1

صالحی: پیش بینی های لازم درصورت نقض برجام از سوی آمریکا شده

  • کد خبر : 205893
  • ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴

الان این موضوع در کنگره تصویب شده و باید به سنا برود و بعد به امضای رییس جمهور آمریکا برسد اگر همه این مراحل را طی کند و عملیاتی و اجرا شود، قطعا نقض بر جام است و خودشان نیز این را قبول دارند.

به گزارش فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در مراسم بزرگداشت شهادت شهید شهریاری که صبح امروز در امامزاده صالح تهران برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص تمدید تحریم‌های ایران توسط آمریکا گفت: کمیته نظارت بر بر جام جلسه ای داشتند و به تفصیل روی این موضوع بحث شد که اگر این تحریم ها تمدید شود چه واکنشی داشته باشند و اگر امضا شود چه واکنشی، چراکه تمدید این تحریم ها مراحلی دارد.
وی افزود: الان این موضوع در کنگره تصویب شده و باید به سنا برود و بعد به امضای رییس جمهور آمریکا برسد اگر همه این مراحل را طی کند و عملیاتی و اجرا شود، قطعا نقض بر جام است و خودشان نیز این را قبول دارند.
صالحی گفت: در جلسه ای که به ریاست آقای روحانی برای بررسی این موضوع برگزار شد، پیش بینی های لازم انجام شده ولی قرار شد در زمان مقرر با ارزیابی رصد و تحلیلی که از سیر تحول این موضوع صورت می‌گیرد نظر کمیته نظارت بر بر جام اعلام شود.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص مدت زمان مورد نیاز برای بازگشت پذیری در صورت نقض برجام میز تصریح کرد: ما پیش بینی های لازم را کرده ایم. وقتی وارد مذاکره شدیم این را در نظر داشتیم، چون می دانستیم هیچ وقت نمی‌توان به غربی ها اعتماد کرد و پیش بینی های لازم را داشتیم اما نمی‌توان این مسائل را علنی مطرح کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری یک بار اشاره فرمودند که خوشبختانه اقداماتی انجام شده که در فاصله کوتاه یک سال و نیم می‌توانیم به یک حجم قابل توجهی از ظرفیت غنی سازی برسیم.
صالحی گفت: البته ما نمی‌خواهیم اتفاقاتی رخ دهد که موجب خدشه وارد شدن به برجام شود و لازم باشد ما واکنشی داشته باشیم. ما با تدبیر و هوشیاری این کار را پیش می بریم.
وی گفت: توصیه می‌کنیم که طرف مقابل وارد این عرصه نشود چون بازنده اصلی آنها خواهند بود و افکار عمومی دنیا متوجه خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران تمامی اقداماتی که برای این موضوع می‌توانست انجام دهد را انجام داده و این آنها هستند که بدقولی و بدعهدی می‌کنند و افکار عمومی جهان متوجه خواهد شد چه کسی مقصر است.
صالحی افزود: وقتی رئیس جمهور جدید آمریکا سر کار بیاید در چارچوب واقعیت ها و حقایق موجود باید حرکت کند و نمی‌تواند توافق بین المللی که حمایت شورای امنیت سازمان ملل را دارد یک جانبه لغو کند. ما هم قرارداد دوجانبه با آمریکا نبسته ایم.
وی ادامه داد: این یک تفاهم نامه بین‌المللی است مخصوصا بعد از اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ صادر شد، جنبه بین المللی گرفت و لذا امیدواریم آنها سر عقل بیایند و خدشه ای به برجام وارد نکنند. به تعهدات خود عمل کنند تا نیاز نباشد ما اقدامات فنی لازم را انجام دهیم.
صالحی ضمن رد ادعای وال استریت ژورنال درخصوص انجام مذاکرات جدید، گفت: مباحثی هم در خصوص آب سنگین بود که ما اطلاع رسانی کردیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: به اعتبار اینکه به صورت بالقوه هنوز خریدار برای آب سنگین ایران وجود دارد حدود ۱۱ تن آب سنگین به عمان فرستادیم.
وی در عین حال با بیان اینکه ما به طور معمول سالیانه مقداری آب سنگین را به خریداران بین المللی عرضه می‌کنیم، گفت: نامه هایی از برخی از شرکت های خارجی دریافت کرده ایم و منتظریم نامه های بعدی شرکت ها هم به دستمان برسد.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=205893

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر