1

تلاش مشترک مسکو، دمشق و تهران برای مقابله با تروریسم استمرار دارد

  • کد خبر : 203630
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه تلاش مشترک روسیه، ایران و سوریه برای مقابله با تروریسم استمرار دارد، افزود: «بشار اسد» برای دیدار و گفت‌وگو با «ولادیمیر پوتین» به مسکو سفر خواهد کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز جمعه پس از نشست سه جانبه با وزرای خارجه ایران و سوریه در نشست خبری مشترک با اشاره به گفت‌وگوهای امروز درباره وضعیت سوریه با بیان اینکه وضعیت حلب مورد نظر ما بوده، گفت: همچنان مذاکره درباره حلب ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: توقف جنگ در حلب از سوی گروه‌های مسلح مورد تایید ماست، کشورهای دیگر نتوانستند بخشی از عملیات گروه‌های مسلح را متوقف کنند و تروریست‌ها همچنان از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌‌کنند.

لاوروف ادامه داد: از بعد انسانی روسیه و سوریه عملیات نظامی را در حلب علیه تروریست‌ها متوقف کردند و ده روز گذشت و در این ده روز جنگنده‌های سوریه و روسیه هیچ اقدام نظامی و بمبارانی انجام ندادند و به خطوط هوایی جبهه‌های نزدیک به حلب در فاصله ۱۰ کیلومتری نزدیک نشدند. فکر می‌‌کنیم یک فرصت انسانی در آنجا وجود دارد و به علت اینکه جنگنده‌ها حضور ندارند، عملیات امدادرسانی امکان دارد پیگیری شود.

به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنیم مشکل در اینجا بود که آمریکایی‌ها نتوانستند خودشان را از جبهه النصره فاصله بدهند و گروه‌های تروریستی در آن منطقه حضور داشتند. متاسفانه این قطع ارتباط بین آمریکا و جبهه النصره اتفاق نیفتد و موجب شد در این منطقه گروه‌های تروریستی وجود داشته باشند و غیرنظامیان مورد هدف قرار دادند؛ درصددیم گذرگاه‌های امن فراهم کنیم که غیرنظامیان خارج و از تیررس تک تیراندازها رها شوند.

*توقف امدادرسانی در شرق حلب غیرحرفه‌ای بود

لاوروف ادامه داد: از بعد انسانی سازمان ملل باید امدادرسانی را انجام دهد. اینکه امدادرسانان در شرق حلب امدادرسانی را متوقف کردند، اقدامی غیرحرفه‌ای بوده است. ما این مسئله را نمی‌پذیریم، کمک‌های پزشکی حتما باید به شرق حلب منتقل شود و آنها صرفا به تبلیغات در این زمینه پرداختند و اعلامیه‌هایی را مطرح کردند.

وی گفت: ما خواستار آن هستیم که سازمان ملل و نمایندگان این سازمان از موضوع انسانی حمایت بیشتری داشته باشند و کمک‌های امدادی را به شرق حلب برسانند. از ۲۷ اکتبر یکی از مدارس شهر حلب هدف حمله قرار گرفت و سوریه و روسیه را هدف قرار دادند و گفتند که این بمباران از سوی روسیه و سوریه بوده ولی وزارت دفاع سوریه این ادعا را تکذیب کرد.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: مدرسه‌ای که در غرب حلب هدف قرار گرفت و یک موشک به آن اصابت کرد، از سمت شرق حلب این هدف‌ قرار گرفته بود و ارتباطی به روسیه و سوریه نداشت؛ این اقدام در زمانی رخ داد که گروه‌های مسلح در شرق حلب بودند و در آن زمان شماری از غیرنظامیان حلب را مورد هجمه قرار دادند. اطلاعات ما این مسئله را اثبات می‌‌کند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران به این منطقه رفتند و جنایات انسانی را در شرق و غرب حلب ملاحظه کردند، اظهار داشت: اتفاقاتی که رخ داده باید بررسی شود. ۱۹ دسامبر یکی از کاروان‌های امدادرسانی در شرق حلب هدف قرار گرفت و در آنجا روسیه را متهم کردند، در حالی که کسان دیگری این اقدام را صورت دادند و گروه‌های تروریستی و مسلح در این زمینه نقش داشتند.ما نسبت به این مسئله هشدار داده‌ بودیم که ممکن است امدادرسانان هدف قرار گیرند.

لاوروف اضافه کرد: باید تحقیقات کافی صورت گیرد و اتهام زنی بدون تحقیق صورت نگیرد. کسانی که در امور انسانی فعالیت می‌کنند باید مراقب باشند که گروه‌های تروریستی به آنها حمله نکنند.

وی گفت: جنایت از سوی تروریست‌ها و گروه‌های مسلح در این حوادث رخ داده است.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه سوریه و ایران از آمادگی کافی برخوردارند، اظهار داشت: روسیه آمادگی کامل دارد با سازمان ملل ارتباط داشته باشد تا مسائل انسانی مربوط به سوریه حل شود.

*نمایندگان سازمان ملل در اقدامات تحریک کننده شرکت نکنند

وی گفت: ضرورت دارد نمایندگان سازمان ملل در اقدامات تحریک کننده شرکت نکنند و به صورت حرفه‌ای به ماموریتشان ادامه دهند. تلاش مشترک ما برای مقابله با تروریسم در سوریه همچنان استمرار دارد. مبارزه با تروریسم، داعش و جبهه النصره را در سوریه ادامه خواهیم داد و کمک‌های انسانی را به ساکنان ادامه می‌دهیم.

لاوروف وضعیت انسانی در سوریه را مناسب ندانست و افزود: متاسفانه خارجی‌ها از این موضوع برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند.

وی گفت: در مذاکراتمان موضوع عراق را بررسی کردیم. ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در موصل عملیات نظامی را شروع کرده؛ با همکاران در کشورهای مختلف در تماس هستیم و تلاش می‌کنیم اجازه ندهیم تروریست‌ها با سلاح‌هایی که در اختیار دارند از موصل به سوریه بروند. با همپیمانان و متحدانمان مذاکره کردیم. با طرف‌های آمریکایی نیز مذاکره کردیم و تماس‌هایمان ادامه دارد که اجازه ندهیم تروریست‌ها از عراق به سوریه حرکت کنند و به آنجا فرار کنند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: در مذاکرات امروز روابط دوجانبه را در بعد انسانی، اقتصادی و اجتماعی و سیاسی مورد بررسی قرار دادیم.

*بشار اسد به مسکو می‌رود

وی اضافه کرد: تلاش داریم روابط سوریه و روسیه را تقویت کنیم و تلاش می‌کنیم در سفری که «بشار اسد» به مسکو خواهد داشت، ملاقاتی بین اسد و ولادیمیر پوتین انجام شود.

لاوروف به روابط تهران و مسکو نیز اشاره کرد و گفت: درباره توافقات بین روحانی و پوتین هم صحبت و روابط دوجانبه را بررسی کردیم. به زودی کمیته مشترک تجاری بین روسیه و روسیه تشکیل خواهد شد و روابط اقتصادی دو کشور را بررسی خواهیم کرد و همچنین کمیسیون مشترک ایران و روسیه در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیز به زودی برگزار خواهد شد.

وی گفت: تلاش می‌کنیم روابط بین روسیه و ایران و همچنین سوریه را تقویت کنیم به خصوص رایزنی‌ها و مذاکرات ما در خصوص سوریه متمرکز بود.

به گزارش فارس، لاوروف در پاسخ به سؤالی گفت: تروریست‌ها نباید فرصت داشته باشند و امیدواریم خواست ما در شورای امنیت مورد توجه قرار گیرد و اعضای ائتلاف به این مسئله توجه داشته باشند. مسئولان نظامی تصمیماتی را گرفته‌اند که ما نمی‌توانیم این تصمیمات را منتشر کنیم.

وی گفت: در مسئله عراق و سوریه اتاق‌هایی برای مبارزه با تروریسم تشکیل شده و از این مراکز خواسته شده در مبارزه با تروریسم جدی باشند و تمهیدات لازم را برای جلوگیری از فرار تروریست‌ها از موصل به رقه در نظر بگیرند.

*انتظاری که از آمریکایی‌ها داشتیم

به گزارش فارس، خبرنگاری با اشاره به اظهارات جان کری که گفته حل مسئله سوریه بدون حضور ایران و روسیه امکان ندارد و درباره اینکه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها نمی‌توانند جبهه النصره را از دیگران منفک کنند که لاوروف عنوان کرد: درباره روابط ما با آمریکا در خصوص سوریه، توافق‌هایی با حضور نیروهای نظامی داشتیم و توافق‌هایی که با این کشور داشتیم بر این اساس بود که مخالفان و معارضان میانه رو با تروریست‌ها در دسته بندی جداگانه قرار گیرند ولی چنین نکردند. انتظار داشتیم آمریکایی‌ها این کار را انجام دهند و جبهه النصره و داعش را از معارضه میانه‌رو جدا کنند.

لاوروف ادامه داد: بعد از اینکه هفت روز از آتش بس سوریه گذشت آمریکا چنین نکرد و باید مراکزی که تروریست‌ها حضور داشتند بر روی نقشه مشخص می‌کردند که چنین نکرد. این توافقی که بین مسکو و واشنگتن بود ولی تعهدی را مشاهده نکردیم متاسفانه حملاتی به ارتش سوریه صورت گرفت.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: جنگنده‌های ما و سوریه در ۱۰ روز ابتدایی هیچ عملیاتی در حلب و اطراف آن انجام ندادند. هدف این بود که آتش بس نقض نشود.متاسفانه آمریکایی‌ها به آتش بس پایبندی نشان ندادند و بارها آتش بس نقض شد. به نظر می‌رسد آنها به دنبال اتلاف زمان هستند تا از آن به نفع خود استفاده کنند.

به گزارش فارس، وی گفت: همکاران غربی ما به تعهداتشان عمل نکردند و به دنبال این هستند که حقایق را وارونه جلوه دهند و می‌کوشند جنایات تروریست‌ها را بپوشانند.

خبرنگار روسیا الیوم از لاوروف درباره آزادسازی موصل پرسید و اینکه آزادسازی موصل چگونه می‌تواند بر موازنه قدرت در منطقه تاثیرگذار باشد آیا جنگنده‌های روسیه در این زمینه مورد استفاده قرار خواهند گرفت؟ که وی گفت: درباره مسئله آزادسازی موصل و تاثیری که بر جبهه سوریه و موازنه قدرت منطقه دارد فکر می‌کنم این مسئله فوق العاده مهمی است. فکر می‌کنیم از طرف موصل تهدیدی علیه سوریه وجود دارد و اگر در موصل تروریست‌ها به مناطق دیگری منتقل شوند این تهدید در منطقه منتشر می‌شود و بر جبهه سوریه تاثیرگذار خواهد بود و موجب می‌شود غیرنظامیان مورد تهدید قرار گیرند.

وی ادامه داد: تروریست‌هایی که الان در موصل هستند جان غیرنظامیان را به خطر انداخته‌اند بیش از یک و نیم میلیون نفر در موصل حضور دارند حتی ممکن است غیرنظامیان وارد اروپا شده و به اروپا مهاجرت کنند. کسانی که در عملیات موصل حضور دارند برخی از عراق و سوریه فاصله زیادی دارند ولی آنها هم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

* غیرنظامیان در شرق حلب گروگان گرفته شده‌اند

لاوروف اضافه کرد: هم پیمانان ما باید به این مسئله توجه داشته باشند. نباید اجازه داده شود از غیرنظامیان به عنوان سپر نظامی استفاده شود، در منطقه حلب دغدغه ما همین است. غیرنظامیان در شرق حلب به نوعی گروگان گرفته شده‌اند. درخواست ما این بوده که غیرنظامیان از شرق حلب خارج شوند ولی تروریست‌ها آنها را به گروگان گرفته‌اند و اجازه تحرک به آنها نمی‌دهند.

وزیر خارجه روسیه افزود: غیرنظامیان در این دو شهر وضعیت دشواری دارند هم در موصل و هم در حلب شرقی باید با تروریسم مقابله شود ولی حفظ جان غیرنظامیان اولویت دارد.

وی درباره تروریست‌هایی که در حلب حضور دارند نیز گفت: آنها علاقه‌مند نیستند از شرق حلب خارج شوند. در روزهای گذشته شاهد بودیم نمایندگان سازمان ملل و نمایندگان امدادرسانی تلاش کردند چندین نفر از غیرنظامیان را خارج کنند ولی اجازه به آنها داده نشد. اوضاع پیچیده‌ای است.

لاوروف تأکید کرد: ضرورت دارد هماهنگی و تماس بین کشورهای درگیر ادامه یابد. در موصل خطر جدی خروج داعش به سمت مرزهای سوریه و ورود به اراضی سوریه است. تلاش‌های ما برای مقابله با این پدیده ادامه دارد. به نظر می‌رسد تروریست‌های داعشی به اقدامات وحشیگرانه دست بزنند.

وی با اشاره به اظهارات پوتین مبنی بر اینکه صبر روسیه حدی دارد، گفت: مبارزه ما با تروریسم سال‌هاست ادامه دارد. ما به دنبال مبارزه واقعی هستیم نه شکلی و تبلیغاتی. گروهی معارضه میانه رو در سوریه هستند که می‌توان به آنها مذاکره کرد، ولی جبهه النصره و داعش گروه‌های تروریستی هستند و مبارزه با آنها قانونی است و هدف قرار دادن آنها کاملا مشروع است و مشکلی به لحاظ قوانین بین‌المللی نخواهند داشت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=203630

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر