2

استکبار به‌دنبال “حساسیت‌زدایی” از جوامع اسلامی است/”آل‌سعود”، امتداد استکبار در منطقه

  • کد خبر : 201951
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷

تولیت آستان قدس رضوی گفت: استکبار به‌دنبال حساسیت زدایی از جوامع اسلامی است.

به گزارش افق نیوز به‌نقل از آستان‌نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در همایش طلایه‌داران امر به معروف و نهی از منکر در تالار آئینه آستان قدس رضوی، یکی از راهبردهای استکبار در برابر مسلمانان را سنجش حساسیت آنان در برابر منکرات معرفی و اظهار داشت: برای استکبار بسیار مهم است که میزان انگیزه، حساسیت، برخورد و عکس العمل مسلمانان را در برابر یک منکر بداند و بسنجد چراکه با این سنجش می‌تواند برنامه‌های آینده‌ خود را براساس نوع واکنش، کیفیت و کمیت عکس‌العمل مسلمانان تنظیم کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، ادامه داد: یک انسان قلم به مزد، به ساحت قدسی نبی‌اکرم(ص) اهانت می‌کند تا ببیند مسلمانان چه عکس‌العملی نشان می‌دهند. اگر جامعه اسلامی واکنش جدی از خود نشان داد، دیگری این اهانت را تکرار نمی‌کند، اما اگر حساسیت نبود، یک گام جلوتر می‌گذارد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز پر جلوه‌ترین ظلم استکبار نسبت به بشریت، جنایات علیه مردم مظلوم فلسطین و یمن است، گفت: امروز اگر جامعه اسلامی در برابر جنایات آل‌سعود به‌عنوان امتداد استکبار در منطقه، عکس‌العملی از خود نشان ندهد، یعنی جامعه اسلامی در خواب است. جنایت علیه مسلمان، هتک حرمت به قرآن، مسجد و بازداشت یا به شهادت رساندن مردم و رهبران فعال کشورهای اسلامی و امثال این، اتفاقاتی است که جامعه اسلامی نباید در برابر آن سکوت کنند.

وی سکوت یک مسلمان در برابر منکرات و ظلم را به شدت مردود خواند و با بیان اینکه در زیارت عاشورا هم کسانی که ظلم کردند و آنان که با سکوت خود به این ظلم راضی شدند، مورد لعن هستند، اظهار داشت: در سال ۶۱ هجری حکومت اموی ابتدا حساسیت‌سنجی کرد. اگر جامعه در آن زمان نسبت به هتک حرم اهل‌بیت پیامبر اکرم(ص) حساسیت نشان می‌داد، این گونه پسر پیغمبر(ص) مورد ظلم و ستم قرار نمی‌گرفت و فاجعه عاشورا رقم نمی‌خورد.

تولیت آستان قدس رضوی حساسیت سنجی و سپس حساسیت‌زدایی را دو راهبرد استکبار در مواجه با جامعه اسلامی برشمرد و گفت: امروز دشمن با کم‌اهمیت نشان‌دادن منکرات تلاش دارد از جامعه حساسیت‌زدایی کند. بزرگترین فجایع تاریخ و انحرافات بزرگی که امروز با آن رو‌به‌رو هستیم،‌ ریشه‌اش وقایعی بوده که عده‌ای آن‌ها را کوچک می‌پنداشتند. در صدر اسلام نیز عده‌ای خروش صدیقه کبرا(س) در برابر واقعه سقیفه را خروشی برای موضوعی کوچک می‌خواندند.

وی با تاکید براینکه بزرگترین گناه کوچک شمردن گناه است، تصریح کرد: اگر جامعه ما در برابر بایدها و نبایدهای الهی حساسیت نشان ندهد، جامعه‌ای مرده خواهیم داشت که در مسیر اهداف استکبار گام بر می‌دارد. امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان یک اصل مهم، تضمین‌کننده حفظ سلامت جامعه است.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جمله «اشهد انک قد اقمت الصلوه و اتیت الزکوه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر» در زیارت نامه حضرت رضا(ع)، تصریح کرد: امام علی بن موسی الرضا(ع) بزرگ آمر به معروف و ناهی از منکر در تمام عالم و الگویی برجسته برای آمران به معروف و ناهیان از منکر در تمام تاریخ هستند و زائران نیز در زیارت نامه این امام همام، به این موضوع شهادت می‌دهند.

وی افزود: انبیاء، هادیان ثقل و امامان معصوم(ع) آمدند تا انسان را ملکوتی کنند، به شیوه‌ای که انسان سعادت ملک و ملکوت را برای خود با یک زندگی ربانی رقم بزند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه امر به معروف و نهی از منکر، نظارت و احساس مسئولیت همگان را می‌طلبد، گفت: امر به باید‌ها و نهی از بدی‌ها و پلشتی‌ها، وظیفه تمام آحاد جامعه در یک امت اسلامی است، در جامعه اسلامی تمامی افراد باید روحیه احساس مسئولیت داشته باشند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در روایات، جامعه‌ای که تارک امر به معروف و نهی از منکر باشد، به جامعه‌ای بی‌جان و مرده تشبیه شده است، اظهار داشت: جامعه‌ای که روحیه امر به خوبی‌ها و نهی از بدی‌ها در آن وجود نداشته باشد، همچون انسانی بی‌روح و بی‌جان است که هر حادثه‌ای در اطراف او رخ بدهد، عکس العملی از او مشاهده نمی‌شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، فرهنگ اسلام را فرهنگ «کُلُّکُمْ راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئُولٌ» خواند و عنوان کرد: مگر می‌شود جامعه‌ای اسلامی باشد، اما در برابر معاصی و محرمات الهی بی‌تفاوتی پیشه کند؟ قطعا تحقق امر به معروف و نهی از منکر احساس مسئولیت همگانی را می‌طلبد.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر لزوم نظارت همگانی مردم در مقوله امر به معروف و نهی از منکر، گفت: از بین رفتن احساس مردم نسبت به مسائل، ترک معروف و انجام منکر، سر منشأ انحطاط یک جامعه به حساب می‌آید و این احساس مسئولیت باید در همه آحاد جامعه ایجاد شود.

وی در ادامه مقوله امر به معروف و نهی از منکر را با قضاوت مقایسه و عنوان کرد: قاضی از محل شخصیت حقیقی خود حکم صادر نمی‌کند، بلکه به واسطه گمارده شدن توسط ولی فقیه جامع الشرایط و جایگاه حقوقی می‌تواند بر شئونات زندگی مردم حکم کند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه شناخت حکم، شناخت موضوع و نداشتن حب و بغض از ویژگی‌های اصلی قضاوت هستند، افزود: این ویژگی‌ها برای آمران به معروف و ناهیان از منکر هم باید وجود داشته باشد. امر به معروف و نهی از منکر تنها باید برای خدا باشد و شخصی که این کار را انجام می‌دهد، حتی از نفس خود هم نباید تاثیر بپذیرد و تنها برای خدا باید کار کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=201951

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر