1

چگونه پراید را ضدمرگ کنیم؟

  • کد خبر : 198226
  • ۰۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹

در میان انبوه پیام هایی که روزانه در شبکه های مجازی دست به دست می شود، گاهی برخی پیام ها با وجود بن مایه و توضیحات طنز، بیانگر نکاتی جدی و تاثیر گذار است و نمی توان بدون اندیشیدن به آن از کنارش گذر کرد.

به گزارش افق،برای مثال فیلمی از تست ترمز خودرو ولوو، یکی از این دست پیام هاست که شاید در نگاه اول پیامی طنز و یا تفریحی به نظر آید. در این فیلم چند نفر در حال فیلمبرداری از نحوه ترمز خودرو ولوو هستند و فردی هم با اطمینان کامل روبروی این خودرو در انتظار ترمز قوی خودرو سواری بود تا بتوان از این طریق به قدرت ترمز این خودرو پی برد.
اما بر خلاف آن چیزی که بیینده از این کلیپ انتظار داشت، خودرو با سرعت زیاد به فردی که منتظر ترمز قوی این خودرو بود برخورد می کند و او را نقش زمین می کند و دیگر افرادی که نزدیک او بوده اند را وادار به حرکت طبیعی و غیر ارادی فرار می کند.

نکته ای که می توان از این اتفاق دریافت این است که هر چقدر هم که یک خودرو دارای آپشن های پیشرفته و فوق امنیتی باشند، این قدرت تصمیم گیری راننده است که ممکن است یک خودرو را ایمن و یک خودرو را نا ایمن معرفی کند.

‌چه آنکه پیش از این نیز کمپانی ولوو با ادعای اینکه خودرویی ضد مرگ به بازار عرضه خواهد کرد، با تبصره ای مهم شر رانندگان بی پروا و بی احتیاط را از نام ضد مرگ باز کرد و این محصول ایمن خود را در صورتی ضد مرگ دانست که راننده آن درک درستی از رانندگی داشته باشد یا به قول خودشان بی احتیاط و بی پروا نباشد.

همین موضوع را اگر در حوزه تصادفات کشور خودمان تعمیم دهیم، به نتایج کمتر دیده شده ای خواهیم رسید. اینکه خودروها در ایران در بحث کیفیت نسبت به مشابه خارجی لازم به پیشرفت هستند بر هیچ کس پوشیده نیست، اما آیا نمی توان با همین خودروها، مرکبی ضد مرگ برای خودمان پدید آوریم؟

درک درست از شرایط رانندگی این قدرت را به راننده خواهد داد که حتی پراید را به خودرویی ایمن و ضد مرگ تبدیل کند. قصد نگارنده دفاع از خودروهایی نظیر پراید نیست و به نظر می رسد این خودروها به زودی جانشین جدیدی در بازار خواهد داشت، اما فرقی نمی کند که ما پشت فرمان چه خودرویی نشسته ایم، پورشه و پراید برای یک راننده بی احتیاط فرقی نخواهد داشت و این درک شرایط و مرکب راننده است که می تواند نقش به سزایی در کاهش تصادفات ایفا کند.

خطای انسانی در آمار تصادفات داخل کشور همیشه صدر جدول مقصران آمار بالا و غم انگیز تصادفات را به خود اختصاص داده است و متاسفانه بسیاری این مورد را برای همسایه می دانند و خود را از این به اصلاح «اتهام» مبری می دانند.

البته شاید رانندگان ایرانی هم آنقدرها مقصر نباشند، چرا که فرهنگ سازی در این حوزه از فاز آخر و زمانی که رانندگان به خیابان می آیند شروع می شود، در صورتی که در کشورهای مترقی در بدو آموزش های رانندگی فرهنگ های مختص به این بخش با کیفیت بسیار بالا در اختیار رانندگان قرار می گیرد؛ تفکری که معتقد است فرهنگ رانندگی و آموزش آن به رانندگان تازه کار بسیار ارجح تر و مهم تر از گاز دادن و دنده زدن است.

در هر حال آنچه که مشخص است این که در کنار همه انتقادات وارده به خودروهای داخلی، اندکی هم باید به خود و رانندگی خود بیاندیشیم تا بتوانیم از معضلی بزرگ به نام تصادفات که در تمام جهان متداول است و در ایران بیشتر را کاهش دهیم تا بتوانیم خود و جامعه خود را به روزی نزدیک کنیم که میزان مرگ و میر جاده ای در کشور به پایین ترین سطح برسد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=198226

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر