3

مردم به کسی چک سفید امضا نداده‌اند/تبدیل “مناطق آزاد” به “سکوی واردات”/دولت از روی اجبار با متخلفان فیش‌های حقوقی برخورد کرد

  • کد خبر : 197064
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۹:۲۳

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: نگاه ما به مناطق آزاد به عنوان سکوهایی برای صادرات و تولیدات صادرات مجدد است ولی عملاً هیچ یک از مناطق آزاد نتوانستند عمل کنند و به سکوی واردات کالا تبدیل شده و تولید داخلی را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تافق از تبریز، احمد علیرضابیگی را مردم آذربایجان شرقی با دوران موفق شش ساله استانداری در این استان می‌شناسند و علی‌رغم تخریب‌های سنگینی که علیه وی صورت گرفت، رای بالایی را کسب کرد و مستقیماً در دور اول از تبریز به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

مدیریت جهادی شاه کلید سخنان و اقدامات وی تا کنون بوده که به قول خود، این رویکرد را در مجلس هم ادامه خواهد داد و این روحیه را نیز از مدیران مطالبه خواهد کرد.

خبرگزاری افق میزبان این نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس دهم بود که از دریاچه ارومیه و حقوق‌های نجومی تا معیشت مردم استان و انتقاد جدی بر ارائه آمار غیرواقعی بیکاری آذربایجان شرقی مورد بحث قرار گرفت که در ادامه این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم…

عمدتاً اعتبارات مطالعاتی دریاچه ارومیه در اختیار دانشگاه‌های تهران قرار گرفت ولی از ظرفیت استان در این زمینه استفاده نشد/وضعیت فعلی دریاچه ارومیه به خاطر نزولات جوی از شرایط مناسب‌تری برخوردار است

ضمن عرض خوش‌آمد و قدردانی از حضور شما در خبرگزاری تسنیم، به عنوان نخستین سوال، لطفا در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه بفرمایید و اینکه اقدامات ستاد احیا در این زمینه چقدر اثر گذار بوده است؟

بیگی: من هم از خبرگزاری تسنیم که رسانه‌ای پرقدرت و زبان گویای آرمان‌های انقلاب اسلامی در صحنه بین المللی است تشکر می‌کنم و امیدوارم خداوند توفیق دهد تا خبرگزاری این مسیر را پرقدرت ادامه دهد.

وضعیت فعلی دریاچه ارومیه به خاطر نزولات جوی از شرایط مناسب‌تری برخوردار است، تغییر اقلیم و آب و هوایی، شرایط اجباری برای منطقه ایجاد کرده و تصمیم گیری در حوزه‌های مختلف از جمله گونه‌های کشت، شیوه‌های آبیاری، اشتغال کشاورزان حاشیه دریاچه و… را تحت تاثیر قرار داده است.

سند ملی احیای دریاچه در اواخر سال ۸۸ به وسیله وزرای مربوطه امضا شد، راه نجات دریاچه این سند ملی است که حق آبه هایی هم برای آن پیشبینی شد و تا به امروز سند دیگری غیر از آن وجود ندارد.

دولت در سفر به ارومیه هر چند از اختصاص ارقامی برای دریاچه خبر داده بود ولی ما در استان چیزی ندیدیم، چراکه عمدتاً این اعتبارات در اختیار دانشگاه‌های تهران برای مطالعه طرح‌ها قرار گرفت ولی از ظرفیت استان در این زمینه استفاده نشد.

هزینه ها و موضوعاتی هم که در استان وجود دارد مربوط به اقدامات سلبی است از جمله بستن چاه‌های غیر مجاز باغ‌های مثمر است ولی باغ‌ها هم به سنی رسیده که نباید خشک شود و ادامه این روند ممکن است اتفاقات ناگواری برای مردم رخ دهد.

بر اساس اعلام نرخ بیکاری در دولت یازدهم، نرخ بیکاری آذربایجان شرقی برابر با کشور سوئیس است!/باید از استان‌های دیگر و حتی کشورهای همسایه نیروی کار وارد کنیم!

به نظر شما، با تبلیغاتی که وجود دارد، آیا معیشت مردم در پسابرجام تغییری داشته است؟

بیگی: آذربایجان شرقی دارای زیرساخت مناسب اشتغال و سرمایه گذاری است چرا که استان در شرایط سخت تحریم، بستر مناسبی برای جذب سرمایه گذاری داشته و مه با این وجود، باید در پسابرجام شاهد شرایط بهتری باشیم.

در گذشته، تحریم را در بالاترین سطح شاهد بودیم، لذا اختیاراتی از سوی دولت به من به عنوان استاندار واگذار شد تا ارتباط بین ایران با قفقاز و ترکیه را ارتقا دهم که در سایه این اقدام، هیئت‌های زیادی به تبریز آمد و از تبریز به آن کشورها رفتند. از بستر مناسب ایران باید به نحوی استفاده کنیم که ایرانی‌های مقیم خارج هم احساس امنیت خاطر داشته باشند و مانع سرمایه گذاری در استان نباشد.

نمونه بارز و ملموس آن، سرمایه گذاری ایرانی های مقیم خارج در فولاد آذربایجان شرقی است، در سال ۸۴ حتی یک کیلو فولاد هم در استان تولید نمی‌کردیم ولی در سال ۹۲ ظرفیت تولید استان به ۶ میلیون تن رسید که این موضوع ادعای مدیران بعد از من در دوران دولت یازدهم است.

هیچ کدام از این سرمایه گذاری‌ها مربوط به دولت نبود، بلکه همه اینها سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج بود و نمونه اصلی آن را در تیکمه داش شاهد بودیم. در گذشته وقتی اسمی از تیکمه داش برده می‌شد، قهوه خانه بین راهی و کولاک و راه بندان در اذهان متبادر می‌شد ولی امروز این شهر تبدیل به یک شهر فولادی شده است که ۴ کارخانه بزرگ فولاد سازی دارد.

در بخش خدمات عمران شهری هم از طریق سرمایه گذاری خارجی، مجموعه هایی مانند لاله پارک و هتل لاله به عنوان مجموعه های منحصر به فرد احداث شد که همه اینها در دوران سخت تحریم اتفاق افتاد.

احداث ۱۲۰ هزار مسکن مهر و همین تعداد مسکن روستایی در استان، ۷۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی زلزله زده، افزایش ۳ میلیارد متر مکعب به ظرفیت سد سازی استان، احداث آزادراه تبریز-زنجان که همه اینها در دوران تحریم رخ داد.

با وجود همه این فعالیت‌های عمرانی، نرخ بیکاری ما در استان، ۱۱ درصد بود ولی با کمال تعجب، مدتی قبل در حضور وزیر کار وقتی صحبت از کم بودن سرمایه گذاری شستا در آذربایجان شرقی و درخواست برای سرمایه گذاری شستا در استان‌ شد، پس از این سخنان، وزیر آماری را نشان داد که آمار بیکاری شما در تابستان ۹۴، ۶٫۶ درصد است و اولویت ما استان‌هایی است که بیکار زیادی دارند و بنابراین ما نمی‌توانیم در آذربایجان شرقی سرمایه گذاری کنیم!

تصویر برگی از آمار بیکاری آذربایجان شرقی از دفترچه در اختیار وزیر کار

جای تعجب است که نرخ بیکاری ما در استان برابر با کشور سوئیس است! و این بدین معنی است که چه بسا برخی شغل‌ها بدون تصدی بماند و از استان های دیگر و حتی کشورهای همسایه نیروی کار وارد کنیم! آیا در واقعیت این موضوع صحت دارد؟

مواجهیم با شرایطی که تلاش می‌شود در شعار و تبلیغات کارکرد استان موفق نشان داده شود، ولی وقتی با آن همه اقدامات در دولت قبل، بیکاری ۱۱ درصد بود، چگونه است که نرخ بیکاری با وجود اینکه اکثر این کارها تعطیل شده و تنها بخشی از آن باقی است، نرخ بیکاری به ۶٫۶ درصد رسیده است؟ پس کاهش آمار بیکاری تنها “روی کاغذ” بوده است.

چه اتفاقی افتاده که آمار بیکاری از ۱۱ به نصف و ۶٫۶ درصد رسیده است؟/در اعلام آمار ۱۱ درصدی بیکاری ما را محکوم به دروغگویی می‌کردند که چرا آمار را پایین اعلام کرده اید؟

در مورد آخرین وضعیت صنایع راکد و تعطیل شده آذربایجان شرقی توضیح بدهید و اینکه میزان بیکاری در استان شما با وجود کاهش تولید و… برخلاف برآوردها به حدود نصف کاهش یافته است، این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟

بیگی: در این زمینه اطلاعات آمار به روزی ندارم تنها آماری را در دست داریم که مرکز آمار اعلام کرده، بر اساس آن در استان، قریب به ۱۰ هزار نفر به بیمه بیکاری معرفی شدند ولی آنچه در واقعیت جامعه وجود دارد، خیل عظیم بیکاران است.

در سال ۸۴ صادرات غیر نفتی ما ۱ میلیارد دلار بود که در سال ۹۱ به ۲٫۲ میلیارد دلار رسید، در حالی که این‌ها همه در دوران تحریم اتفاق افتاد و امکان نقل و انتقال پول و مواد اولیه و… وجود نداشت ولی توانستیم میزان صادرات غیر نفتی را به بیش از ۲ برابر برسانیم.

این موفقیت به دلیل توسعه زیرساخت‌ها بود و امروز انتظار داریم در پسابرجام که این محدودیت‌ها برطرف شده، شاهد افزایش قابل توجه صادرات باشیم ولی متاسفانه اکنون اینگونه نبود. اگر حتی به میزان گذشته صادرات داشتیم، نباید شاهد بیکاری زیاد باشیم.

از طرفی، استاندار هم در یکی از جلسات شورای اداری می‌خواست که به موضوع اختلاف آمار بیکاری در دوران رکود و قبل از آن جواب بدهد ولی موقعی که این همه پروژه که قبلا توضیح دادم وجود داشت، نرخ بیکاری استان ۱۱ درصد بود، چگونه به ۶٫۶ درصد رسید؟

ایشان توضیح دادند که ۱۰۰۰ میلیارد شهرداری هزینه کرده، ۵۰۰ میلیارد رئیس جمهور در سفر استانی اختصاص داده و… در حالی که در دوره های گذشته بیش از ۱۰۰۰ میلیارد در استان شهرداری ها هزینه کرده اند، انواع سرمایه گذاری های بخش خصوصی وو خارجی و… وجود داشت ولی اعلام آمار در ۱۱ درصدی بیکاری هم ما را محکوم به دروغگویی می‌کردند که چرا آمار را پایین اعلام کرده اید؟ و حالا چه اتفاقی افتاده که ۱۱ به نصف رسیده و ۶٫۶ درصد رسیده است؟

باید در این موضوع سوال شود تا واقعیت ها ظاهر شده و بر اساس واقعیت ها بتوانیم تصمیم درست برای آینده استان و اشتغال جوانان بگیریم.

ماشین سازی ظرفیت بالایی برای اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر از  فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته‌های فنی را دارد/پیگیر احیای شرکت مادر تخصصی ماشین سازی هستیم

در مورد آخرین وضعیت شرکت مهم ماشین سازی تبریز هم توضیحاتی بفرمایید. اخیرا هم اعتصاب‌های کارگری در این شرکت نسبت عدم پرداخت حقوق بلاتکلیفی کارخانه را شاهد بویم، بالاخره تکلیف چیست؟

بیگی: مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی سه هفته پیش جلسه‌ای را با پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد آینده ماشین سازی داشتیم.

این کارخانه در رد دیون دولت به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شد که طبیعتاً این صندوق انگیزه و توان فعال کردن آن را ندارد. همین سبب شده که شرکت در وضعیت رکود، نابسامانی، انسداد حساب‌های بانکی، عدم امکان انعقاد قرارداد کاری و مدیران هم یکی پس از دیگری استعفا داده و سبب بلاتکلیفی شد.

ماشین سازی ظرفیت بالایی برای اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته‌های فنی را دارد که تاکنون از این امکان محروم شدیم. پس از این مذاکرات، صندوق بازنشستگی فولاد متعهد شد که با وجود خریداران جدید، تا دو هفته تعیین تکلیف شود و نمایندگان کارگران هم در این جلسه حضور داشتند ولی متاسفانه چند روز از این تعهد گذشته و امروز کارگران با عدم تحقق آن، از بلاتکلیفی اعتراض دارند و خواستار خروج این صنعت مهم از بلاتکلیفی شدند.

به صورت جدی پیگیر احیای شرکت مادر تخصصی ماشین سازی هستیم ولی برخی در این مسیر بر اساس منافع خود، سنگ اندازی می کنند.

مناطق آزاد به سکوی واردات کالا تبدیل شده و تولید داخلی را تهدید می‌کند/تا زمانی که اقناعی در مورد عملکرد مناطق آزاد فعلی برای نمایندگان ملت وجود ندارد تصویب مناطق جدید مفهومی ندارد

در مجلس برای تصویب تاسیس منطقه ویژه اقتصادی در ۱۸ منطقه جدید در کشور، پیشنهاداتی ارائه شده ولی ظاهرا این مناطق خلاف کارکرد خود که تقویت صادرات بود عمل کرد و به مبادی رسمی قاچاق تبدیل شده است، آیا برنامه‌ای برای این موضوع دارید و اینکه با افزایش مناطق موافقید یا با جلوگیری از تصویب مناطق جدید؟

بیگی: نگاه ما به مناطق آزاد به عنوان سکوهایی برای صادرات و تولیدات صادرات مجدد است ولی عملاً هیچ یک از مناطق آزاد نتوانستند در این راستا عمل کنند و به سکوی واردات کالا تبدیل شده و تولید داخلی را تهدید می‌کند.

به عنوان مثال، تبریز که قطب تولید صنایع غذایی، شکلات و… است ولی اکنون محصولات ترک بازار را تصاحب کرده اند. این اقدامات متناقض با اهداف اقتصاد مقاومتی است که به عنوان نمونه در برنامه ششم توسعه هم تناقضاتی وجود دارد و تلاشی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در آن دیده نمی‌شود که مناطق آزاد و توسعه آن یکی از این موارد است.

ابتدا باید گزارشی از کارکرد مناطق آزاد فعلی ارائه شود و بر اساس آن برای توسعه مناطق آزاد اقدام کنیم؛ در تبریز منطقه ویژه اقتصادی داریم و فرق آن با مناطق آزاد تجاری، این است که فارغ از قوانین گمرکی کار تولید انجام شده و صادرات می‌شود، «سهلان» با بهره مندی از تمامی زیرساخت‌ها، خط آهن و مجاورت با فرودگاه و ۴۰ هکتار سالن مسقف در کنار تبریز واقع شده ولی پس از ۵ سال از شکل گیری آن، هیچ اتفاقی در آن رخ نداده و امتیاز منطقه ویژه را نیز یدک می‌کشد که در اختیار صندوق بازنشستگی است ولی فراخوانی برای سرمایه گذاری اتفاق افتاده باشد و در آن فراخوان سرمایه گذاری‌ای برای تولید اتفاق افتد، نداشتیم.

لذا منطقه‌ای با این استعداد رها شده است و تا زمانی که به سؤالات ما پاسخ داده نشود، اقناعی برای ما به عنوان نمایندگان ملت وجود ندارد تا مناطق جدیدی را مصوب کنیم و موظفیم از تولید حمایت کنیم.

دولت سعی می‌کند تعداد فیش‌های نجومی را قلیل نشان دهد/نحوه برخورد دولت هم نشان می‌دهد از روی اجبار برخورد کرد/چه کسی باید تاوان این اعتماد سوزی را پرداخت کند؟

نظرتان در مورد حقوق‌های نجومی چیست؟ چرا شاهد چنین اتفاقاتی هستیم و این موضوع از چه دورانی آغاز شده؟ برخی ریشه این اقدام را در قوانین مصوب مجلس می دانند که در مجلس ششم مصوب شد، نظرتان در این مورد چیست؟

بیگی: طبق قانون اساسی رسالتی که متوجه دولت است در ۵ وظیفۀ تامین امنیت، آموزش و پرورش، اشتغال، مسکن و بهداشت و درمان وجود دارد؛ عمده توان دولت هم باید در این حوزه باشد تا رضایت عمومی را جلب کند.

دولت با محدودیت منابع مواجه است ولی مدعی هستند که انتقال پول برطرف نشده است، اجرای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد فارغ از نفت و متکی بر تولید ملی را ضروری می‌کند تا پشتوانه پول ملی را از نفت به تولید ملی سوق دهیم؛ لذا باید از تولید حمایت کنیم تا سودده باشد.

اگر می‌خواهیم هزینه تولید را کاهش دهیم، این موضوع فقط به نرخ سود بانکی خلاصه شود، پول خارج شده از بانک سراغ تولید نمی‌رود که افزایش قیمت شکر و مرغ و نهاده‌های دامی و… نتیجه آن است، لذا باید انگیزش در تولید ایجاد شود که این اتفاق نیافتاده است.

از طرفی دولت بیشترین سنگینی هزینه‌های اداره کشور را متوجه اخذ مالیات کرده و مالیات را از خون مردم می‌کشد و همین هم سبب توسعه رکود شد و وقتی مردم می‌بینند پولی که گرفته شده صرف حقوق‌های نجومی مدیران شده اعتماد خود را نسبت به دولت از دست می‌دهند. دولت هم سعی می‌کند تعداد آن را قلیل نشان دهد، ولی فیش‌هایی که منتشر می‌شود، چیزی غیر از آن را نشان می‌دهد.

امروز ۳۷هزار نفر در آذربایجان شرقی منتظر دریافت وام ازدواج هستند و وقتی می‌بینند که پولی که باید برای وام و اشتغال و… هزینه شود، در حقوق‌های نجومی صرف شده، اعتماد خود نسبت به دولت را از دست می‌دهند. از طرفی هم بسیاری از مردم، نمی‌توانند کارکرد دولت و نظام را جدا کنند و این سبب اعتماد سوزی نسبت به نظام شده است.

۴ نفر از شورا و تعدادی از مدیران شهرداری به اتهام ارتشا و فساد دستگیر شدند و پس از این ماجرا پول‌هایی را به حساب دادگستری استرداد کردند و با این وجود دوباره برگشتند و روی صندلی شورا نشستند، این را در کنار حقوق‌های نجومی بگذارید، کدام اعتماد باقی می‌ماند؟

طبق قانون اگر قبل از کیفرخواست وجوه ارتشا را بازگردانند، می‌توانند از تخفیف مجازات استفاده کنند که این افراد چندین میلیون به خزانه واریز کردند تا از این تخفیف مجازات استفاده کنند، شما قضاوت کنید که با چه رویی می توانند دوباره بر روی صندلی شورا بنشینند و با این کار خود، اعتماد مردم را هم خدشه دار کرده اند.

شما خودتان را جای مردمی بگذارید که ناظر این صحنه هستند و این سبب بی اعتمادی به کارایی دولت و نظام شده، افزایش تحصن کارگران در مقابل مجلس و… هم که نشانه‌هایی خطرناک است که نارضایتی‌ها بسیار افزایش یافته است.

این مهم نیست که فساد مربوط به کدام دولت است، مربوط به هر دولتی بوده باید بازخواست شود و آن فرد صلاحیت خدمت در مدار انقلاب اسلامی را ندارد، هر کسی می‌خواهد باشد.

این نحوه برخورد دولت هم نشان می‌دهد از روی اجبار برخورد کرد، کسی را که غیر قانونی از بیت المال حقوق آنچنانی دریافت کرده، وی را مستعفی می‌شناسند و او را از ذخایر نظام می‌دانند! ذخیره نظام را برکنار نمی‌کنند، بلکه احترام می‌کنند!

این اعتماد سوزی به وجود آمد و چه کسی باید تاوان این اعتماد سوزی را پرداخت کند؟ مشکل از طرف هر دولتی باشد باید با مصادیق عینی برخورد شود و اگر مدعی است از دولت قبلی آغاز شده، تمام اسناد در اختیار دولت فعلی است، همه دریافتی‌های دولت‌های قبلی را منتشر کند.

معتقدم مجلس باید از انفعال در برخورد با دولت خارج شده

دولت بدون اجازه مجلس، سازمان اداری و استخدامی کشور را ایجاد کرد، آیا مجلس واکنشی در این زمینه خواهد داشت؟

بیگی: این موضوع جزو موضوعاتی است که مورد ایراد مجلس است، معتقدم مجلس باید از انفعال در برخورد با دولت خارج شده و باید جدی و بدون تعارف باشد، در دیدار اخیر، مقام معظم رهبری خطاب به نماینگان فرمودند که مجلس با جدیت به رسالت تاریخی خود عمل کند و این منافاتی با تعامل با دولت ندارد.

از طرفی هم فراکسیون ولایت باید تکلیف خود را مشخص کند که آیا می‌خواهد ملاحظه کاری کند یا به تکلیف خود عمل کند؟ یا بی پروا و جدی تکالیف دولت را مورد سؤال قرار دهد؟

شرایط عمومی کشور در انتخابات ۹۶ به دنبال تفکری است که راه نجات کشور را در اتکای به درون نظام و بهره گیری از فرصت‌های درون نظام می‌بینند/در حوزه اقتصاد و سیاست باید منش و سلوک قاسم سلیمانی‌ها را در پیش بگیریم/ملت به کسی چک سفید نداده است

به عنوان سوال پایانی، برخی در مورد دولت یازدهم برخی معتقدند که دولت یازدهم، دولتی یک دوره‌ای است و نمی تواند برای دولت آینده اعتماد مردم را جلب کند، از طرفی هم کاندیداهای مختلفی برای حضور در این عرصه اعلام آمادگی کرده اند، پیشبینی شما از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ چیست؟

بیگی: ملت به کسی چک سفید نداده و باید دید که آیا مردم از این اوضاع راضی هستند و یا بازگشت به گذشته و یا مدیر جدیدی را می‌خواهند؟ به اعتقاد من شرایط عمومی کشور به دنبال تفکری است که راه نجات کشور را در اتکای به درون نظام و بهره گیری از فرصت‌های درون نظام می‌بینند. ما یک الگویی در کشور داریم که همه جریانات سیاسی آن را تأیید می‌کنند، شخصیتی مانند قاسم سلیمانی داریم که در صحنه‌ای از صحنه‌های نظام به خوبی درخشیده و مقبولیتی دارد. در همه عرصه‌های نظام در اقتصاد و فرهنگ و… باید چنین تفکری وجود داشته باشد.

وقتی از قاسم سلیمانی سؤال می‌شود که چگونه به این مرتبه رسیده‌اید، جواب وی درس بزرگی برای همه سیاستمداران و مدیران نظام است، وی می‌گوید، هر آنچه از دو لب مبارک رهبر معظم انقلاب به عنوان ولی فقیه صادر شده، ایمان داشتم که تنها راه صحیح است و با علم و ایمان به آن عمل کردم و صاحب این منزلت شده‌ام.

در حوزه اقتصاد و سیاست هم باید همین منش و سلوک را در پیش بگیریم. خوشبختانه همه دارند در مورد اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنند ولی چیزی که هست، فقدان عمل است لذا نیازمند تفکر قاسم سلیمانی در همه عرصه‌ها هستیم

منبع تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=197064

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر