1

ابو محمد الجولانی کیست؟

  • کد خبر : 195107
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲

 ظهر دیروز پنجشنبه ابومحمد الجولانی سرکرده ارشد جبهه النصره برای اولین بار بدون پنهان کردن صورت خود در یک نوار ویدئوی در شبکه تلویزیونی الجزیره قطر ظاهر شد تا جدا شدن جبهه النصره در سوریه از گروه القاعده و سازماندهی گروه جدیدی با نام “جبهه فتح الشام” را اعلام کند. حال این سوال مطرح می […]

الجولانی

 ظهر دیروز پنجشنبه ابومحمد الجولانی سرکرده ارشد جبهه النصره برای اولین بار بدون پنهان کردن صورت خود در یک نوار ویدئوی در شبکه تلویزیونی الجزیره قطر ظاهر شد تا جدا شدن جبهه النصره در سوریه از گروه القاعده و سازماندهی گروه جدیدی با نام “جبهه فتح الشام” را اعلام کند.

حال این سوال مطرح می شود که الجولانی کیست و تاریخ سرشار از تروریسم او چه می باشد؟

ابو محمد الجولانی در سال ۱۹۸۱ میلادی در شهرک الشحیل از توابع شهر دیرالزور در شرق سوریه در خانواده ای متولد شد که اصلیت آنها متعلق به استان ادلب بود. او به شهر دیرالزور نقل مکان کرد زیرا پدرش کارمند دولت بود و راننده اداره خانه های سازمانی نظامی بود.

الجولانی اولین مراحل آموزش نظامی را به پایان برد و به دانشکده پزشکی دانشگاه دمشق رفت و دوسال پزشکی خواند و در سال سوم دانشگاه به عراق رفت.
الجولانی به گروه القاعده و شاخه عراقی آن بعد از تجاوز سال ۲۰۰۳ میلادی آمریکا به عراق پیوست و زیر فرماندهی ابومصعب الزرقاوی و جانشینان او کار می کند. در صفوف گروه القاعده به سرعت پیشرفت کرد و مدارج ترقی را پیمود تا اینکه از مقربان الزرقاوی شد. بعد از ترور الزرقاوی در حمله هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۶ میلادی، الجولانی از عراق خارج شد و به لبنان رفت و گمان می رود که وی بر امر آموزش “جند الشام” مرتبط با گروه القاعده نظارت داشته است.

الجولانی بار دیگر از لبنان به عراق رفت و آمریکایی ها او را بازداشت و در زندان بوکا زندانی کردند که اداره آن را آمریکایی ها برعهده داشتند. وی در سال ۲۰۰۸ میلادی آزاد و فعالیت نظامی خود را با به اصطلاح “دولت اسلامی در عراق” به سرکردگی ابوبکر البغدادی آغاز کرد. دیری نپایید که رئیس عملیات این گروه در استان موصل شد. چند ماه بعد از آغاز بحران سوریه، الجولانی در ماه اوت به عنوان فرستاده القاعده برای تاسیس شاخه این گروه در کشورش بازگشت تا بتواند از طریق آن در نبرد ضد دولتی شرکت کند.
در ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی، الجولانی در بیانیه ای تشکیل گروه موسوم به “جبهه النصره لاهل الشام” را اعلام کرد که به آنها به اصطلاح “مجاهدی الشام” می گفتند. وی از زادگاهش شهرک الشحیل به عنوان خاستگاه برای اقدامات این جبهه استفاده کرد.

تسنیم /الجولانی در بیانیه خود از سوری ها خواست تا به زعم او “جهاد کرده و سلاح بدست گیرند” و از آن روز مسئول کل جبهه النصره شد.
شبکه تلویزیونی الجزیره قطر در گزارشی در سایت خود و بعد از انجام چند مصاحبه تلویزیونی با الجولانی، گوشه ای از زندگی شخصی الجولانی را فاش کرد.

سازمان اطلاعات عراق نیز یک ماه قبل، عکسی قبلی از او را به بیرون درز داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=195107

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر