3

دفاع تمام عیار نوبخت از برنامه ششم و آمارهای اقتصادی دولت

  • کد خبر : 197730
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵

نوبخت گفت: خوشبختانه همه کمیسیون‌های مجلس به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه به کلیات لایحه برنامه ششم رأی داده‌اند و امیدوارم نمایندگان فهیم مردم چه در کمیسیون تلفیق و چه در کمیسیون های تخصصی و جلسه علنی با عقل جمعی رأی دهند.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران درباره اهم برنامه‌ها در هفته دولت گفت: آغاز هفته دولت را با زیارت حرم امام خمینی (ره) خواهیم داشت و این فرصتی فراهم می کند، تا تجدید میثاقی با آن روح بلند و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

وی افزود: متعاقب آن طبق تقسیم کاری که بین هیات وزیران صورت گرفت به تناسب معاونان رئیس جمهور و وزرای محترم طی هفته دولت حداقل به دو استان سفر خواهند کرد و فرصتی خواهد شد، تا مسئولان با مردم ارتباط نزدیکتری داشته باشند و در عین حال ضمن ارایه گزارش کار اجرایی و عملی در این سفرها؛ طرح ها و پروژه‌هایی که طی زحمات و تلاش های که در سنوات گذشته قابل بهره برداری است را افتتاح خواهند کرد.

نوبخت با بیان اینکه هیات دولت با مدیران استان ها برای داشتن برنامه ریزی مشترک رایزنی خواهند کرد، افزود:  در این سفرها هیات دولت این توفیق را خواهد داشت که در روز چهار شنبه بعد از انجام جلسه رسمی دولت محضر مقام معظم رهبری حضور یابد و گزارشی از عملکردهای دولت ارایه و از رهنمود های ایشان برخوردار باشیم.

وی افزود: همانطور که حضور و حیات شهیدان رجایی و باهنر بسیار پر برکت بود، سالگرد شهادت آنها نیز برای دولت‌مردان پر برکت خواهد بود و امیدواریم ارتباط نزدیکتر و ارایه خدمات صادقانه تری در هفته دولت برای مردم ایران و نظام کشور داشته باشیم.

وی در برابر پرسشی مبنی بر اینکه نظرش درباره اینکه آمار تورم و بیکاری آمار دقیقی نیست ، چیست؟ گفت: « این حرف نادرستی است. با توجه به رسالت حرفه ای همکاران مرکز آمار ایران،  تلاش می کنند که همه آمارها و اطلاعاتی که بدست می آورند با دقت، آنها را پیمایش کنند و هم جمع بندی کنند.»

نوبخت ادامه داد:« بنده به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه که این مرکز مرتبط با سازمان برنامه و بودجه است، صادقانه عرض می کنم هیچ گاه در طی سه سال گذشته ، قبل از جمع بندی و انتشار رسمی آمارها از هیچ آمار و اطلاعاتی نتوانسته ام مطلع شوم . فقط تفاوت من با سایرین این است که شاید از نخستین کسانی باشم که از آمارها بعد از انتشار رسمی باخبر خواهم بود و این نشانگر کار صحیح و حرفه ای و اخلاق مدارانه کارشناسان مرکز آمار است.»

رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد:« می توانم با همان سه صفت دقت، صحت و سرعت در مرکز آمار ایران که یاد کردم، به این صفات اعتماد به نفس همکاران مرکز آمار را نیز اضافه کنم.»

نوبخت گفت: «چون می‌دانند هیچ سلسله مراتب اداری در انتشار و قبل ازآن فرآیند تنظیم آمارها نیست و همچنان که امروز شاهد بودیم روسا می‌آیند و می روند و کسانی که می مانند خدایشان است و آنها تلاش می کنند که از حیثیت و جایگاه اخلاق مدارانه و حرفه‌ای خودشان دفاع کنند.»

«برای همین جهت مخدوش کردن هر امری بسیار آسان است. پیامبر خدا هم وقتی واقعی ترین و حق ترین مطالب را بیان می فرمودند عده ای او را هم تخطئه می کردند. گرچه قیاس مع الفارق هست، ولی دوستان و همکارن من در مرکز آمار اعتماد به نفس خود را از دست نمی دهند و آنچه واقعیت هست بیان می کنند. عده ای ممکن است به فراخور نوع نگاه سیاسی و مشرب اداری خودشان علاقه مند باشند، آنچه که خودشان دوست دارند بشنوند، اما همکاران مرکز آمار ایران آنچه که واقعیت است را بیان کنند.»

وی در برابر پرسش فارس مبنی بر آنکه لایحه برنامه ششم از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس بر اساس چه دلایلی مورد انتقاد قرار گرفته و آنرا گزارش برنامه و بودجه خوانده است، گفت: لایحه برنامه ششم با ۵ پیوست بالغ بر دوهزار صفحه قبلاً به مجلس نهم تقدیم شده بود و طبق قانون با توجه به اینکه مجلس قبل علی رغم اینکه کمیسیون تلفیق برنامه ششم کلیات آن را تصویب کرد و برنامه را به تصویب رساند، به علت اینکه مهلت زمانی دوره تقنینی مجلس نهم اجازه بررسی نداد، کار باقی ماند.

وی ادامه داد: برای همین بار دیگر لایجه با همان پیوست ها به مجلس دهم تقدیم شد و برای ۱۵ موضوع فرابخشی و ۳۲ موضوع بخشی به تفصیل مشخص شد که وضعیت سال ۱۳۹۵ چیست و آن جامعه ایده آل یا در واقع اهداف مطلوب ما در سال پایانی برنامه در سال ۹۹ چیست و برای اینکه از وضع موجود به وضع مطلوب برویم سال به سال از سال ۹۵ تا ۹۹ چه اهداف کمی باید داشته باشیم، چه راهبردهایی برای رسیدن به اهداف کمی را باید انتخاب کنیم و سیاست ها کدام است و یا اقدام های اجرایی کجا هست همگی به تفصیل در مجموعه ای که به مجلس ارایه شد، در لایحه برنامه ششم منعکس شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از نمایندگان مجلس ایراد شکلی درباره اینکه اقدام نوآورانه را دولت در تدوین لایحه برنامه ششم انجام داده داشته‌اند و با توجه به اینکه در سال‌های گذشته همواره برخی از مواد در برنامه تکرار می شد، قبل از تقدیم به مجلس همگی را تحت عنوان لایحه احکام دائم، گردآوری و یکجا تقدیم به مجلس کردیم که آنها را تصویب کرده و در فرایند رفت و برگشت شورای نگهبان است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: دولت تلاش کرده در لایحه برنامه ششم از یک برنامه نوآورانه و تجارب ۱۰ برنامه قبل که در کشور اجرا شد، استفاده کند و بجای اینکه همه مسایل را اولویت قرار بدهیم، برنامه جامع نگر و مسئله محور را انتخاب کردیم و اولویت هایمان هم اکنون هر آنچه که فراروی مجلس برای رسیدگی هست، مشخص شده است.

نوبخت با بیان اینکه در لایحه بودجه ششم اهداف کمی و کیفی معلوم است، گفت: منابعی که برای این اهداف لازم داریم و از نظر مالی باید این اهداف بتواند تحقق پیدا کند، مشخص است و اولویت ها و اهداف بیان شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر خوشبختانه تا آنجایی که من مطلع هستم، همه کمیسیون های مجلس به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه به کلیات این لایجه پیشنهادی رای داده اند و امیدوارم که نمایندگان فهیم مردم چه در کمیسیون تلفیق و چه در کمیسیون های تخصصی و در جلسه علنی به امید خدا با عقل جمعی آنچه که از سوی دولت با ۸۵ هزار نفر ساعت کار و با برخورداری از توانایی های بخش خصوصی از اعضای هیات علمی دانشگاهها و خبرگان برنامه ریزی است بررسی کرده و مجلس هم با برخورداری از آن عقل جمعی بتواند لایحه را کامل تر و منقح تر به قانون تبدیل کند. هر چه سریع تر بتوانیم اجرا کنیم و شاهد پیشرفت و توسعه کشور باشیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=197730

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر