4

حرکت تنه به تنه بانک قرض الحسنه رسالت با غول ورشکستگی

  • کد خبر : 199917
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱

مهمترین عاملی که می تواند در مقابل مخاطرات ناشی از ورشکستگی و ناتوانی بانکها مقاومت کند نسبت سرمایه به دارایی های بانکی یا نسبت کفایت سرمایه است. در این مورد خاص کفایت سرمایه بانک قرض الحسنه رسالت ۰٫۸۴ در صد است که با استاندارد های بانکی فاصله نجومی دارد.

بر اساس ترازنامه بانک قرض الحسنه رسالت( سهامی عام) در تاریخ شهریور ماه ۱۳۹۴ و صورتهای سود و زیان و جریان وجوه نقدی آن برای دوره شش ماهه منتهی به تاریخ مزبور که توسط موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت معتمد سازمان بورس اوراق بهادرا منتشر شده به صورت مشروط اعلام شده که:

صورتهای ریز تسهیلات اعطایی و مطابقت آن با کارمزد های دریافتی و ذخایر اختصاصی محاسبه شده به موسسه حسابرس ارائه نشده است. همچنین نتایج بررسی ها موید عدم رعایت تحقق درامد مرتبط با شناسایی کارمزد اقساط تسهیلات پرداختی بوده، مضافا اینکه بررسی صحت طبقه بندی تسهیلات بر اساس سرفصل های سر رسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول برای موسسه حسابرس میسر نشده است.

علاوه بر این موسسه مذکور در بخش دیگری از گذارش خود اورده است که نسبت کفایت سرمایه بانک قرض الحسنه رسالت در پایان دوره مالی کمتر از یک درصد بوده است.

همچنین برخی جزئیات منتشر شده توسط منابع معتبر نشان می دهد که نسبت کفایت سرمایه بانک این بانک ۰٫۸۴ درصد و زیر یک است. این عدد فاصله زیادی از نسبت کفایت سرمایه تمامی بانکهای کشور دارد و ضمنا با عدد ۱۲ فاصله ای نجومی دارد. برای مشخص شدن عمق فاجعه در کفایت سرمایه بانک رسالت همین بس که بدانیم کفایت سرمایه بانک خاور میانه ۱۸٫۰۱ و کفایت سرمایه بانک پاسارگاد هم ۱۶٫۱ است!

نسبت کفایت سرمایه (به انگلیسی: CAR یا Capital Adequacy Ratio) ﺣﺎﺻﻞ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ پایه ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺩﺍﺭﺍیی‌های ﻣﻮﺯﻭﻥ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺿﺮﺍﻳﺐ ریسک ﺑﺮﺣﺴﺐ ﺩﺭﺻﺪ است.

نسبت کفایت سرمایه یکی از نسبت‌های سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی مؤسسه مالی و بانک‌ها است. بانک‌ها باید سرمایه کافی برای پوشش دادن ریسک ناشی از فعالیت‌های خود را داشته و مراقب باشند که آسیب‌های وارده به سپرده‌گذاران منتقل نشود.

بدین‌لحاظ باید از حداقل میزان سرمایه مطلوب برای پوشش ریسک‌های عملیاتی خود برخوردار باشند که تقریباً ۱۲٪ دارایی‌های موزون‌شده به ریسک (ریسک هر دارایی با توجه به ماهیت آن دارایی و میزان ریسک مرتبط با آن) می‌باشد.

نسبت پایین و تقریبا نزدیک به صفر کفایت سرمایه بانک قرض الحسنه رسالت در حالی است که این بانک هنوز خبری از افزایش سرمایه برای افزایش کفایت سرمایه خود به سطح استاندارد نداده است و آینده نامعلومی در پیش روی سپرده گذاران این بانک قرار دارد.

بی توجهی به استاندارد کردن و افزایش نسبت کفایت سرمای زمانی نگران کننده تر می شود که بدانیم در مقدمه توجیهی آیین‌نامه کفایت سرمایه بانک‌ها، آمده است: «سرمایه مناسب و کافی یکی از شرایط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی است و هریک از بانک‌ها و موسسات اعتباری برای تضمین ثبات و پایداری فعالیت‌های خود باید همواره نسبت مناسبی را میان سرمایه و ریسک موجود در دارای یهای خود برقرار نماید. کارکرد اصلی این نسبت حمایت بانک در برابر زیانهای غیرمنتظره و نیز حمایت از سپرده‌گذاران و اعتباردهندگان است.

بدلیل حفاظی که این نسبت در برابر زیان‌های وارده ایجاد می‌کند، حفظ و نگهداری سرمایه کافی و متناسب با مخاطرات موجود منبع اصلی اعتماد عمومی به هر بانک بطور اخص و سیستم بانکی بطور اعم است.

بانک قرض الحسنه رسالت با سرمایه ۵۰۰ هزار میلیون ریال از مرداد ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرد. این بانک با ۳۰ صندوق قرض الحسنه ادغام شد و تعداد شعب خود را تا کنون به ۲۸۲ شعبه در ۳۱ استان و ۱۴۱ شهر رسانده است.

این بانک به تازگی رضا تویسرکانی، محمدحسین حسین زاده، مهدی یزدچی، علی سلطانی، سید سعید شمسی نژاد و ابوذر سروش را به عنوان اعضای هیات مدیره معرفی کرده است.

به هر حال مهمترین عاملی که می تواند در مقابل مخاطرات ناشی از ورشکستگی و ناتوانی بانکها مقاومت کند نسبت سرمایه به دارایی های بانکی( نسبت کفایت سرمایه) است .از سوی دیگر بانکها نیز همانند سایر بنگاههای اقتصادی به دنبال کسب حداکثر سود هستند و کیفیت عملکرد آنها بر اساس سود آوری آنها در کنار مدیریت ریسک قابل بررسی خواهد بود .لذا در شرایط فعلی یافتن رابطه بین شاخصهای سلامت و ثبات ( کفایت سرمایه) و نیز احتمال ورشکستگی با عملکرد بانکها از دغدغه های فعلی صنعت بانکداری می باشد و مسئولین این بانک باید در برابر سپرده گذاران و سرمایه گذاران پاسخگو باشند.

منبع: شما نیوز

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=199917

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر