3

تمام دغدغه‌های منتقدان قراردادهای جدید نفتی را رفع کردیم

  • کد خبر : 196406
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: زنگنه در جلسه کمیسیون انرژی مجلس از تولید ۳ میلیون ۸۵۰ هزار بشکه ای نفت خام خبر داد و گفت: در مورد قراردادهای جدید صنعت نفت تمام نقطه نظرات منتقدین در اصلاحیه دیده شده است.

خبرگزاری فارس: تمام دغدغه‌های منتقدان قراردادهای جدید نفتی را رفع کردیم/ واریز 40هزار میلیارد تومان به خزانه برای یارانه؛ بخشی از مشکلات نفت با این پول حل می‌شد

جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، با اشاره به حضور وزیر نفت در جلسه روز گذشته این کمیسیون گفت: وزیر نفت در این جلسه دو محور کلی داشت که اولین محور مشکلات کلان صنعت نفت بود و مجوز دوم سخنان وی مباحث مربوط به نیروی انسانی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: زنگنه در این جلسه از میران تولید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام خبر داد و با اشاره به برنامه پنج ساله وزارت نفت مبنی بر افزایش تولید نفت خام به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز اظهار کرد وزارت نفت سعی دارد تولید نفت خود را در طول ۵ سال آینده افزایش دهد.

میرزایی با اشاره به تولید گاز سالانه ۳۶۵ میلیارد متر مکعب که در آمارهای وزیر نفت بود تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا ۵ سال آینده تولید گاز کشور نیز به رقم قابل توجه‌ای خواهد رسید.

۴۰ هزار میلیارد یارانه‌ای که بخشی از مشکلات صنعت نفت را حل می‌کرد

وی با اشاره به دیگر صحبت‌های زنگنه گفت:‌ آقای وزیر در جلسه کمیسیون اعلام کرد هنگامی که سه سال پیش من وارد وزارت نفت شدم فازهای پارس جنوبی نیمه‌تمام بود و صادرات نفت به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده بود اما با تمهیداتی که اندیشیدیم موجب شد تا هم فازهای گازی پارس جنوبی یکی پس از دیگری به بهره‌برداری برسد و هم صادرات نفت کشور نیز افزایش پیدا کند.

این مقام مسؤول به نقل از وزیر نفت ادامه داد:‌ در حال حاضر برخی از تجهیزات و تأسیسات صنعت نفت کشور مربوط به ۵۰ سال پیش است که باید تمام آنها تغییر پیدا کند. به عنوان مثال خطوط لوله انتقال نفت در برخی از مسیرها باید به طور کلی عوض شود و دیگر جایی برای تعمیر آن وجود ندارد،همچنین پالایشگاه آبادان نیز که هم اکنون بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران را پالایش می‌کند یک پالایشگاه فرسوده است و دیگر نباید از این پالایشگاه استفاده کرد در صورتی که هنوز این پالایشگاه فعالیت می‌کند.

میرزایی با تأکید بر اینکه سال گذشته ۳۹ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان از منابع نفت به خزانه دولت بابت پرداخت یارانه نقدی واریز شد، گفت: وزیر نفت در این جلسه تأکید کردند که با این ارقام می‌شد بخشی از مشکلات صنعت نفت را برطرف کرد.

وی با اشاره به وجود نیروی انسانی بیش از مازاد در وزارت نفت،‌گفت: وزیر نفت اعلام کردند در سال ۸۴ که این وزارتخانه را ترک کرده بود ۶۲ هزار نیرو در وزارت نفت مشغول به کار بودند اما پس از بازگشت ۸ سال و در هنگام ورود در سال ۹۲ این نیروها به ۱۲۰ هزار نفر رسیده بود.

وی با اشاره به حجم تولید نفت در ۵ ماهه ابتدای سال ۹۲، گفت: زنگنه اعلام کرد در سال ۹۲ و در ۵ ماه نخست آن به طور میانگین روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت در کشور تولید می‌شد که توانستیم این آمار را افزایش دهیم به طوریکه روز گذشته ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه نفت خام در کشور تولید شده است.

وی با اشاره به دیدگاه‌های زنگنه در مورد اثرات برجام بر صنعت نفت، اظهار کرد: ظاهراً برجام توانسته تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را که توقیف شده بود آزاد کنند و در نقل و انتقالات نفت و پول فروش نفت نیز تسهیلاتی ایجاد شده است به طوریکه در زمان تحریم‌ها ۲۲ درصد از ارزش پول فروش نفت فقط بابت انتقال آن پرداخت می‌شد.

این نماینده مجلس با اشاره به دیگر صحبت‌های وزیر نفت در کمیسیون انرژی گفت:‌ ظاهراً‌ پس از برجام نیر ورود کارشناسان خارجی برای راه‌اندازی پروژه‌ها تسهیل شده و رفت و آمد آنها به صنعت نفت نیز افزایش پیدا کرده است.

واگذاری‌های بی‌حساب و کتاب عامل بی‌توجهی به ایمنی در صنعت نفت

زنگنه در جلسه کمیسیون انرژی همچنین با اشاره به حوادث پشت سر هم در صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت:‌ عمده‌ترین دلایلی که در خصوص آتش‌سوزی‌های اخیر می‌توان بیان کرد واگذاری‌های بی‌حساب و کتابی است که به بخش خصوصی صورت گرفته زیرا بخش خصوصی صرفاً به دنبال کسب حداکثر سود خود است و هیچ توجهی به HSE نمی‌کند که این حوادث از این موضوع نشأت می‌گیرد.

نمی‌توان بیش از از در اجرای قراردادهای نفتی تاخیر داشت

میرزایی همچنین با اشاره به دیدگاه زنگنه در مورد قراردادهای جدید صنعت نفت گفت:‌وزیر نفت معتقد است در خصوص اصلاح قراردادهای جدید صنعت نفت بیش از اندازه بحث و گفت‌وگو شده و هم اکنون برای افزایش بازیافت میادین نفتی نیاز به قراردادهای جدید داریم.

وی ادامه داد: در طول اصلاح الگوی قراردادهای جدید صنعت نفت مذاکراتی با برخی از منتقدین که حرف‌های منطقی داشتند انجام و سعی شده که نقطه نظرات آنها در اصلاحیه مورد توجه قرار گیرد، هم اکنون نیز برخی از بحث‌ها در این زمینه وجود دارد ولی باید به این نکته توجه کرد که دیگر زمان در حال گذر است و نمی‌توان بیش از این تأخیر داشت.

تولید میعانات گازی به دو برابر

زنگنه همچنین در جلسه کمیسیون انرژی با اشاره به تولید میعانات گازی گفت:‌در حال حاضر ۵۵۰ هزار بشکه میعانات گازی در کشور تولید می‌شود که قصد داریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته تولید میعانات گازی را به یک میلیون برسانیم. همچنین ظرفیت پالایشی نیز از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تکمیل ظرفیت در پالایشگاه شیراز به ۳ میلیون بشکه می‌رسد که این موضوع در راستای اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد.

این مقام مسؤول با اشاره به مازاد مصرف در گازوئیل و نفت سفید گفت: به دنبال تمهیداتی هستیم تا بتوانیم صادرات نفت سفید و گازوئیل را افزایش دهیم.

وی همچنین با راه‌اندازی پروژه‌های جدید پالایشی در کشور تصریح کرد: به عنوان مثال با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شویم و می‌توانیم صادرات بنزین را در کشور رقم زنیم.

کاهش مصرف نفت کوره در نیروگاه‌ها از ۱۵ به ۹ درصد

وی همچنین با اشاره به مصرف نفت کوره در نیروگاه‌ها گفت:‌ دنبال این هستیم که مصرف نفت کوره در نیروگاه‌ها را از ۱۸ درصد به ۹ درصد برسانیم اما برای صادرات مازوت هم اکنون مشکل پایانه داریم که باید برای آن نیز فکری کرد.

وی در پایان با اشاره به استخدام نیروی انسانی جدید گفت:‌تنگناهای مالی دست ما را برای استخدام نیروهای جدید بسته است اما ما با بکارگیری نیروهای تازه نفس در صنعت نفت مشکلی نداریم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=196406

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر