدون اصالت’ می باشد گفته است :’اگر خیلی اصرار دارند که اسناد را منتشر کنند، خوب منتشر کنند. مرگ یک بار شیون یک بار. ما مشکلی با انتشار اسناد نداریم اما معتقدیم مستندات آنها بی‌پایه و اساس است.’

صالحی در عین حال ابراز امیدواری کرد که آژانس رویکرد سیاسی را در انتشار گزارش جدید دنبال نکند.

تحولات روزهای آینده نشان می دهد که آمانو چقدر به این توصیه عمل کرده است .

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=19507

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر