2

رد صلاحیت پس از انتخابات موضوعیت ندارد/ استفساریه مجلس خدشه‌ای به نظارت استصوابی وارد نمی‌کند

  • کد خبر : 203140
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱

عضو هیات رییسه فراکسیون امید در مجلس دهم با تاکید بر این‌که نظارت استصوابی مربوط به تایید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات است، یادآور شد که آنچه در استفساریه مجلس مورد تاکید قرار گرفته، مربوط به وضعیت صلاحیت منتخبان انتخابات است.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به عدم تایید طرح استفساریه قانون انتخابات در شورای نگهبان، اعلام کرد: به نظر می‌رسد استفساریه مجلس هیچ‌گونه مغایرتی با اصل ۹۹ قانون اساسی درخصوص نظارت استصوابی شورای نگهبان و همچنین استفساریه این شورا در سال ۱۳۷۰ ندارد.

استفساریه مجلس خدشه‌ای به نظارت استصوابی شورای نگهبان وارد نمی‌کند

او گفت: نکته حائز اهمیت این است که اصل ۹۹ قانون اساسی مربوط به انتخابات و استفساریه سال ۷۰ نیز تاکید دارد که نظارت این شورا در انتخابات، از نوع استصوابی است و این نظارت استصوابی از جمله در بحث تایید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات ممکن خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: این درحالی است که در استفساریه اخیر مجلس، هیچگونه خدشه‌ای به تایید یا ردصلاحیت نامزد‌ها ازسوی شورای نگهبان وارد نکرده‌ایم؛ بلکه با استناد به‌‌ همان اصل ۹۹ قانون اساسی تاکید کردیم که این نظارت استصوابی مربوط به تایید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات است، درحالی که آنچه در استفساریه مجلس مورد تاکید قرار گرفته، مربوط به وضعیت صلاحیت منتخبان انتخابات است.

تایید یا ردصلاحیت نامزدها پس از انتخابات موضوعیت ندارد

صادقی با تاکید بر تفاوت معنای حقوقی اصطلاح‌های «نامزد»، «منتخب» و «نماینده» در قانون اساسی، یادآور شد: درواقع پس از برگزاری انتخابات، بحث نامزدهای انتخاباتی که تایید یا رد صلاحیتشان بنابر اصل ۹۹ قانون اساسی در حوزه عمل نظارت استصوابی شورای نگهبان است، موضوعیت نداشته و بحث درمورد منتخبان خواهد بود.

صلاحیت منتخبان انتخاباتی باید در مجلس انجام شود

عضو هیات رییسه فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی گفت: به بیان دیگر پس از برگزاری انتخابات، درصورتی که شک و شبهه‌ای درخصوص صلاحیت منتخبان وجود داشته باشد، از حوزه اختیار شورای نگهبان خارج شده، و این مرحله داخل مجلس و در جریان بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان در صحن علنی انجام می‌شود.

او یادآور شد: بر اساس این استدلال، این‌که استفساریه مجلس حدود اختیارات شورای نگهبان در بحث نظارت استصوابی را محدود می‌کند، صحت ندارد.

با بررسی مجدد استفساریه در مجلس ابهام‌ شورای نگهبان رفع می‌شود

صادقی در پایان تصریح کرد: با توجه به این‌که شورای نگهبان با تاکید بر این‌که استفساریه مجلس ابهام دارد، از تایید آن خودداری کرده، به نظر می‌رسد در پی بررسی مجدد طرح استفساریه پس از تعطیلات مجلس، این ابهام مرتفع شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=203140

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر