1

تفکر انقلابی؛ روح نهضت حسینی(ع)

  • کد خبر : 201959
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴

راز ماندگاری و سربلندی ملت انقلابی ایران اسلامی و همه ملت‌های بیدار از سه عنصر ایمان، جهاد و مقاومت الهام گرفته است.

حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

متن یادداشت حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده با عنوان «تفکر انقلابی؛ روح نهضت حسینی(علیه‌السلام)»به شرح ذیل است:

ازجمله معماهای بزرگ و حیرت‌انگیز، جاودانگی نهضت عاشورای حسینی(علیه‌السلام) است که هرچه زمان می‌گذرد، علی‌رغم فتنه‌ها و دشمنی‌ها، دامنه آن گسترده‌تر و ابعاد مختلفش آشکارتر می‌گردد تا جایی‌که اکنون نام حسین(علیه‌السلام) نه فقط برای شیعیان بلکه قاطبه مسلمانان و آزادیخواهان و رادمردان جهان، جاذبه پیدا کرده است. امروزه در هر گوشه عالم که آوازه آرمانهای نهضت حسینی(علیه‌السلام) به گوش انسانهای مظلوم و تحت ستم و تشنه عدالت و پاکی و امنیت رسیده باشد، به‌طور خیره‌کننده‌ای شخصیت امام‌حسین(علیه‌السلام) را آشناترین آشنایان برای خویش احساس می‌نمایند.

در باب پاسخ و حل این معما، حرفهای زیادی زده شده است که هر کدام از زاویه‌ای به این حقیقت بزرگ پرداخته‌اند اما آنچه به نظر نگارنده این سطور می‌آید این است که اساسی‌ترین عامل جاودانگی و فراگیری نهضت حسینی(علیه‌السلام) که از جهاتی می‌توان آن‌را سرآمد همه علت‌ها دانست، نوع تفکری است که عاشورائیان به‌تبع سید و سالار شهیدان، امام حسین(علیه‌السلام) بر تابلو خون‌رنگ عاشورا با مرکب خون پاکشان، به زیباترین و هنرمندانه‌ترین وجه به نقش و نگار درآورده و فراروی بشریت تشنه و شیفته امنیت و عدالت شجاعانه و غیرتمندانه ترسیم نموده‌اند. تفکر انقلابی که حداقل دارای ۳ شاخصه ممتاز می‌باشد:

۱٫ ایمان راسخ‌

تفکر انقلابی عاشورایی، به‌لحاظ مبانی از پشتوانه مکتب انبیاء، خاصه حماسه بزرگ بعثت نبی مکرم اسلام(ص) برخوردار بوده و هست. نهضت توحیدی امام حسین(علیه‌السلام) در امتداد مجاهدات انبیاء الهی از موسی و عیسای نبی گرفته تا بت‌شکن تاریخ ابراهیم خلیل(علیهم‌السلام) و تا حماسه بعثت نبی خاتم(صلی الله علیه و آله) با انگیزه الهی و اهدافی مقدس جریان یافته است و لذا به فضل الهی جاودانه مانده است. چه آن‌که خدای متعال می‌فرماید: «یریدون لیطفئوا نور الله بافواههم و الله متم نوره…»

نهضت عاشورا به‌عنوان پیش‌نیاز نهضت مهدوی(عج) می‌رود تا بستر گیتی را برای آخرین قیام و آخرین دولت عدل توحیدی مهیّا سازد، جلوه‌ای است از حیات طیبه که به‌سان شجره طیبه، ریشه در اعماق حیات بشر دارد و سر در آسمانها و عرش، تا با ثبات و راست‌قامتی «لیظهره علی الدین کلّه» را به‌ دست آخرین وصی و ذخیره الهی محقق سازد.

از این‌روست که امام حسین(علیه‌السلام) در وصیت‌نامه خویش ضمن شهادت به وحدانیت رب العالمین و پایبندی بر مدار حق و اعتقاد به روز واپسین و قیامت، می‌فرماید: «انی لم‌اخرج اشراً و لا بطراً و لا مفسداً و لا ظالماً و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی و ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر و…»

۲٫ احسن الجهاد

(تحرک و تلاش خستگی‌ناپذیر، بی‌وقفه و مستمر) تفکر انقلابی عاشورایی بدون شاخصه مجاهدت خالصانه و بی‌وقفه در راه خدا، معنی و مفهومی ندارد. هر تفکر انقلابی مبتنی بر اعتقادات توحیدی و ولایی، با حرکت و اقدام و عمل انقلابی موضوعیت پیدا می‌کند چه آن‌که انقلاب از سنخ اقدام و عمل است نه صرفاً حرف و سخن و قیل و قال؛ از این‌روی تفکر انقلابی، شورآفرین و روحیه‌بخش است، عرصه ظهور مردان مردی است که مروت و جوانمردی را به شکل واقعی آن به نمایش می‌گذارند، تجلی‌گاه رشادتها، دلاوری‌ها و از خودگذشتگی‌هاست.

نهضت عاشورای حسینی(علیه‌السلام) که برگردان و ترجمان واقعی آیات شریفه قرآن کریم پیرامون جهاد فی‌سبیل‌الله است، در حقیقت مسیر عزت و پیشرفت و جاودانگی را با تکیه بر توانائیها و سرمایه‌ها و داشته‌های درونی و توکل به خدا و ایمان به نصرت الهی هموار ساخته است، آن‌جا که می‌فرماید: «و لاتُطِع الکافرین و جاهدهم به جهاداً کبیرا» و یا «فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجراً عظیما»

امروز آنچه در خط مقدم مقاومت و در جبهه مدافعان حرم شاهد آن هستیم، حقایق جهادی است که رزمندگان و مجاهدان راستین مسلمان در کانون عزای سیدالشهداء و هنگامه شور و قیام، یعنی ماه پرفیض محرم و شکوه تاسوعا و عاشورای حسینی(علیه‌السلام) تمرین کرده و آموخته‌اند. جهاد فی سبیل الله، یعنی همچون یاران سیدالشهداء، تا آخرین نفس و رمق پیکار کردن، یعنی با دست و پای قلم‌شده و تن زخم برداشته و غرق خون باز هم تا آخرین نفس در رکاب مولا و امام به‌حق و در راه حاکمیت دین حق جنگیدن و هزینه شدن.

آری، هنر عاشورائیان و اصحاب امام حسین(علیه‌السلام) که در شأنشان فرمود: «انی لا اعلم اصحاباً اولی و لا خیراً من اصحابی»، در عرصه خون‌بار کربلا این بود که آن‌گونه عاشقانه تا مرز شهادت جنگیدند که هیچ‌کدامشان تن سالمی نداشتند تا جایی‌که طبق نقل مقاتل، بعضاً از بس تیر دشمن دریافت کرده بودند که از دور به‌سان خارپشت می‌ماندند. این یعنی با اندک زخمی، صحنه را خالی نکردن و تا آخرین قدرت و توان بر سر عقیده و آرمان مجاهدت کردن و هیچ‌چیز را برای پشت سر و زندگی دنیا نگذاردن که از این حالت در فرهنگ دینی به ایثار یاد می‌شود.

۳٫ ایستادگی و مقاومت‌

تفکر انقلابی همراه است با صبر و مقاومت به‌معنای واقع؛ در حیات عاشورائیان، انفعال و ارتجاع، واپس‌گرایی و عقب‌نشینی از اهداف و آرمانها، جایی ندارد. البته ممکن است به قصد عبرت و درس‌آموزی از پیشینیان، توجهی به گذشته‌ها بشود چه آن‌که تاریخ نیز ازجمله مؤلفه‌های اصلی معرفت و بصیرت است و یا آن‌که به قصد رصد و آسیب‌شناسی و تحلیل حوادث پیشین، نیم‌نگاهی به گذشته معطوف گردد اما در تفکر انقلابی عاشورایی مماشات و ملاحظه‌کاری و معامله بر سر اهداف و ارزشها و اصول محال است. این همان حقیقتی است که در مکتب امام حسین(علیه‌السلام) مورد توجه قرار گرفته است و همواره فریاد می‌کرد: «موتٌ فی عزٍّ خیرٌ مِنْ حیات فی ذلّ… هیهات منّا الذله»

قرآن نیز اعقاب‌پیشگی و ارتجاع یعنی دست کشیدن از آرمانها و عقب‌گرد کردن را مذموم می‌داند آن‌جا که در آیه ۱۴۴ آل عمران می‌فرماید: «و ما محمدٌ الا رسول قد خَلَتْ مِن قبله الرُّسل، افان مات او قتل، انقلبتم علی اعقابکم و…»

تسنیم /البته این غیر از عقب‌نشینی‌های تاکتیکی در میدان نبرد است که در‌واقع برای به‌دست‌آوردن فرصتی جهت جهشی دیگر، به‌کار می‌آید. تفکر انقلابی عاشورایی با گفتگوی به‌اصطلاح تمدنها و یا مذاکره بر سر اصول و آرمانها، هرگز سازگار نبوده و نیست و لذا آنانی را که به بهانه تحریم و تهدید دشمن، ترسی مزمن فرا گرفته است، مورد خطاب قرار می‌دهد که راه‌حل معضلات و مشکلات کشور انقلابی اسلامی نگاه به دست بیگانه و یا گرگان تیزدندان و گرسنه نیست، بلکه در سایه ایستادگی و مقاومت در برابر زورگوئی‌ها و زیاده‌خواهی دشمنان، اکسیر پیشرفت و امنیت و عزت به‌دست می‌آید.

آیا فرش سرخ در مقابل دشمنانی که هنوز به ایران نیامده‌اند، اما و اگرها و بهانه و شروطی را مطرح می‌کنند و یا به‌سان وزیر گستاخ آلمان شاخ و شانه می‌کشند؛ با تفکر انقلابی سازگاری دارد؟ آیا زیر بار قراردادهای مبهم و بعضاً ذلت‌بار در حوزه‌های مختلف رفتن به بهانه جذب سرمایه‌های خارجی که قطعاً گربه بدون حیلت و محض رضای خدا موش نمی‌گیرد، سنخیتی با روح انقلابی‌گری دارد؟

در نتیجه راز ماندگاری و سربلندی ملت انقلابی ایران اسلامی و همه ملتهای بیدار نیز از سه عنصر ایمان و جهاد و مقاومت الهام گرفته است چه آن‌که امام حسین(علیه‌السلام) صبحدم عاشورا در ضمن خطابه‌ای فرمودند: «و علیکم بالصبر و الجهاد» که چه زیبا عاشورائیان حق این راهبرد حسینی(علیه‌السلام) را ادا کردند و حال این ما هستیم که باید در جبهه مقاومت و بیداری اسلامی برای زمینه‌سازی نهضت مهدوی(عج) و نجات بشر از هرگونه ظلم و ستم و فسق و تباهی به این پیام و راهبرد عزت‌آفرین حسینی(علیه‌السلام) جامه عمل بپوشانیم. انشاءالله‌.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=201959

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر