1

صفارهرندی: کنار گذاشتن “توان نظامی” حرف خطرناکی بود/بعد از برجام تحولی را شاهد نیستیم

  • کد خبر : 203259
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲

عضو مجمع تشخص مصلحت نظام گفت: وقتی کسی شعار برچیده شدن بساط نظامی را می‌دهد و حتی با شعار و فریب اینکه این پول‌ها را در عرصه اقتصاد هزینه کنیم می‌فهیم که این حرف‌ها خطرناک است.

 محمدحسین صفارهرندی امروز در جمع دانشجوایان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره ایام محرم و شور و شعور حسینی در استان زنجان اظهار داشت: جزو آرزوهای هر ایرانی است که روزهای عزاداری به صورت مستقیم شاهد صفای باطنی و شور و شعور حسینی مردم زنجان باشد.

وی با اشاره به موضوع برجام افزود: داستان برجام مقدمات و موخراتی را داشت که مقدمات آن همه آن بحث‌ها، کشمکش‌ها و جدل‌هایی بود که به نظرم در مجموع برای جامعه ما ارزشمند بود و باید گفت تمرین سیاست‌ورزی درباره اهم مسائل کشور و جهان بود.

عضو مجمع تشخص مصلحت نظام با بیان اینکه برجام چیزی فراتر از موضوع کشور ما بود، عنوان کرد: اینکه چنین اتفاقی در منظر مردم مورد رایزنی قرار می‌گرفت و اهل نقد آن را به چالش می‌کشیدند و اگر مدافعانی داشت آنها نیز این حق را به خود قائل بودند تا از آن دفاع کنند همه اینها تجربه مبارکی برای ما بود.

وی با اشاره به اینکه به سهم خودمان از تلاش‌ها و پیگیری‌های تیم مذاکره کننده تشکر می‌کنیم ابراز کرد: تعبیری که خود تیم مذاکره کننده داشتند این بود که ما بیشتر از این از دست‌مان برنمی‌آمد یعنی خودشان هم می‌دانند که این یک چیز آرمانی و ایده‌آل نبود و تناسبی با آرزوها و هدف‌گذاری‌ها نداشت، در همان مقطعی که مذاکرات به سرانجام رسید و مرحله اجرای آن باید آغاز می‌شد دست‌اندرکاران دولت و مشخصا تیم مذاکره کننده از نتایج به دست آمده راضی نبودند.

صفارهرندی گفت: قضاوت رسانه‌های رقبای ما که چه دشمنان و چه آنهایی که نسبت دوستانه‌ای با ما ندارند و بیرون از ما هستند این را می‌گوید که افکار عمومی در ایران توقعاتی را که در مورد برجام داشت برآورده نشده و خودشان هم قبول دارند این پخت و پزی که صورت گرفته بود ذائقه مردم ما را هنوز شیرین نکرده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم واقع‌بینانه این صحنه را رصد کنیم مردم هنوز دل نکندند و منتظر روزهایی هستند تا آثار برجام به صورت مستقیم در زندگی‌شان مشاهده شود، این روز به روایتی قرار بود همان روز امضای توافق باشد و گاهی نیز اجرای توافق را روز مشاهده شدن آثار برجام عنوان کردند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری سخنان تیم‌مذاکرده کننده و مقامات دولتی در برداشته شدن تمامی تحریم‌ها خاطرنشان کرد: اگر فقط این فقره تحریم‌ها را ملاحظه کنیم همه قبول دارند که اتفاق چشم‌گیر که بشود یک واقعه در مورد برچیده شدن بساط تحریم‌ها تلقی کرد صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: مدیران دولتی نیز این موضوع را به خصوص زمانی که مراوداتی را با طرف خارجی دارند مطرح و عین واقعیت را بیان می‌کنند که نمونه آن سخنان ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی است که تعبیر تقریبا هیچ را به کار برد.

صفارهرندی با اشاره به اینکه تقریبا هیچ در زبان چند مسئول دیگر نیز آشکار شد عنوان کرد: گمان برخی مسئولان این بود که یک اتفاق جدی در تبع اجرایی شدن برجام بیفتد و تعبیر کاغذی بودن این وعده‌ها را این افراد به کار بردند که در کاغذ چیزهای گفته شده اما خارج از کاغذ اثر عملی در مورد برچیده شدن تحریمها نمی‌بینیم.

وی با اشاره به برخی موضوعات مورد مذاکره در بین تیم‌ ایرانی و تیم‌های طرف مقابل یادآور شد: در آن که زمان دل‌مشغولی خیلی از مردم ما این بود که این دستاوردها که با زحمت بسیار به دست آمده و حاصل تکاپوی علمی و تلاش فناورانه جوانان، نیروهای شایسته، دانشمندان و صنعتگران بود که درهای فردو گِل گرفته شد و آن بلا سر اراک آمد و آن تعداد قابل توجه سانتریفیوژها که با دست خودمان قلع و قمع شد حداقل کاری که اتفاق می‌افتد این است که معیشت مردم پس از این واقع دست‌خوش تحولات مثبت می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آیا درست بود که ما همه آرزوها و تحولات حوزه اقتصاد و معیشت مردم را به ماجرایی که سرنخ‌آن دست ما نبود؟ که به نظرم این یکی از اشتباهات بود و هیچ ربطی این مسیر ندارد و ممکن بود ما این مسیر را برویم در این مسیر برخی از داشته‌‌های را بدهیم اما اینکه سرنوشت ما به اتفاقی که بخشی در اختیار ما نیست گره بخورد اشتباه است.

وی با بیان اینکه ما به کسانی که در خط مقدم این موضوع بودند نمی‌توانیم کلمه خیانت را استفاده کنیم ابراز کرد: این افراد وفادار به کشور و ملت بوده و انسانهای مومن، اهل خدا و پیغمبر هستند پس چه می‌شود که این اتفاق می‌افتد، این نقطه‌ای است که باید گفت سیاست‌مدار در اعتمادی که به طرف مقابل خودش می‌کند نباید برخوردی از موضع احساس و دانش سطحی داشته باشد.

صفارهرندی با اشاره به مذاکره تیم ایرانی و طرف مقابل در مورد تعداد سانتریفیوژها بیان کرد: تیم ما در عددهای بالاتر ایستاده بود و طرف مقابل هم عددهای پایین را مطرح می‌کرد که در یکی از جلسات جان کری خطاب به آقای ظریف می‌گوید که این همه بر روی تعداد سانتریفوژها بحث نکنید چرا که بعد از برجام سیل برکات به سوی شما سرازیر می‌شود که به نظم این حرف نباید بر روی یک دیپلمات اثر داشته باشد.

وی افزود: این حرف از زبان کسی گفته می‌شود که هر لحظه باید منتظر یک فرصت‌طلبی برای بدعهدی باشیم، اقتضای سیاست‌ورزی در محیط متعارف سیاسی جهان چنین است چرا که مقتدای این افرد چرچیل است.

وزیر اسبق ارشاد با بیان اینکه ای کاش کسری از این اتفاق در اقتصاد ایران می‌افتاد تصریح کرد: امروز رئیس جمهور در گزارش خود می‌گوید که پس از برجام بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده در حالی که گفته می‌شود اگر تحولی در زندگی مردم ایجاد شود حداقل باید در سال ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور انجام شود که عدد کنونی در مقابل ۵۰ میلیارد دلار تقریبا هیچ است.

وی با اشاره به این موضوع که بعد از برجام تحولی را شاهد نیستیم خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در گذشته نیز تقریبا همین میزان و یا حتی بیشتر بود، ما به وعده‌ای دل خوش کردیم که وعده کننده با توجه به عملکردش قابل اعتماد نیست.

صفارهرندی با یادآوری تجربه مذاکره ایران در موضوعات هسته‌ای که دهه ۸۰ اتفاق افتاد عنوان کرد: در زمینه‌های دیگر از جمله ایران هراسی ما تجربه‌هایی داریم که در دولت اصلاحات برای تغییر نگرش شعارهایی را دادند که در برخی موارد زیاده روی‌های نیز انجام می‌شد و حاصل این تجربه این بود که در همان دوره‌ای که ما پیشنهاد گفت‌وگوی تمدن‌ها‌ را داده بودیم ما را به عنوان محور شرارت معرفی کردند.

وی با بیان اینکه سئوال اینجاست چرا ما آن تجربه را دوباره تکرار کردیم تصریح کرد: برگشت برای ما نیز امکانپذیر است اما زمانبر است باید پرسید برای آنها چرا این همه کم هزینه بود که اگر به تعهدات عمل نکنند در هیچ جایی گریبانشان را نمی‌گیرند.

عضو مجمع تشخص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه برجام نیز تجربه‌ای برای ما بود اظهار داشت: در آستانه اتفاقات دیگری مشابه برجام هستیم که اگر سخن از برجام ۲، ۳ و ۴ را می‌آورند باید تن‌مان بلرزد چرا که این تقریبا هیچ قرار است به حوزه‌های دیگری که سبب امتیازگیری در برجام بود نیز سرایت کند.

وی توسعه نفوذ ایران در منطقه را از مواردی دانست که دشمن بر روی آن نقشه دارد بیان کرد: بررسی آثار و نتایج برجام از باب گرفتن یقه شخصی نیست چرا که نگرانی این است که مخاطره دیگر در کمین است.

تسنیم/صفارهرندی با بیان اینکه دشمن به دنبال تضعیف توان دفاعی ایران است ابراز کرد: آنها نه تنها در مورد برد، تعداد و دقت موشکهای ما بحث دارند بلکه نمی‌خواهند ما توان دفاع از خودمان را هم داشته باشیم و می‌گویند وقتی شما اس ۳۰۰ داشته باشید ما به شما بی‌اعتماد می‌شویم.

وی با بیان اینکه این موضوعات باید به مردم تبیین شود گفت: هیچ ایرانی ولو ضد انقلابی که در ایران زندگی می‌کند ناامنی را نمی‌خواهد، سیاست کثیف آمریکا و صهیونیست‌ها در جنگ با اعراب این بود اگر می‌خواهید سالم بمانید به عملیات پیش‌دستانه وارد نشوید.

وزیر اسبق ارشاد اسلامی بیان کرد: انقلاب به ما آموخت که اگر می‌خواهید جنگی اتفاق نیفتد آرایش جنگی خود را حفظ کنید و اگر روزی از این آرایش جنگی خارج شدید طمع جنگ به دل دشمن می‌افتد.

وی با بیان اینکه جنگ با ایران برای آمریکایی‌ها به صرفه نبوده و هزینه‌های فراوانی را متحمل می‌کند عنوان کرد: اکنون گزینه‌های روی میز آمریکا جنگی نیستند اما نیروهای مسلح ما هر لحظه آماده هستند و این آمادگی خود بازدارنده است.

صفارهرندی ادامه داد: وقتی کسی شعار برچیده شدن بساط نظامی را می‌دهد و حتی با شعار و فریب اینکه این پولها را در عرصه اقتصاد هزینه کنیم می‌فهیم که این حرفها خطرناک است، ما به این افراد نسبت خیانت نمی‌دهیم اما اگر خیانت نباشد جز حماقت چیز دیگری نیست.

وی با بیان اینکه برجام تا به امروز وعده سرخرمن بوده است ابراز کرد: کدام انسان عاقلی با توجه به این تجربه وارد موضوعات دیگر شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=203259

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر