1

جنتی: فیلم «رستاخیز» اکران می شود

  • کد خبر : 201109
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اکران دوباره فیلم سینمایی «رستاخیز» که پس از یک روز نمایش به تعلیق درآمده بود، خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، علی جنتی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری گرامی داشت هفته دفاع مقدس در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سئوال که فیلم «رستاخیز» در افتتاح سینما آبادان به نمایش در آمده، آیا این کار مغایر با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، گفت: پس از جلوگیری از نمایش فیلم در سال گذشته، عوامل فیلم «رستاخیز» از ما شکایت و اعلام خسارت کرده اند.
وی با بیان اینکه از یک سال گذشته اعلام کردیم که با توجه به نظر برخی مراجع و علمای عظام روی چهره برخی شخصیت های فیلم، افکت نوری انجام شود، افزود: اما عوامل فیلم نپذیرفته و اعلام کرده اند که خسارت سنگینی به آنها وارد شده است.
جنتی افزود: بنابراین اکنون گفته ایم تا ادامه روند رسیدگی به شکایت، حوزه هنری می تواند فیلم «رستاخیز» را اکران کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حکم دیوان عدالت اداری را خوانده ایم، بطور قطع به آن اعتراض خواهیم کرد و این سئوال مطرح است که آیا نمایش این فیلم در حالیکه چهره حضرت ابوالفضل(ع) در هاله ای از نور پوشیده شده باعث می شد خسارتی که دیوان عدالت اداری تعیین کرده به وجود بیاید یا نه، زیرا سازندگان فیلم «رستاخیز» معتقدند که فیلم باید بدون هاله نور اکران شود.
«رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، به عنوان اثری تاریخی و پرهزینه، به واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش پرداخته و از زمان مرگ معاویه تا روز عاشورا و کشته شدن سیدالشهدا(ع) را روایت می کند.
«رستاخیز» برای نخستین بار در سال ۱۳۹۲ در سی ودومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و احمدرضا درویش به خاطر کارگردانی آن، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد.
نسخه عربی «رستاخیز» با نام «القربان» و نسخه انگلیسی آن با عنوان «حسین، آنکه گفت نه» تهیه شده است.
این فیلم همان زمان که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد با مخالفت و انتقادهای برخی مراجع تقلید شیعه مواجه شد.
مخالفت این مراجع با فیلم، به خاطر نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) و چند تن از اعضای خانواده امام حسین(ع) بوده است.
در «رستاخیز» آرش آصفی، پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی و بازیگران خارجی از جمله دیوید استرن، طلعت حمدی، فؤاد سرور و داوود حسین بازی می کنند.

** بیش از دو هزار سایت غیرمجاز در کشور فعال هستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه تعداد دو هزار سایت غیرمجاز و بدون شناسانامه در کشور فعالیت می کنند، گفت: سال گذشته در سه نوبت اعلام کردیم که سایت های بدون شناسنامه نسبت به دریافت مجوز و شناسنامه دار کردن سایت های خود اقدام کنند.
جنتی افزود: شماری از اینها آمدند اما تعداد بیشتر آنها اقدام به دریافت مجوز و شناسنامه دار کردن سایت خود نکردند، از این در اطلاعیه ای هفته گذشته ۱۵ روز به این سایت ها مهلت داده شد تا اقدام کنند در غیر اینصورت با دستگاه قضایی هماهنگ شده که پس از این مدت نسبت به جلوگیری از فعالیت آنها اقدام کنند.

** درباره باز شدن مرز سومار چیزی نشنیده ام
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر بازشدن مرز سومار برای زائران عتبات عالیات گفت: در این باره چیزی نشنیده ام؛ آنچه مورد توافق از قبل نیز بوده اعزام زائران از مرزهای مهران، شلمچه و چذابه بوده است.

** خبر تازه ای از شجریان ندارم
جنتی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر بازگشت استاد شجریان به ایران که آیا تدابیر و تصمیم جدیدی برای ادامه درمان وی گرفته اید یا نه افزود: اکنون خبر تازه ای از شجریان ندارم اما امیدوارم که این استاد آواز و هنرمند محبوب کشور هر چه سریع تر سلامتی کامل خود را به دست آورده و بتواند به ادامه فعالیت ادامه دهد.

** برخورد با سایت هایی که غیرمجاز کتاب ها را منتشر می کنند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سئوال که برای برخورد با سایت هایی که کتاب ها را بصورت غیرمجاز روی سایت ها قرار می دهند چه برنامه ای دارید، گفت: در فضاهای مجازی یکسری کتاب هایی قرار می گیرد که افراد آنها را دانلود می کنند، از این رو اگر این کتاب ها از طریق سایت های داخلی ایرانی ارائه شود، امکان برخورد با آنها هست اما بسیاری از این سایت ها خارجی هستند و برخورد با آنها مشکل است.
به گفته جنتی برخی کتاب ها به صورت قاچاق از روی این سایت ها دانلود می شود و حدود ۴۰ تا ۵۰ نسخه در اختیار افرادی که همسو و هم فکر با آنها هستند قرار می گیرد.

** انتشار کتاب در گرامیداشت یاد و خاطر شهدای مدافع حرم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین درباره انتشار کتاب هایی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس همواره بر این امر تأکید دارد و به آثار که مربوط به شهدا باشد، توجه خاصی داشته و هر سال به آنها کمک می کند.

** برگزاری نمایشگاه فرهنگی و هنری برای تقویت روابط با چین
جنتی درباره سفر اخیر خود به چین افزود: در چین یک نمایشگاه فرهنگی برگزار شد و بیشتر کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار داشتند، در این نمایشگاه شرکت کرده بودند.
به گفته وزیر فرهنگ، هدف دولت چین این بود که علاوه بر تقویت روابط تجاری و بازرگانی، بین کشورها، روابط فرهنگی بیشتری بوجود آید و این امر تقویت شود. در این نمایشگاه آثار هنری ایران نیز عرضه شدند.
وی افزود: در این نمایشگاه دیدگاه های فرهنگی خود را مطرح کردیم و این حرکت کشور چین اقدام ارزشمندی بود که امیدواریم در سایر شهرها و کشورهایی که جاده ابریشم از آنها می گذرد نیز اینگونه نمایشگاه ها برپا شود تا زمینه همکاری فرهنگی و اقتصادی بیشتری بین کشورها به وجود بیاید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر چین قبول کند که هر سال یک کشور به عنوان پایتخت فرهنگی انتخاب شود، این موضوع می تواند در روابط فرهنگی تأثیر بسزایی داشته باشد.

** پیگیر خواسته ۴۳۵ ناشر و کتابفروش هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر ارسال نامه ۴۳۵ ناشر و کتابفروش به وی گفت: اینکه افرادی یک کتاب مکتوب را به صورت زیرمیزی بفروشند امر محدودی است اما به هرجهت با جدیت پیگیر خواسته و نامه ۴۳۵ ناشر و کتابفروش هستیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=201109

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر