1

پاسخگوئی صندوق ذخیره فرهنگیان به خبرسازی های اخیر: به این تهاجم ناجوانمردانه خاتمه دهید!

  • کد خبر : 199495
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴

خبرگزاری های جریان خاص از کلاهی که بر سر فرهنگیان رفته گزارش می دهد و مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی بابت پروژه کلاهبرداری از فرهنگیان هشدار می دهد.

به گزارش افق، مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به خبرسازی های اخیر پیرامون صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام به شفاف سازی  در این خصوص نمود:

هر چه به پایان دوره قانونی دولت اول تدبیر و امید نزدیک می شویم به طور طبیعی فشارهای سیاسی و انتقادهای تند و تیز رقبا بیشتر و بیشتر می شود . اگر چه این در میدان رقابت سیاسی جناح ها و گروهها امری طبیعی است لذا با توجه به فرموده مقام معظم رهبری که،  اقتصاد اولویت اول کشور است . پس سینه چاکان و دلسوزان ظاهری و باطنی حق و حقوق فرهنگیان از هر دو جریان سیاسی، به خاطر رضای خداوند متعال و تعالی آینده کشور و فرزندان این مرز و بوم، اقتصاد جامعه ی شریف معلمان را فدای پیروزی های کوتاه مدت سیاسی خود ننماییم.

باری. سخن بسیار است و فضا مملو از گفته های صحیح و ناصحیح. باران تحلیل ها و اخبارهای واقعی و ساختگی، حق و ناحق چنان در هم آمیخته است که حتی جامعه شریف ترین و عزیزترین و محق ترین افراد کشور که همانا معلمان می باشند را نیز هدف تازیانه های ناجوانمردانه و غیر اسلامی خود قرارداده است.

برادران و خواهران عزیز؛ خبرنگاران ، تحلیل گران و  سیاست ورزان محترم

اموال و دارایی صندوق ذخیره فرهنگیان را که نشانه رفته اند متعلق به معلمان سابق شما و معلمین فعلی فرزندان شماست. خطاب به آنان باید گفت کار از نقد منصفانه و حتی غیر منصفانه گذشته است. روزانه و لحظه به لحظه بخشی از این اموال را در مرداب سیاسی دفن نفرمایند. اگر لااقل آزاده هستند این گزارش را مطالعه نموده و به دور از هیاهوی سیاسی و رسانه ای رفع ابهامات خود را از مدیران کشور مطالبه نمایتد.

·         صندوق ذخیره فرهنگیان

نهادی که ۲۱ سال پیش بر اساس قانون برنامه دوم توسعه جهت ارتقای معیشتی فرهنگیان خصوصاً پس از بازنشستگی با هدف  و مأموریت تولید ثروت بر مبنای ثروت حلال ایجاد گردید. این نهاد روز به روز بزرگ و بزرگتر شد و هر دوره عملکرد متفاوتی از خود برجای گذاشت. اما اینک در دهه ی سوم فعالیت خود،  به روایت آمار و شاخص های اقتصادی یکی از بهترین و سودآورترین بنگاه های اقتصادی کشور است. صندوق ذخیره فرهنگیان با میانگین نرخ بازدهی سرمایه گذاری بالای ۳۰ درصد در ۲۱ سال گذشته در طول سال هایی که اقتصاد ابداً اولویت اول کشور که نه، اساساً در اولویت نبود…. به ارزش آفرینی برای باشگاه عظیم اعضاء همت گماشت و مطلوبیت آفرید.

فرهنگیان عزیز!

شما به عنوان صاحبان اصلی صندوق می بایست و باید بدانید هر آنچه پیش تر از شما دریغ می شد.

استادان عزیز:

آیا می دانید قبل از دولت تدبیر و امید که به لطف خداوند و تدبیر مقام معظم رهبری همت به اصلاح اقتصاد و معیشت ملت ورزیده است، دارایی شما در صندوق چه بوده  و چگونه اداره می شده است؟

آیا می دانید در این سه سال به خواست و اصرار وزیر محترم چه اتفاقاتی در فرآیند تولید ثروت و افزایش سودآوری و ارزش آفرینی برای دارایی شما ایجاد گردیده است؟

آیا می دانید شفاف سازی فرآیند های موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان قبل و بعد از این دوره چگونه بوده است؟

از سوال آخر به حکم وظیفه پاسخ را از کارگزاران خویش در مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی به صورت کاملاً مستند دریافت فرمایید.

پاسخ:

در طول مدیریت موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت قبل، حداقل در ۲سال آخر، در فرآیند اطلاع رسانی و شفاف سازی تنها یک مصاحبه محدود با خبرگزاری ایلنا آن هم با حضور و مدیریت روابط عمومی وقت به صورت کاملاً مختصر انجام پذیرفته است. منصفانه است بدانیم تنها در یک سال گذشته مدیرعامل محترم فعلی و دیگر مدیران ارشد، بیش از ۱۵۰ مصاحبه، کنفرانس مطبوعاتی، حضور در استان ها و شهرستان ها به صورت مستقیم این فرآیند را به انجام رسانیده اند. صندوقی که به دالان تاریک وزارت آموزش و پرورش معروف شده بود به گونه ای که حتی مدیران کل استان ها از کم و کیف فعالیت های آن اطلاع چندانی نداشته اند؛ اکنون به لطف خداوند و در پی پروژه شفاف سازی، مورد بحث، نقد و بررسی کلیه صاحبان سهام ، ارباب جراید و رسانه های دیداری و شنیداری است. اگرچه باید پذیرفت پروژه آگاه سازی همانند دیگر پروژه ها برای ثمر نهایی، نیاز به زمان دارد و انشاء الله این آگاه سازی که در سه سال گذشته شروع شده با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت.

دارایی صندوق شما عزیزان، در ابتدای دولت تدبیر و امید، اندکی بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان ثبت گردیده بود که ماحصل ۱۷ سال فعالیت این مؤسسه به حساب می آمد. لیکن تنها در این سه سال از محل سودآوری، وصول مطالبات و مهم تر از همه شفاف سازی و ثبت دارایی های اعضا در صورت های مالی این مؤسسه به بیش از ۷۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. یعنی تنها در طول سه سال، آن هم در رکود شدید اقتصادی، دارایی های صندوق ذخیره ۲۴۰ درصد نسبت به ۱۷ سال قبل از آن افزایش یافته است.

اگر چه با احتساب ارزش پروژه های جدید جاری خصوصاً در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی این دارایی ها بالغ بر ۱۰۹۰۰ میلیارد تومان خواهد شد که انشاءالله در صورت های مالی جدید تلفیق می گردد.

بیشترین پرداختی به هر فرهنگی عزیز عضو صندوق در زمان بازنشستگی در سال ۹۱ در بهترین حالت و با بالاترین سهم عضویت و سنوات، حدود ۱۱ میلیون تومان بوده است و میانگین آن کمتر از ۴ میلیون تومان. ولی این عدد هم اکنون در بیشترین پرداختی با احتساب سود سال ۹۴ بالغ بر ۲۵ میلیون تومان و میانگین آن بالغ بر  ۸ میلیون تومان شده است . با نگاهی به صورت وضعیت خویش می توانید افزایش دارایی های خود را طی این سه سال در مقایسه با سال ۹۱ بررسی فرمایید.

مهم تر از همه اینکه در ابتدای دوره در سال ۹۲ ، با اصلاح اساسنامه ، محاسبه ارزش روز دارایی ها و ارایه سهم مالکانه به اعضاء در قالب واحدهای سرمایه گذاری تصویب گردید که بخشی از آن انجام گردیده و ادامه آن در حال انجام است . در اولین قدم در صورت موافقت بانک مرکزی، سهام بانک سرمایه و بیمه معلم به نام اعضاء در قالب شرکت های مدیریت دارایی ها ( که مدیریت آن بر عهده خود اعضاء خواهد بود ) در دستور کار هیأت مدیره محترم قرار گرفت و نهایتاً با تصویب مشروط به موافقت نهاد ناظر پولی و بانکی توسط هیأت مدیره، در هفته گذشته ، به زودی اجرای آن آغاز خواهد شد و سپس آن دیگر دارایی ها نیز با همین فرآیند به صاحبان اصلی آنها یعنی شما معلمان عزیز منتقل می گردد. منصفانه این است که بگوییم؛ جناب آقای دکتر فانی تنها وزیری است که این اقدام شجاعانه را طراحی نموده و با عنایت به اینکه می دانند اختیاراتشان کاهش خواهد یافت، عدالت اسلامی_ اقتصادی را بر دیگر مسایل ارجح دانسته اند .

اصرار مکرر در شرایط بحران پولی و اقتصادی کشور بر خدمات رفاهی و البته سوابق دیرینه وی در شناخت معلم و عناصر مختلف آموزش و پرورش است که مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان فرمودند ” ایشان از لحاظ سلامت فکری و سلامت عملی مورد قبول هستند و از فرصت حضور ایشان استفاده نمایید ”

نکته مهم دیگر اینکه سود تقسیمی طی سه سال گذشته بیش از ۲٫۳۰۰ میلیارد تومان بوده که معادل ۵۰ درصد بیش از کل سود تقسیمی ۱۷ سال قبل از آن (یعنی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان ) می باشد.

این در حالی است که هیچ مدیریت سودی مورد تایید مدیرعامل و هیات مدیره نبوده و گرنه تنها با یک معامله درون گروهی در پتروشیمی ها این عدد می توانست تا چندین برابر افزایش یابد .

و اما مهم ترین و اصلی ترین فعالیت موسسه که تضمین سود آوری آن به گواه کارشناسان، ۴۰ سال بر آورد گردیده است اینکه ، موسسه صندوق با چندین برابر کردن پروژه های نفتی و سرمایه گذاری های عظیم در نفت ،گاز و پتروشیمی، آینده ای بسیار روشن در فرا روی این مجموعه  قرار داده است .

در حوزه خدمات رفاهی ، علاوه بر خدمات شرکت  اقتصاد و رفاه در زمینه های مختلف و البته معدود ، تاسیس بانک بزرگ قرض الحسنه فرهنگیان با کمک نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که یک فوریت آن به تصویب رسیده است، گامی بزرگ، جهت حل مشکل اعتباری و مالی فرهنگیان عزیز به صورت قرض الحسنه برداشته خواهد شد و خروج صحیح از بانکداری تجاری که هیچ منفعتی برای اعضا نداشته ، ندارد و نخواهد داشت انجام خواهد شد و منابع آن با تجمیع دیگر منابع مالی فرهنگیان و استفاده صحیح از رسوب منابع، مطابق با دستورالعمل بانک های قرض الحسنه (که را هرگونه تخلف  مسدود می نماید) از راهبردهای پروژه ذکر شده می باشد.

و اما در مدیریت موسسه در دولت سابق؛ اگر چه خداوند بزرگ گواه است که اعلام دیر هنگام تخلفات و قصورات صورت گرفته صرفاً جهت حفظ منافع اعضا و عدم تشویش این قشر عزیز بوده است، لیکن شرایط امروز به گونه ای رقم خوردکه اشاره به برخی از آنها خالی از لطف نخواهد بود.

به هم ریختگی و عدم تمرکز دارایی های اعضاء ، معاملات پرابهام (بدون در نظر گرفتن آئین نامه های موجود معاملاتی وقت) یکی از معضلات اصلی بود که مجموعه مدیریت را سه سال در گیر حل آن کرد، و الحمدلله بخش قابل توجهی با کمک نهادهای نظارتی و قضایی و مقامات کشوری به سرانجام رسیده است. از آن جمله خرید ساختمان گران قیمت ۷۸ میلیارد تومانی طی یک هفته پایانی مدیریت قبل در یکی از شرکت های تابعه که ارزش کل آن شرکت از ۵ میلیارد تومان تجاوز نمی کرد بر مبنای هر متر مربع ۲۳ میلیون تومان، می توان نام برد. در حالی که موسسه و شرکت های تابعه نه تنها به ساختمان نیاز نداشته اند بلکه بخشی از ساختمان های خریداری شده قبل از آن نیز بلااستفاده مانده بود.

اعطای وام های کلان بدون ضمانت مکفی به افراد خاص در بانک مرتبط با مجموعه؛ خلاف قانون و دستورالعمل های بانک مرکزی در دولت قبل از آن جمله است که حل آن همچنان مجموعه را درگیر نموده و البته به یاری خداوند و کمک های بی دریغ نهادهای ناظر و مسئول، این مهم در حال انجام است.

زیان انباشته سنگین در بیمه معلم که ناشی از بی تدبیری و پرداخت های خارج از عرف منابع مالی بیمه به افراد خاص و بیمه های بدون پشتوانه می بود نیز میراث دولت قبل بود. اینک پس از سه سال، ضمن پوشش کامل زیان انباشته، بیمه معلم سودآور و عنوان دومین بیمه برتر کشور را در اختیار دارد.

قراردادهای عجیب و غریب با اشخاص حقیقی، در حوزه ساختمان، بدون پشتوانه مالی صرفاً برمبنای دارایی صندوق و همچنین استخدام برخی افراد در قالب نیروی رسمی با قرارداد ۳۰ ساله در مؤسسه و شرکت های تابعه نیز از جمله قصورات صورت گرفته به شمار می آمد. بازگشت بخشی از دارایی های ساختمانی معلم که طی همین قراردادها چند صد میلیارد تومان آن بی هیچ دلیل موجهی در اختیار افراد خاص قرار گرفته بود نیز از جمله فعالیت های هنرمندانه مدیریت و البته کمک های بی دریغ مقام عالی وزارت بود که خوشبختانه به موسسه صندوق ذخیره عودت گردید .

از این دست تخلفات بسیار است و نهادهای ناظر هوشیار. لذا به همین اندازه قناعت کرده و در پایان اعلام می نماییم به حاشیه کشاندن چنین بنگاهی، اگر چه منافع سیاسی برخی افراد و گروهها را ممکن است تامین نماید لیکن، خطرات و خسارت های جبران ناپذیری بر دارایی معلمان عزیز خواهد داشت، که علاوه بر پاسخگویی در دیار باقی، قطعاً با پیگیری و اشراف نهادهای مسئول و شناسایی ریشه ها و شبکه های فساد اقتصادی و سیاسی در محاکم جمهوری اسلامی نیز نیازمند پاسخ است. وآخر اینکه به رسم انصاف مراتب تشکر خالصانه مدیران و کارشناسان موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از رسانه ملی که در این مدت،  نقد منصفانه را در دستور کار خویش قرار دادند اعلام می گردد.

والسلام

مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی

موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=199495

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر