2

وقتی مرداب «گل»، دختران جوان را می‌بلعد/ مخدری صنعتی در پوشش گیاهی سنتی

  • کد خبر : 206079
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳

در بین مواد تخدیری و محرکی که مصرف آن در میان برخی جوانان شایع است،مخدر «گل» از مواد اعتیاد آور نسبتاً نوظهوری است که اثرات و عوارض تخریبی جسمانی و روحی و روانی آن بسیار فاجعه بار و خسران‌آور محسوب می‌شود.

وقتی مرداب «گل»،دختران جوان را می‌بلعد/مخدری صنعتی در پوشش گیاهی سنتیهر از چند گاهی،مصرف مخدری جدید در میان برخی جوانان  شایع می شود و بعد از سلب سلامتی و تندرستی آنها ،محرز می گردد که این مواد تخدیری به ظاهر جدید،مشتقاتی است  از همان مواد مخدر خانمان‌سوز سابق،که بسیاری از مصرف کنندگان را به دام اعتیاد و به کام مرگ کشانده، است.
حالا مدتی است در میان مواد مخدر مصرفی،نامی جدید به گوش می رسد که از آن  تحت عنوان «گل» یاد می شود.
سوداگران با این اطلاق واژگانی،گیاهی بودن آن را به رخ مصرف کنندگان می کشند،مخدری که بر خلاف نام خوشایند آن، تهدیدی جدی برای سلامتی محسوب می شود.
بر اساس گزارشات واصله،مصرف این ماده مخدر،اخیرا در میان برخی دختران جوان نیز شایع شده ،البته در این میان برخی پسران و آقایان نیز از مشتریان پرو پا قرص «گل» محسوب می شوند، اما شیوع آن در میان دختران به میزانی رسیده که حالا کارشناسان ،از آن به عنوان زنگ خطری جدی یاد می کنند.
*پیشروی نرم و موذیانه اعتیاد در دختران و زنان جوان
کیومرث شرافتی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به معضل اعتیاد به عنوان یکی از جدی ترین دغدغه ها و چالش های اجتماعی در جامعه اظهار داشت:متاسفانه در طول سالیان گذشته،عمدهِ جامعه هدفِ تدابیر و تمهیدات کنترل و پیشگیری از موادمخدر ، متوجه قشر مردان بوده و کمتر توجهی در این خصوص نسبت به طیف دختران و بانوان لحاظ شده است.
وی افزود:در شرایطی که آمارهای منتشر شده در رسانه ها موید افزایش دو برابری معضل اعتیاد در قشر بانوان و دختران در بین سالهای ۸۶ تا ۹۰ است،می طلبد دستگاه های ذیربط کشور در حوزه آموزشی،فرهنگی و اطلاع رسانی توجه هر چه بیشتری را در این خصوص مبذول دارند.
شرافتی گفت:رشد و افزایش جمعیت دختران و زنان معتاد از ۵ درصد به بیش از ۹ درصد،هشداری جدی محسوب می شود که باید با فوریت و جدیت نسبت به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در  این خصوص اقدام کرد.
این جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:البته براساس ارزیابی های انجام شده،در حوزه پیشگیری از اعتیاد ضعیف عمل کرده ایم و در طول سنوات گذشته عمده تمرکز ما بر امر درمان استوار بوده که البته کم نیستند صاحب نظرانی که معتقدند در عرصه درمان نیز نتوانسته ایم پایداری لازم برای ترک را تداوم بخشیم.
وی افزود:شواهد موید این واقعیت است که در عرصه اعتیاد مردان ضعیف عمل کرده ایم و در حوزه چالش اعتیاد در بین زنان و بانوان ضعیف تر،و با چنین اوصافی می طلبد نسبت به اعمال تمهیدات ویژه در عرصه های فرهنگی،آموزشی،اطلاع رسانی،درمانی و تدابیر پیشگیرانه مقتضی طرحی نو در اندازیم.
شرافتی با اشاره به شیوع مصرف ماده مخدر «گل» در میان دختران دانشجو گفت:برای توفیق در حوزه مقابله،کنترل و پیشگیری از اعتیاد زنان و دختران،باید ریشه ها و عوامل موثر در ظهور و بروز این معضل مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت با افزایش جمعیت زنان ودختران معتاد،چالشی جدی تر برای جامعه ایجاد خواهد شد که رفع آن،مستلزم هزینه کَردهای بسیاری خواهد بود.
وی افزود:براساس مطالعات انجام شده،عامل اصلی اعتیاد در میان دختران و برخی زنان به مسائل روحی،روانی، عاطفی و علی الخصوص استرس هایی معطوف می شود که با ضریب و شدت بیشتری در میان دختران و زنان ظهور و بروز پیدا می کند.
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل احتماعی عنوان کرد:البته اعتیاد در زنان یا دختران به یک عامل خلاصه نمی شود و مسائل و دلایل متعددی در دچار شدن برخی از دختران به سوء مصرف مواد مخدر یا محرک موثر است و به بیانی دیگر باید گفت مسائل خانوادگی، روحی، عاطفی، روانی، شکست های عشقی و…نیز در دچار شدن به این ناهنجاری دخیل است.
*تفاوت اعتیاد دختران و زنان به سوء مصرف مواد مخدر در مقایسه با مردان
حمیده مروت،روانشناس و مدد کار اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح مختصات اعتیاد در زنان عنوان کرد:متاسفانه در طول سالهای اخیر با تبلیغات گمراه کننده ای که در خصوص برخی از مواد مخدر شایع شده،بعضا عده ای از زنان و دختران از روی غفلت و ناآگاهی در دام اعتیاد گرفتار شده اند و زمانی آثار و تبعات این معضل هویدا و محسوس شد که مسیر بازگشت با پیچیدگی و دشواری های بسیاری روبرو شده است.
وی افزود:در یک دوره ماده مخدر کراک،با تبلیغات بسیار و این توجیه که این مواد،مشابه مخدر مصرفی شایع در اروپا است،زندگی برخی جوانان گرفتار شده به این ماده ویران کننده را به سیاهی و تباهی کشاند ،زیرا اساسا پایه و مواد اولیه کراک مصرفی در اروپا از کوکائین بود،در حالی که کراک مصرفی در ایران همان هروئین فشرده به شمار می رفت.
مروت گفت:در دوره بعد،شیشه به عنوان ماده ای به اصطلاح لاغر کننده که پوست صورت را شفاف می کند و قوه تامل و تفکر را بالای می برد در میان جوانان شایع شد و چه بسیار زنان ودخترانی که متاسفانه در آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی توسط افراد سود جو در دام این مخدر گرفتار شدند.
روانشناس و مددکار اجتماعی عنوان کرد:و حالا شاهد هستیم ماده مخدر گل،با عناوین و تبلیغات جذاب،برخی جوانان  ساده لوح رانشانه می رود و این در شرایطی است که پایه و مواد اولیه این ماده به ظاهر خوش عنوان،همان ماری جوانا یا حشیش است.
وی افزود:باید با آموزش های هر چه بیشتر،به نوجوانان و جوانان و بخصوص دختران و بانوان اعلام کرد که ضریب اعتیاد و گرفتار شدن آنها به سوء مصرف مواد مخدر بسیار بالاتر از پسران و آقایان است.
مروت گفت:به واقع دختران و زنان با تعداد و تکرار  مصرف کمتری در مقایسه با مردان و پسران دچار اعتیاد می شوند و از سوی دیگر ترک این مواد نیز در دختران و خانم ها بسیار سخت تر و دشوارتر از ترک مصرف در میان آقایان است.
*گل،بستر ساز گرایش به مصرف مواد افیونی دیگر
مروت با اشاره به سهولت مصرف ماده مخدر «گل» در مقایسه با دیگر مواد مخدر عنوان کرد:سادگی شیوه مصرف این ماده مخدر و عدم نیاز به پایپ یا وافور باعث شده تا دختران و زنان با ساده اندیشی،اثرات مخرب این مخدر را نادیده بگیرند و گمان کنند آنچنان که استعمال این مواد به سهولت میسر می شود،ترک و پاکی از این مخدر نیز به سادگی امکان پذیر نیست.
وی افزود:بر خلاف تصور،مصرف و استعمال این ماده مخدر،تبعات و عوارض مخربی  رادر پی دارد که مغز،قلب، ریه ها را هدف قرار می دهد و در دراز مدت سرطان،تخریب سلول های خاکستری مغز،توهمات بسیار خطرناک و شیوع رفتارهای پر خطر از پیامدهای این ماده مخدر خواهد بود.
مروت در خاتمه یادآور شد:علاوه بر مخاطراتی که «گل» برای  سلامت انسان ایجاد می کند،این ماده دروازه ورود به منجلابِ تجربه دیگر مخدر ها و مواد محرک و افیونی است که می طلبد گروه های هدف این مواد،با درایت و هوشمندی از تجربه استعمال این ماده  فریبنده ،حتی برای یکبار نیز پرهیز کنند که در صورت دچار شدن به آن،آینده ای مبهم،تاسف آور در انتظار آنها خواهد بود که پیش بینی مخاطرات و عمق تخریب این ماده غیر قابل تصور و جبران ناپذیر خواهد بود.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=206079

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر