1

روش جدید جستجوی حیات در مریخ

  • کد خبر : 197101
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی کاوشگر جدیدی را برای جستجوی حیات به مریخ ارسال کند که به یک فناوری جدید مبتنی بر طیف سنجی مجهز است.

به گزارش خبرگزاری افق، طبق این برنامه، کاوشگر جدید ناسا نمونه هایی از سنگ های سطح مریخ را جمع آوری می کند و به دست فضانوردان می رساند تا به زمین منتقل شوند. در واقع این کاوشگر باید نمونه هایی را انتخاب کند که احتمال وجود مواد ارگانیک در ساختار آنها بیشتر است و پس از آن فناوری طیف سنجی برای بررسی آنها به کار گرفته می شود.
فناوری طیف سنجی رامان، در واقع روشی برای مطالعه برهم کنش نور و ماده است که در حال حاضر توسط زمین شناسان به منظور تشخیص ترکیبات شیمیایی سنگ ها بدون نیاز به خرد کردن آنها مورد استفاده قرار می گیرد.
ناسا قصد دارد از این فناوری برای بررسی تعامل ماده با تابش الکترومغناطیس در فضا بهره بگیرد. این فناوری از طریق اندازه گیری لرزش های بسیار کوچک اتم ها درون مولکول های یک ماده مشخص، عمل می کند.
از آنجا که اتم ها و مولکول ها بسته به ترکیبات شیمیایی خود با فرکانس های متفاوتی نوسان می کنند، از طریق تحلیل این اطلاعات می توان ترکیبات شیمیایی سنگ ها را تشخیص داد. البته برای کار در مریخ باید این فناوری، بهینه شود تا بین مواد ارگانیک با منشا بیولوژیکی (به عبارتی حیات) و مواد ارگانیک حاصل از سایر فرآیندهای شیمیایی تفکیک قائل شود.
به همین علت گروهی از محققان دانشگاه MIT در حال بهینه سازی این فناوری هستند تا بتوانند از طریق اندازه گیری نسبت برخی از عناصر مانند هیدروژن به میزان کربن موجود در سنگ ها، نمونه هایی را که در طول زمان بدون تغییر باقی مانده اند و به عبارت دیگر سنگ های بسیار قدیمی موجود در سطح مریخ را شناسایی کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Carbon منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=197101

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر