1

شمخانی: برخی کشورهای منطقه به کارخانه داعش‌سازی تبدیل شده‌اند

  • کد خبر : 198164
  • ۰۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با تاکید بر همکاری تهران و دهلی‌نو برای جلوگیری از نفوذ گروه‌های تکفیری در جامعه مسلمانان هند، گفت: برخی کشورهای منطقه با حمایت از تفکرات تکفیری عملاً به کارخانه داعش‌سازی تبدیل شده‌اند.

خبرگزاری فارس: شمخانی: برخی کشورهای منطقه به کارخانه داعش‌سازی تبدیل شده‌اند/مودی: هیچ رخدادی به اندازه رفتار تروریست‌های تکفیری به اسلام لطمه وارد نکرده است

علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که امروز به هند سفر کرده است، در اولین دیدار خود با مقامات هندی با ناریندرا مودی نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار با قدردانی از مواضع ثابت هند در دفاع از حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان در طول سال‌های گذشته، اظهار داشت: رویکردهای سازنده و جایگاه مستقل جمهوری اسلامی ایران و هندوستان به عنوان دو قدرت منطقه‌ای، زمینه‌های قابل ملاحظه‌ای را برای همکاری مشترک به منظور پایان بخشی به منازعات و بحران‌های منطقه‌ای و همچنین مبارزه با جریان تروریسم تکفیری فراروی دو کشور قرار داده است.

وی با ابراز خرسندی از امضای توافقنامه چابهار در سفر نخست وزیر هند به ایران و ضرورت افزایش تحرک دو کشور برای جبران عقب‌ماندگی چند ساله در این پروژه عظیم افزود: فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب و نقش محوری بندر چابهار در اجرای این طرح موجب شکوفایی پروژه‌های ترانزیتی و شکل‌گیری منافع اقتصادی قابل توجه برای مجموعه کشورهای فعال در این کریدور خواهد شد.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت احیای سند همکاری‌های راهبردی که در سال ۱۹۹۸ به امضای سران دو کشور رسیده بود، عنوان کرد: در فضای پس از برجام مجموعه موانع و محدودیت‌هایی که اجرای این سند را متوقف کرده بود برطرف شده و لازم است دو کشور برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده این سند گام‌های جدیدی بردارند.

وی فعال‌سازی همکاری‌های امنیتی، فضایی، دفاعی و سایبری را به عنوان حوزه‌های مکمل در مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور، بسترساز افزایش سطح روابط همه‌جانبه میان ایران و هند عنوان و خاطرنشان کرد: موقعیت برجسته دو کشور در علوم نو شامل نانو، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و علوم شناختی از جمله ظرفیت‌های اختصاصی در همکاری‌های دو جانبه تهران و دهلی نو است.

شمخانی روابط ایران و هند را غیر متاثر از فشار طرف‌های ثالث عنوان کرد و افزود: مناسبات تاریخی و سازنده دو کشور هیچگاه تهدیدی برای سایر کشورها نبوده و رویکردی به جز افزایش ثبات، امنیت و توسعه منطقه‌ای را دنبال نکرده است.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: جامعه عظیم مسلمانان هند و روابط تاریخی و اشتراکات تمدنی و فرهنگی میان دو کشور بستری مناسب برای تبادل دیدگاه‌ها و جهت‌دهی ظرفیت‌های فرهنگی به عنوان بخش مهمی از روابط ایران و هند است.

وی با تقبیح اقدامات برخی کشورهای منطقه که با حمایت از تفکرات تکفیری عملاً به کارخانه داعش‌سازی تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: همکاری‌های فرهنگی ایران و هند می‌تواند زمینه نفوذ و فعالیت گروه‌های تکفیری در جامعه مسلمانان هند را از میان ببرد.

ناریندرا مودی نخست وزیر هند نیز در این ملاقات با ابلاغ سلام‌های گرم خود به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور کشورمان گفت: سفر جنابعالی به هند که در ادامه دیدار من از تهران انجام شده است، اقدامی بسیار مهم و نشان‌دهنده اراده دو کشور برای سرعت دادن به اجرای توافقات مشترک است.

وی رویکرد ایران و هند را محافظت و حمایت از انسانیت عنوان کرد و اظهار داشت: امروز مهم‌ترین خطری که انسانیت را تهدید می‌کند، تروریسم و افراط‌گری است.

فارس/نخست وزیر هند اسلام را دین عطوفت و رحمت عنوان کرد و افزود: از ۱۴۰۰ سال قبل تاکنون هیچ رخدادی نتوانسته بود به اندازه رفتار تروریست‌های تکفیری که هیچ نسبتی با اسلام ندارند به این دین لطمه وارد کند.

وی با تاکید بر ضرورت مقابله همه‌جانبه و موثر با ریشه‌های اعتقادی تروریسم تکفیری گفت: در کنار توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی باید همکاری مشترک در حوزه مبارزه با تروریسم نیز در دستور کار نهادهای ذیربط دو کشور قرار بگیرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=198164

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر