مردی که مدال بهداد را گرفت: گریه ایرانیان مصمم ترم کرد!
افق نیوز/ در مسابقات دسته فوق‌سنگین (۱۰۵+) مسابقات وزنه‌برداری بازی‌های المپیک ۲۰۱۶، بامداد امروز (چهارشنبه – به وقت ایران) بهداد سلیمی توانست در حرکت یک‌ضرب با مهار وزنه ۲۱۶ کیلوگرم، رکورد جهان و المپیک را جابه‌جا کند. او در حرکت دوضرب ابتدا وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را انتخاب کرد که با وجود بالای سر بردن وزنه، اما دو چراغ قرمز از داوران دریافت کرد تا ناکام شود. او در حرکت دوم خود، دوباره وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را انتخاب کرد و این بار هم وزنه را بالای سر برد و سه چراغ سفید گرفت، اما هیئت ژوری قبول نکرد. در حرکت سوم این وزنه‌بردار در مهار وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی موفق نبود.

بهداد سلیمی

روزنامه استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد» نوشت: «بهداد سلیمی که معتقد بود داوران به ناحق حرکات صحیح او را رد کرده‌اند، در کنار تخته به نشانه اعتراض  حاضر به ترک زمین نشد و حتی داوطلبانی که در سالن وزنه‌برداری مشغول به کار بودند، نتوانستند او را برای خروج از صحنه راضی کنند و شاید تنها به زور اسلحه می‌شد او را از زمین خارج کرد. هواداران ایرانی معترض در سالن هم که از تصمیم هیئت داوران عصبانی بودند، هر وزنه‌برداری را که روی تخته می‌آمد، به نشانه اعتراض هو می‌کردند. در نهایت سربازان برزیلی وارد کنار تخته مبارزه شدند تا به‌نوعی امنیت محل برگزاری مسابقه را تأمین کنند و در عین حال مربیان ایران سعی در آرام کردن تماشاگران داشتند».

لاشا تالاخادزه، وزنه‌بردار گرجستانی که با ثبت رکورد ۲۵۸ کیلوگرم در حرکت دوضرب و مجموع ۴۷۳ کیلوگرم به مدال طلای این دسته رسید، پس از این رقابت گفت: تماشاگران حاضر در سالن سر و صدا می‌کردند، آنها گریه می‌کردند و جیغ می‌زدند که این شاید من را برای قهرمان شدن، قوی‌تر و مصمم‌تر کرد.

گور میانسیان، وزنه‌بردار ارمنستانی هم که در این دسته به مدال نقره دست یافت، اظهار داشت: در جریان وزنه زدن من هواداران حاضر در سالن سر و صدا نکردند و من به شخصه اذیت نشدم، اما این اتفاق در جریان وزنه زدن دیگر شرکت‌کنندگان افتاد که باید بگویم این رفتار ورزشی خوبی نیست.

نکته جالب در مورد تالاخادزه گرجستانی و میانسیان ارمنستانی این است که هر دو وزنه‌بردار در سال ۲۰۱۳ با دو سال محرومیت مواجه شده بودند و در سال ۲۰۱۵ به میادین بازگشتند.

تسنیم