1

مناطق آزاد زیر ذره‌بین نظارتی مجلس

  • کد خبر : 198930
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹

مناطق آزاد چابهار، قشم، کیش، اروند، ماکو، ارس و انزلی براساس تقاضای درخواست تحقیق و تفحص ۱۰ نماینده زیر ذره‌بین نظارتی مجلس قرار می‌گیرند.

علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون نظارتی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: مناطق آزاد تجاری و اقتصادی از اهداف پیش‌بینی شده خود در قانون منحرف شدند و در مسیر واردات‌محوری حرکت می‌کنند و در سال‌های اخیر نگرانی‌هایی درباره عملکرد این مناطق به‌وجود آمده است.

او افزود: اقلام مختلف کالا نظیر پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی، مواد خوراکی و بسیاری دیگر از تولیدات خارجی از طریق مناطق آزاد وارد کشور می‌شود و واردات‌محوری در مناطق آزاد را به دنبال داشته که مغایر با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و آثار و تبعات سویی را به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: توفیق نداشتن مناطق آزاد در توسعه صادرات، جذب نکردن مطلوب سرمایه‌گذاری خارجی با وجود تسهیلات مناسب برای این مناطق، عزل و نصب‌های متعدد مدیران ناموفق در این مناطق و رشد اقتصادی نامطلوب از مشکلات موجود و محورهای تحقیق و تفحص است.

نماینده اراک اظهار کرد: لایحه تشکیل مناطق آزاد جدید از سوی دولت در شرایطی تقدیم مجلس شده که مناطق آزادی که پیش از این در کشور تشکیل شده بود، عملکرد مثبت و قابل دفاعی نداشتند و بیش‌تر به سکوی واردات تبدیل شدند تا محلی برای توسعه صادرات و ایجاد فضای اقتصادی به نفع کشور؛ و کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم نیز به شرط تامین شروط مشخصی با این لایحه موافقت کرده بود. از این رو تعدادی از نمایندگان با تنظیم تقاضای تحقیق و تفحص از برخی مناطق آزاد به دنبال نظارت بر عملکرد این مناطق و جلوگیری از تجربه ناموفق گذشته در لایحه جدید دولت برای تشکیل مناطق آزاد هستند.

او در پایان تصریح کرد: درخواست تحقیق و تفحص از مناطق آزاد با ۱۰ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شد و تعداد زیادی از نمایندگان نیز موافقت خود را با آن اعلام کردند و به محض تکمیل مراحل قانونی آن و موافقت مجلس این تحقیق و تفحص وارد فاز اجرا خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=198930

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر