1

رحیم‌پور ازغدی: نظارتی بر عمل به مصوبات وجود ندارد و در بستر عمل همه‌چیز آزاد و رهاست

  • کد خبر : 200269
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴

این اعتراض محکم و قاطع باید در چارچوب قانون باشد تا زمانی که حکومت مشروع است و اگر حکومت نامشروع بود باید نقض قانون کرد مثل انقلاب اسلامی که در چارچوب حکومت نامشروع پهلوی رخ داد و وقتی اصلاح‌پذیر نبود تغییر کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بزرگ‌ترین مصیبت جمهوری اسلامی ایران را عدم نظارت دانست و افزود: نظارتی بر عمل به مصوبات وجود ندارد و در بستر عمل همه‌چیز آزاد و رهاست.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی در سلسله نشست‌های فرهنگی بزم اندیشه که امشب با موضوع اقتصاد مقاومتی و مطالبات جامعه در مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: امربه‌معروف و نهی از منکر واجب است و مردم حق‌ دارند مسؤولان را مورد استیضاح قرار دهند چراکه مسؤولان نشان داده‌اند که اگر کسی سربه‌سرشان نگذارد، خوابشان می‌برد.
وی با بیان اینکه ما وظیفه‌ داریم که نظام را به حکومت‌هایی نزدیک کنیم که به معیارها و ملاک‌های ائمه نزدیک باشد، افزود: حتی اگر افراد اصلح و انقلابی و فداکار در رأس حاکمیت قرار بگیرند اما در بعضی از رئوس افرادی هستند که نمی‌خواهند اصلاحات انجام شود و این‌گونه هیچ‌وقت حکومت‌های ائمه به وجود نمی‌آید و در کنار آن عده‌ای صالح هستند اما مصلح نیستند و توان مدیریتی ندارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نهی از منکر را انتقاد ملایم تا اعتراض دانست و تصریح کرد: این اعتراض محکم و قاطع باید در چارچوب قانون باشد تا زمانی که حکومت مشروع است و اگر حکومت نامشروع بود باید نقض قانون کرد مثل انقلاب اسلامی که در چارچوب حکومت نامشروع پهلوی رخ داد و وقتی اصلاح‌پذیر نبود تغییر کرد.
رحیم‌پور‌ازغدی مبانی اقتصاد مقاومتی در تئوری اسلامی و قانون اساسی را بسیار روشن و واضح عنوان و خاطرنشان کرد: اقتصاد سالم، مترقی و غیر وابسته به‌وضوح در این مبانی نشان داده‌ شده که اقتصاد مقاومتی باید نفوذناپذیر، تحریم ناپذیر، روبه رشد، رشید و حاوی رفاه برای همه باشد.
وی با اشاره به اینکه باید بندبند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را جزء فهرست مطالبات اجتماعی از سه قوه قرار دهیم، گفت: ما رکورد مصوبات خوب در دنیا را زده‌ایم اما رکورد عمل نکردن را هم داریم و آن چیزی که وجود دارد این است که هر مسؤولی از هر نقطه قوانین و مصوبات فقط بخش‌هایی را عمل می‌کند که خودش می‌خواهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بزرگ‌ترین مصیبت جمهوری اسلامی ایران را عدم نظارت دانست و افزود: نظارتی بر عمل به مصوبات وجود ندارد و در بستر عمل همه‌چیز آزاد و رهاست، محتوای خوب بافرم و قالب بد به ما ضربه می‌زند و مردم را گیج می‌کند.
رحیم‌پور ازغدی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی معنای عملیاتی و جنگی بودن موقعیت را می‌دهد، تصریح کرد: اقتصاد هیچ‌وقت بی دشمن نیست و فقط اقتصاد بدون شرف، اقتصاد بی دشمن است و این اقتصاد حتی با انسانیت سازگار نیست و اصلاً به سمت اسلامیت نمی‌رود.
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به معنی اقتصاد سالم انسانی در مقاطعی است که دشمن نزدیک شماست و به معنای ریاضت‌کشی نیست بلکه اسلام نمی‌خواهد هیچ‌کس در حداقل زندگی کند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: مبارزه با فقر در اسلام واجب است و در اقتصاد اسلامی هیچ‌کس نباید فقیر و گرسنه باشد، دفاع اسلام از فقیر به معنای مبارزه با فقر است که با زهد فرق می‌کند.
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه زاهد با فقیر متفاوت است و زاهد کف مصرف و سقف تولید را دارد، افزود: زهد فقر اختیاری است درحالی‌که فقر، فقر اجباری است و زاهد کسی است که کم‌ مصرف می‌کند درحالی‌که آن‌کسی که کم تولید می‌کند زاهد نیست، تنبل است، اسلام با آثار فقر مخالف است.
وی با اشاره به اینکه باید با دو سبک زندگی مخالفت کرد، تصریح کرد: باید بازندگی گداواری که از امکانات اولیه هم محروم می‌کند، مخالفت کرد و حتی کسانی که می‌گویند تفریح مخالف سبک زندگی اسلامی است قوانین سبک زندگی اسلامی را نخوانده‌اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید بازندگی اشرافی که بیش از نیاز باشد و از مردم بافاصله زیاد زندگی کردن مخالفت کرد و این همان مصداق اسراف و تبذیر است و خداوند از مدیریت غلط سرمایه و ثروت بیزار است و هر جا امکاناتی ضایع شود و درست مدیریت نشود خداوند راضی نیست.
وی با اشاره به اینکه هیچ‌کسی در جامعه اسلامی نباید فقیر باشد، خاطرنشان کرد: هرکسی که اندوخته‌ای دارد و دیگران در حسرت آن آه می‌کشند حتی اگر از راه حلال به دست آورده باشد، در جامعه اثر بسیار مخربی دارد.
رحیم‌پور ازغدی اقتصاد مقاومتی را اقتصاد سالم اسلامی انقلابی دانست که به مسائل اجتماعی مثل ظروف مرتبط نگاه می‌کند و تصریح کرد: آثار مخرب فقر فقط به جوامع فقیر نمی‌رسد بلکه به جوامعی هم که به آن‌ها کمک نمی‌کنند، می‌رسد و ضرر مادی فقر هم به غنی و هم به فقیر می‌رسد.
وی بابیان اینکه هر دو گروه در معرض طغیان هستند، خاطرنشان کرد: اسلام با اشرافی‌گری و فقر مخالف است زیرا آن‌هایی که شکمشان خیلی سیر می‌شود و آن‌هایی که خیلی فقیر هستند در معرض خطر طغیان هستند اما غنی ثروتمند مسلمان انفاق می‌کند و فقیر مسلمان بی‌صبری نمی‌کند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته و پیشرو بخشی از پیشرفت خود را با غارت و بخشی را با اقتصاد مقاومتی به دست آورده‌اند، گفت: مردم آلمان پس از جنگ جهانی ۸۰ درصد نیازهای خانه‌های خود را از خانه تأمین کردند تا دولت بودجه خود را برای بازسازی و زیرسازی کشور مصرف کند.
رحیم‌پور با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی کشور را ثروتمند می‌کند، افزود: اقتصاد مصرفی و نفتی است که کشور را فقیر می‌کند و ما و عربستان اگر نفت نداشتیم جزو گداترین ملت‌ها بودیم.
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به این معنی است که مصرف را کنترل، واردات را مدیریت، صادرات و تولید را تقویت کنیم و ایجاد اشتغال و کار بانظم و برنامه‌ریزی انجام دهیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برخی از افراد خیال می‌کنند فرمایشات رهبر مثل شب‌شعر است و فقط به یک احسنت گفتن کفایت می‌کنند، تصریح کرد: ویژگی مهم این سیاست‌ها این است که برآمده از فرهنگ اسلامی و انقلابی است چراکه اسلام یک انقلاب است و یک سنت خاموش نیست بلکه یک دعوت همیشگی است و بدون انقلابی‌گری نمی‌شود اقتصاد سالم ایجاد کرد چراکه باید با نظام بانکی و گمرکی و واردات و صادرات انقلابی مبارزه کنیم.
رحیم‌پورازغدی با اشاره به سخن اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هیچ آمار شفاف و دقیقی در کشور وجود ندارد، گفت: گویی بعضی از افراد فقط به فکر رسیدن به مسؤولیت هستند و در بعضی از سازمان‌ها نظارت نیست و آمارها متناقض و غیر شفاف است.
وی با بیان اینکه الگوها باید علمی دینی باشند، افزود: الگوها باید علمی باشند اما ارزش‌های آن در چارچوب ارزش‌های الهی و دینی باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: ما در جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم اما کسانی به این جنگ اعتقادی ندارند همان‌گونه که به جنگ فرهنگی اعتقاد ندارند و قطعاً در شرایط عادی نیستیم که بتوانیم برد – برد عمل کنیم.
رحیم‌پور ازغدی گفت: بحران‌های جهانی رو به افزایش است و در کنار آن باید الگوهای الهام‌بخش اسلامی در نظام اقتصادی را بشناسیم و آن‌ها را محقق کنیم و فعالان اقتصادی و مردم باید نقش پیدا کنند چراکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد دولتی نیست و همه باهم باید کار کنند.
وی ادامه داد: استعدادهای مادی و معنوی سرشار مردم را باید به بالفعل برسانیم و از آن استفاده کنیم و ذخایر و منابع عظیم و سرشار را شناسنامه‌دار کنیم تا بتوانیم از آن بهره‌برداری درست داشته باشیم.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تحولاتی در جهان اتفاق می‌افتد که اقتصاد ما را دچار مشکل می‌کند، افزود: بانک‌های اصلی دنیا دچار بحران شدند و نظام سرمایه‌داری با برنامه علیه اقتصاد ما عمل کرده است.
رحیم‌پور تصریح کرد: بحران‌هایی هم هستند که پیش‌بینی‌ نشده‌اند مثل بحران اقتصادی کشورهای اروپایی که خارج از اختیار ماست اما به اقتصاد ما ضربه می‌زند.
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی باید متکی بر دانش و فناوری باشد که نیاز به اصلاحاتی در نظام آموزشی است و کارخانه‌های تولید مدرک به‌جای دانشگاه راه انداخته‌ایم، باید در دانشگاه رشته‌هایی تکثیر شود که برای آن شغل باشد و جامعه به آن نیاز داشته باشد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اقتصاد باید درون‌زا و برون‌گرا باشد درون‌زا به معنی وابسته نبودن و برون‌گرا به معنی بسته نبودن و ارتباط فعالانه با انتخاب و آگاهی با جهان، قوای کشور باید بی‌درنگ و بازمان‌بندی مشخص این سیاست‌ها را اجرا کنند.
رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: باید تمام مسؤولان کشور را موظف به پیگری بندهای اقتصاد مقاومتی کرد و مشخص شود هرکسی چه مسؤولیتی دارد که بی‌درنگ و در زمان‌بندی مشخص انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه نظام این‌ همه ذخایر نمی‌خواهد، گفت: همان‌هایی که انقلابی عمل نمی‌کنند ما را در عمل با مشکل مواجه کرده‌اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: زمان‌بندی مشخص، شتاب مؤثر و تهیه قوانین و مقررات لازم باید بی‌درنگ انجام شود تا اشتغال مولد و مفید انجام شود و در کنار آن تدوین نقشه راه را سه قوه تعیین کنند.
رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: باید تمام امکانات و منابع مالی را فعال و شرایط را آماده و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور را برای کارآفرینی مهیا کنیم چراکه بدون کار هیچ اقتصادی رشد نمی‌کند و باید اصالت کاربر روح جامعه حاکم شود و مسابقه کار برای کیفیت و کمیت گذاشته شود.
وی تأکید کرد: به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه یکی دیگر از اصول است که با وجود اینکه نیروهای آماده‌به‌کار بسیار زیادند اما باید زمینه برای کار آن‌ها صورت بگیرد و باید پرسید از چه طریقی می‌توان تشویق همکاری‌های جمعی، تسهیل تعاونی‌ها و همکاری‌های گروهی، تأکید بر ارتقای نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط را انجام داد؛ باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده و از چین الگوبرداری کنیم و اقتصاد دانش‌بنیان را از طریق نزدیک کردن اقتصاد و دانشگاه به وجود آوریم.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی نقشه علمی جامع کشور تعریف شد کسی نگفت که چه می‌شود کرد و در کنار آن باید سازمان‌دهی نظام علمی نوآوری را انجام داد.
رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: باید برای اقتصاد مقاومتی، بهره‌وری در اقتصاد رشد کند و این به معنای جلوگیری از اسراف و تبذیر و بازتولید ثروت است که نظارت بر بازار و تولید و مصرف و تقویت عوامل تولید و توانمندی نیروی کار و تقویت رقابت‌پذیری سالم اقتصادی می‌خواهد.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=200269

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر