به گزارش افق / موشک شهاب۲ یکی از اولین اعضای خانواده موشکی بالستیک ایرانی بوده و برادر بزرگتر موشک شهاب۱ محسوب می‌شود که یک موشک کوتاه برد به حساب می‌آید که با الگوگیری از موشک بالستیک اسکاد B ساخته شده است.

 

خانواده موشک های شهاب که از آن‌ها به عنوان شهاب۱، شهاب۲ و شهاب۳ یاد می‌شود، دارای موتورهای پرقدرت سوخت مایع می باشند که توسط متخصصین داخلی کشورمان ساخته شده است. موشک های سوخت مایع از سوخت و اکسید کننده مایع برای ایجاد احتراق و تولید نیروی جلوبرنده استفاده می کنند.

 

این موشک با همکاری های خارجی و براساس یک موشک روسیه ای معروف به نام اسکاد-سی توسعه داده شده است.  این موشک از نوع موشک‌های اسکاد-سی است و برای نخستین بار در سال ۱۳۶۹ به در جمهوری اسلامی ایران ساخته شد.

 

در دوم نوامبر ۲۰۰۶ ایران در افتتاحیه رزمایش۱۰ روزه پیامبر اعظم(ص) شماری از این موشک‌ها را شلیک کرد برد این موشک‌ها از ۳۰۰ کیلومتر (شهاب ۱)  تا ۲۰۰۰ کیلومتر (شهاب۳) بود. شباهت‌های زیادی از نظر فنی بین شهاب ۲ و ۳ وجود دارد، اما شهاب۳ پیشرفته‌تر بوده و از نظر الکترونیک با فن آوری جدید و رایانه هدایتی پیشرفته در آن به کار رفته است.

 

شهاب۲ از روی یک پرتابگر یا لانچر مخصوص پرتاب می‌شود که پس از سوخت گیری به صورت عمودی درآمده و پس از برنامه ریزی شلیک، با فشار دادن دکمه پرتاب شروع به پرواز نموده و مسیر بالستیکی خودش رو برای رسیدن به هدفش طی می‌کند. این موشک از ۴ بالک که در انتهای آن نصب شدند برای تغییر جهت و کنترل مسیر استفاده می‌کند.

 

موشک شهاب۲ مثلِ یک ماشین، سوخت گیری می‌کند، در واقع قبل از اینکه موشک روشن و پرتاب شود، تانکرهای جداگانه‌ای است که به محل پرتاب آمده و سوخت و اکسید کننده را زمانی که موشک به صورت افقی و بر روی پرتابگر است به مخازن آن تزریق کنند.

 

این فرایند کمی زمانبر بوده و چند ساعت طول می‌کشد و اگه این کار بر روی زمین و بدون استتارهای لازم انجام شود در این مدت ممکن است توسط دشمن شناسایی شود. این موضوع یک عامل منفی برای موشک های سوخت مایع به شمار می‌رود، البته یکی از راه حل های این کار استتارهای مناسب یا پرتاب موشک از زیر زمین یا سیلوهای زیر زمینی است که کشورما ن به این فناوری دست یافته است.

 

 

 

** مشخصات موشک شهاب ۲

 

 

نوع سوخت: مایع

 

وزن کل کلاهک: ۷۵۰کیلوگرم

 

مراحل موتور: یک مرحله ای

 

برد:۵۰۰کیلومتر

 

وزن پرتاب: ۶۴۰۰کیلوگرم

 

طول: ۲۵/۱۱متر

 

قطر:۸۸/۰متر

 

 

 

 

 

** بازتاب آزمایش شهاب ۲

 

آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، فرانسه، رویتر ، شین هوا و همچنین روزنامه‌هایی مثل روزنامه آمریکایی واشنگتن پست آزمایش موفقیت آمیز موشک شهاب۲ را پوشش دادند.

 

سردار “حسین سلامی” جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در گفت‌و‌گویی به موفقیت آمیز بودن این موشک اشاره و گفت: «امروز یک هدف عمده نیروهای دفاعی ایران محقق شد و ما توانستیم یک موشک جدید را با قابلیت‌های فنی و تاکتیکی به مراتب بالاتر از موشک‌های قبلی خود با موفقیت آزمایش کنیم.

 

این رزمایش که وسعت آن از شمال خلیج فارس تا چابهار است، از خط ساحلی تا به عمق ۴۰ کیلومتر اجرا شد و بیش از ۱۷ هزار نفر از رزمندگان نیروهای مسلح و نیروهای بسیج مردمی در آن شرکت داشتند.

 

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با دارا بودن انواع موشک های زمین پایه ، قطب بزرگ موشکی منطقه غرب آسیا به حساب می آید که می تواند در کمتر از چند ساعت چندین پایگاه نظامی آمریکا را به طور کامل ویران کند و این نه در سخن بلکه در عمل اثبات شده است.

 

امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرت‌های موشکی صاحب سبک در منطقه غرب آسیا و در دنیا شناخته شده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خصوصا نیروی هوافضای سپاه ایده‌های بسیار خوبی در این زمینه دارد.

 

 

توان موشکی ایران همواره در خدمت صلح و امنیت منطقه غرب آسیا بوده و هر زمان استکبار جهانی چنگ و دندان به ملت ایران نشان داده با پاسخ موشکی نیروهای مسلح و خصوصا پاسداران انقلاب اسلامی در رزمایش‌های مختلف مواجه شده  که نمونه‌ای از این قدرت موشکی در  “سلسله رزمایش‌های سپاه پاسداران نمود داشته است.
yjc.ir