1

۷ رییس‌جمهور ایران در چه‌ ماهی از سال از صندوق‌‌های رای بیرون آمدند؟

  • کد خبر : 195172
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷

مرد اول دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار است اردیبهشت ماه سال ۹۶ انتخاب شود، تا اینگونه اردیبهشت هم در کنار خرداد، مهر، بهمن و مرداد یک «ماه انتخاباتی» لقب بگیرد.

لیلا چرمچیان: به دنبال موافقت شورای نگهبان با زمان پیشنهادی وزارت کشور برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آخرین جمعه دومین ماه سال ۱۳۹۶ مصادف با ۲۹ اردیبهشت، مرد اول دوازدهمین دولت در نظام جمهوری اسلامی انتخاب می شود تا اینگونه اردیبهشت هم به ماه‌های انتخاباتی ایران اضافه شود.

۵دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه برگزار شده است، شاید حواشی مربوط به برگزاری این انتخابات ها درخرداد ماه باعث شده اذهان عمومی خرداد را با پسوند پرحادثه در عالم سیاست توصیف کنند، اما دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری گویا قصه‌ای متفاوت دارد، به جای خرداد پرحادثه، آرامش اردیبهشت قرار است دوازدهمین رییس جمهور ایران را به ساختمان پاستور بفرستد .

اگرچه ۵ دوره انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه برگزار شده است، اما بهمن، مرداد و مهر از ماه‌هایی بوده اند که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران را به خود دیدند، البته به واسطه شرایط خاص تاریخی که در آن مقاطع زمانی بر کشور حاکم بود.

بهمن ۵۸؛ میزبان اولین انتخابات ریاست جمهوری

اولین انتخابات ریاست جمهوری در نظام جمهوری اسلامی ایران با رقابت بین ابوالحسن بنی صدر،سید احمد مدنی و حسن حبیبی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از استعفای دولت موقت بازرگان در شرایطی که اداره امور جاری کشور بر عهده شورای انقلاب بود در پنجم بهمن ماه سال ۱۳۵۸ برگزار شد تا بنی صدر اولین رییس جمهور نظام جمهوری اسلامی ایران لقب بگیرد.

جانشین بنی صدر در مردادماه از صندوق های رای بیرون آمد

با رای عدم کفایت سیاسی مجلس به بنی صدر در ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰ ، دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲ مرداد ۱۳۶۰ برگزار شد ، کاندیداهای این دوره از انتخابات محمد علی رجایی ،علی اکبر پرورش ، حبیب الله عسگر اولادی و عباس شیبانی بودند که از بین آنها رجایی رییس جمهور شد ، رییس جمهوری که به واسطه عملیاتی تروریستی عمر ریاست وی بر دستگاه اجرایی ایران فقط ۲۸ روز طول کشید.

«مهر» و «مردادی» که آیت الله خامنه‌ای به ریاست جمهوری رسید

۱۰مهر ماه ۱۳۶۰ زمان انتخاب سومین رییس جمهور ایران بود ،آن هم در شرایطی که ایران وارد جنگی تحمیلی با حکومت وقت عراق شده بود، کاندیداهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آیت الله سید علی خامنه ای ،علی اکبر پرورش ،رضا زواره ای و حسن غفوری فرد بودند که مردم به اتفاق آرا از میان این افراد آیت الله خامنه ای را در آن مقطع زمانی برای ریاست بر دستگاه اجرایی کشور برگزیدند.

۲۵مرداد ماه سال ۱۳۶۴ نیز آیت الله خامنه ای با رایی که مردم برای انتخاب چهارمین رییس جمهور خود در این روز به صندوق های رای انداختند توانست از سد رقبایی چون محمود کاشانی و حبیب الله عسگر اولادی عبور کند و چهارمین رییس جمهور منتخب مردم ایران شود.

اما پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ایران اولین انتخاباتی بود که بعد از روی کار آمدن نظام نوپای جمهوری اسلامی درغیبت بنیانگذار این نظام برگزار شد ،این انتخابات به جهت رحلت امام خمینی و انتخاب آیت الله خامنه ای(رییس جمهور وقت ایران) به عنوان رهبر جمهوری اسلامی یک ماه و نیم زودتر از موعد، در ۶ مرداد ماه سال ۱۳۶۸ برگزار شد، عباس شیبانی تنها رقیب هاشمی رفسنجانی در این انتخابات بود.

پای «خرداد» به انتخابات ریاست جمهوری باز شد

مردم ایران ششمین رییس جمهور خود را در ۲۱ خردادسال ۱۳۷۲ از میان علی اکبر هاشمی رفسنجانی ، احمد توکلی ،عبدالله جاسبی و رجبعلی طاهری انتخاب کردند ، و هاشمی رفسنجانی که در زمان برگزاری این انتخابات رییس جمهور وقت کشور بود بار دیگر توانست در کسوت رییس جمهور برای یک دوره چهار ساله وارد ساختمان پاستور شود.

۲ خرداد ۱۳۷۶ روزی بود که هفتمین رییس جمهور ایران با رای مردم انتخاب شد روزی که در تقویم سیاسی ایران آفریننده بسیاری از مفاهیم و تحولات سیاسی شد، شاید خرداد پر حادثه نیز در اذهان از همین نقطه شکل گرفته باشد روزی که برخلاف تصورات شایع وقت، سید محمد خاتمی بر رقیب اصولگرای خود علی اکبر ناطق نوری پیروز شد و هفتمین رییس جمهور ایران لقب گرفت، دیگر کاندیداهای این دوره از انتخابات رضا زواره ای و آیت الله ری شهری بودند.

۱۸ خرداد ۱۳۸۰ هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد، خاتمی در این انتخابات پس از یک دوره ریاست جمهوری برای تداوم حضورش در پاستور با احمد توکلی، علی شمخانی، عبدالله جاسبی، حسن غفوری فرد، منصور رضوی، شهاب الدین صدر، علی فلاحیان، مصطفی هاشمی‌طبا و محمود کاشانی رقابت کرد و در نهایت پیروز شد.

احمدی نژاد؛ رییس‌جمهوری برآمده از «تیر» ماه

۲۷ خرداد ۱۳۸۴ مرحله اول نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران یکی از پر مغزترین انتخابات ها در نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، انتخاباتی در دو مرحله که مرحله دوم آن سوم تیر ماه برگزار و احمدی نژاد در رقابت با آیت الله هاشمی رفسنجانی توانست هاشمی رفسنجانی را شکست دهد و رییس جمهور ایران شود ، محمد باقرقالیاف ،علی لاریجانی، مصطفی معین،مهدی کروبی ،و محسن مهرعلیزاده در این انتخابات در کنار هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد برای رییس جمهور شدن تلاش کردند. محسن رضایی نیز در این دوره کاندیدای ریاست جمهوری بود اما قبل از انتخابات از رقابت انصراف داد.

۲۲ خرداد ۱۳۸۸ نیز دهمین رییس جمهور ایران از رقابت بین مهدی کروبی ، میرحسین موسوی ،محسن رضایی و محمود احمدی نژاد انتخاب شد، احمدی نژاد دراین انتخابات با شکست رقبا توانست برای دومین بار در جایگاه رییس جمهور در ساختمان پاستور ساکن شود.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز باز در خرداد ماه و اینبار در ۲۴ خرداد برگزار شد، در سال ۱۳۹۲ حسن روحانی نماینده گفتمانی شد که مردم با رای به این گفتمان پیروزی او بر رقبای اصولگرایش را رقم زدند ،محمد باقر قالیباف ،محسن رضایی،سعید جلیلی ،علی اکبر ولایتی و محمد غرضی از رقبای روحانی در این انتخابات بودند.

آرامش اردیبهشت با انتخابات شکسته خواهد شد؟

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اما قرار است در آرامش اردیبهشت ۹۶ برگزارشود و در حسن روحانی که بدون شک یکی از کاندیداهای این دوره از انتخابات خواهد بود، باید منتظر ماند و دید چه کسانی خود را وارد گود رقابت رییس جمهور شدن خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=195172

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر