1

انتشار اوراق مرابحه سایپا کلید خورد

  • کد خبر : 206124
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

جمالی در برنامه انتشار اوراق مرابحه که در شرکت بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد گفت: موفق شدیم بزرگترین اوراق مرابحه را امروز انتشار دهیم و با انتشار این اوراق بخش خصوصی بیشترین بهره را خواهد برد.

به گزارش سایپا نیوز، با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران و جمعی از مدیران ارشد گروه سایپا و شرکت بورس اوراق بهادار تهران اوراق مرابحه سایپا انتشار یافت.

در این مراسم مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا با اعلام این خبر گفت: امیدواریم این کار هم برای صنعت و هم سازمان بورس روند جدیدی را آغاز کند تا بخشی از مشکلاتی که صنعت کشور با آن مواجه است مرتفع شود و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش می کنیم که حداکثر استفاده از توان و سرمایه های داخلی برای رشد، توسعه و اعتلای صنعت کشور بکار برده شود.

وی تصریح کرد: گروه خودروسازی سایپا باتوجه به توان خوبی که از نظر مالی و فنی دارد تلاش کرده طی یکسال گذشته در برنامه های سرمایه ای طرح های مختلفی را طراحی کند و پیشران صنعت کشور و روش های مدرن سرمایه گذاری باشد و طی سال گذشته با اصلاح ساختار مالی که در گروه سایپا صورت گرفت توانستیم روح جدیدی را به بازار سرمایه تزریق کنیم و همچنین روش خوبی را برای اصلاح ساختار مالی شرکت های بزرگ صنعتی کشور طراحی نماییم که امیدواریم توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعالان بازار سرمایه مورد استقبال قرار گرفته باشد.

مدیرعامل سایپا تاکید کرد: متاسفانه تامین مالی یکی از بزرگترین معضلات برای صنایع بزرگ کشور است که سیستم بانکی به دلیل مشکلات نقدینگی، توان تامین نقدینگی را ندارد به همین خاطر در سایپا تلاش کردیم از روش های خوبی که بورس طی سال های گذشته مدل سازی کرده بود استفاده کنیم و امروز اولین روش که انتشار اوراق مرابحه است را با همکاری سازمان بورس و شرکت های تامین سرمایه مدیریت کردیم و امیدواریم انتشار خوبی داشته باشد.

جمالی گفت: این روش تامین سرمایه باعث می شود که صنعت کشور از وابستگی شدید به سیستم بانکی نجات پیدا کند و فرصت خوبی را برای سرمایه گذارانی که علاقه مندند در صنعت کشور سرمایه گذاری کنند، ایجاد کرده است که امیدواریم با نرخ مناسبی که عرضه می شود، هم کمکی به صنعت کشور شود و هم سرمایه گذاران کشور بتوانند مستقیما در صنعت نقش داشته باشند.

وی افزود: اگر سایپا بتواند بر مشکلات مالی و تامین نقدینگی فائق آید می تواند پیشران خوبی برای صنعت کشور باشد و طی سال گذشته این امید را در صنعت خودروسازی کشور بوجود آوردیم که با یک تامین سرمایه حداقلی می توان صنعت کشور را به رشد و شکوفایی رساند و سایپا توانسته است با افزایش تولید نزدیک به ۴۶ درصد طی یک سال گذشته و در صورت ادامه این روند تا پایان سال، نزدیک به هفت دهم درصد در رشد اقتصادی کشور به صورت مستقیم تاثیر داشته باشد که قاعدتا در بقیه صنایع کشور مثل صنایع فولاد، شیمیایی و نساجی این رشد را شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل سایپا گفت: سایپا با اصلاح ساختار مالی در سال گذشته خوشبختانه روند خوبی را در پیش گرفت و اولین گام این روند افزایش تولید بود و در گام دوم که کاهش هزینه هاست ، به همه فعالان بازار سرمایه این نوید را می دهم، که بین ۱۰تا ۲۰ درصد کاهش هزینه ها در سایپا محقق خواهد شد .

جمالی افزود: علاوه بر این افزایش کیفیت محصولات را دنبال می کنیم و نظارت بر کیفیت قطعه سازان و سرمایه گذاری در بخش قطعه سازی از گام های اساسی سایپا است و سرمایه گذاری و نظارت بر کیفیت قطعه سازان باعث افزایش کیفیت محصولات خواهد شد.

وی اظهار کرد: علاوه بر اینها شرکتی خارجی با سرمایه گذاری مستقیم بخشی از سهام یکی از شرکت های زیر مجموعه را خریداری کرده است که این، هم در رشد تولید و هم در رشد صنعت و ارتقای کیفیت تاثیر گذار است .

جمالی در ادامه گفت: علاوه بر این روند توسعه محصول در سایپا به خوبی دنبال می شود و امسال نزدیک به ۲ درصد از فروش را به توسعه محصول اختصاص خواهیم داد و به مردم و فعالان بازار سرمایه اعلام می کنم که سایپا سالانه یک محصول جدید به بازار عرضه خواهد کرد.

جمالی در خصوص جزئیات ارزش انتشار اوراق مرابحه شرکت سایپا گفت: حدود ۵ هزارمیلیارد ریال اوراق مشارکت مرابحه برای اولین بار از سوی یک شرکت سرمایه گذاری عام توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد و این فرصت خوبی برای صنعت کشور به وجود می آورد تا به جای وابستگی به نظام پولی کشور با ایجاد فرصت در بازار سرمایه بتواند از این طریق تامین مالی نماید.
وی در ادامه افزود: سایپا به دلیل توان بسیار بالای فنی و اقتصادی توانسته از این فرصت به عنوان اولین شرکت استفاده کند و اوراق مرابحه را منتشر نماید و امیدواریم با دانش فنی که برای انتشار این اوراق به کار گرفته شده است بتوانیم به تمام صنایع کشور کمک کنیم.
مدیر عامل سایپا با اشاره به اقدامات این شرکت در جهت بهبود تولید و خدمات تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با استفاده از فرصت هایی که انتشار این اوراق در بازار سرمایه ایجاد می کند این صنعت را رشد و گسترش دهیم و این اوراق می تواند فرصت خوبی را در اختیار شرکت ها قرار دهد و شرکت سایپا در سال گذشته توانسته با این سرمایه گذاری رشد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی را در تولید تجربه کند و اطمینان داریم انتشار این اوراق و استفاده از بازار سرمایه فرصت های بسیار زیادی را در اختیار صنعت کشور قرار دهد.

وی تصریح کرد: در سایپا تلاش می کنیم تا به عنوان یک شرکت پیشرو فعال باشیم و امیدواریم با فرصتی که در بازار سرمایه کشور به وجود آمده بخشی از استرس های بازار پولی مربوط به بخش صنعت را کاهش دهیم و باعث رشد و توسعه صنعت در کشور شویم.

جمالی در خصوص واگذاری سهام سایپا به بخش خصوصی گفت: با انتشار این اوراق بخش خصوصی بیشترین بهره را خواهد برد و این اقدامی است که هر کشور و هر صنعتی انجام می دهد تا بتواند نقدینگی های کوچک مردم را در بخش صنعت فعال کند و این فعالیتی که امروز در سایپا انجام شد جهت دهی سرمایه خرد مردم و تاثیر گذاری به صورت مستقیم در رشد اقتصادی کشور است.
وی در خصوص موارد استفاده این اوراق گفت: موارد مصرف این اوراق بیشتر در زمینه زنجیره تامین شرکت است که توسط دو شرکت مگاموتور و سازه گستر تامین می شود و برای افزایش تولید این اقدام صورت گرفته و خوشبختانه روز گذشته بالاترین میزان تولید در طول تاریخ سایپا محقق شده و این امر می تواند برای تامین کنندگان قطعات خودرو پشتوانه خوبی باشد.
مدیر عامل سایپا در خصوص تیراژ تولید در روز گذشته گفت: تولید ۲هزار و ۴۸۳ دستگاه خودرو در سایپا محقق شد که این بالاترین تعداد تولید در تاریخ سایپا است و میزان فروش ما به صورت مستقیم به هر اندازه که تولید شود و تا پایان بهمن ماه پیش فروش تمامی محصولات انجام گرفته و هیچ گونه محصولی در سایپا نیست که با رکود روبرو باشد و تنها برخی از پیش فروش ها به سال آینده موکول شده است.
وی در توضیح قرارداد سیتروئن و سایپا بیان کرد: قرارداد بین سیتروئن و سایپا نهایی شده و امروز مجوز سازمان سرمایه گذاری فنی و اقتصادی کشور منتشر خواهد شد و این برای اولین بار است که در صنعت خودروسازی کشور، یک شرکت خودروسازی مستقیما ۵۰ درصد از سهم یک شرکت تولیدی را در ایران خریداری می کند و همه اقدامات صورت گرفته و قراردادها تنظیم شده و به محض اینکه مجوز سازمان منتشر شود عملیات نقل وانتقال سهام صورت خواهد گرفت.

مدیر عامل سایپا درخصوص مذاکره با کیا و نیسان توضیح داد: ما شریک قدیمی کیا موتور هستیم و در حال حاضر محصول مشترکی را با کیا موتور تولید می کنیم و مذاکرات خوبی صورت گرفته و شرایطی تعیین شده تا خوشبختانه در دوران پسا برجام این فرصت برای صنعت کشور به وجود آمده تا طرف های خارجی بر اساس سیاست های جمهوری اسلامی و منافع شرکتها، دراولویت با هر شرکتی که توانایی مشارکت را داشته باشد سرمایه گذاری مستقیم انجام دهند و تعهد صادراتی دهند و با یکدیگر مشارکت داشته باشند.
جمالی تصریح کرد: مذاکرات رنو با سایپا از گذشته همچنان ادامه دارد واز قدیم الایام با این شرکت شریک بوده ایم و در حال حاضر شرکت رنو پارس شرکت مشترک بین سایپا و رنو است که ۴۹ درصد سایپا و ۵۱ درصد رنو شراکت دارد و در سال جاری به شدت افزایش تولید محصولات رنو را داشته ایم و امیدواریم بتوانیم این توسعه محصول را همچنان ادامه دهیم.

در ادامه حسن قالیباف مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز گفت: امیدوارم همکاری هایی که بین سایپا، شرکت های تامین سرمایه و سیستم بانکی در این عرضه صورت گرفته، به بار نشیند و تامین مالی خوب در صنعت انجام شود.

وی افزود: این بزرگترین تامین مالی بخش خصوصی یا شرکت سهامی عام در بازار سرمایه است که توسط اوراق مرابحه انجام می شود و باعث می شود که شرکت ها برای تامین مالی خود بتوانند از امکانات بازار سرمایه استفاده کنند.

قالیباف تصریح کرد: باید سرعت انتشار اوراق زیاد شود تا هر زمان صنعت نیاز داشت از این تامین مالی استفاده کند.

وی افزود: سایپا شرکتی مهمی در صنعت خودرو است که ارزش ۵۰۰۰ میلیارد را به خود اختصاص داده و جزء شرکت های مهم صنعتی است و قاعدتا بازار سرمایه می تواند در آینده بیان کند در رشد صنعت نقش داشته است.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: از مدیرعامل فرهیخته سایپا تشکر می کنم که به نوآوری در بازار سرمایه پرداختند. مدیران صنعتی اغلب به کارهای فنی می پردازند و برای تامین مالی از سیستم بانکی کمک می گیرند ولی این روش سایپا در تامین مالی یک روش جدید و نوینی است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=206124

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر