1

رئیس کل بانک مرکزی: هدف از تغییر واحد پول ملی تسهیل مبادلات اقتصادی است

  • کد خبر : 206802
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱

رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از اهداف دولت از تغییر رسمی واحد پول ملی از ریال به تومان، ایجاد سهولت نسبی در مبادلات اقتصادی شهروندان است.

ولی الله سیف، شنبه در حاشیه همایش ‘نواحی بانک ملت و بانکداری شرکتی’ در شیراز در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه مردم کشورمان همواره در معاملات و محاوره های خود از تومان استفاده می کنند، انجام این کار با هدف رسمیت بخشیدن به عرف مورد قبول مردم و منطبق با واقعیت های موجود کشور است.
وی ادامه داد: در قانون پولی و بانکی کشور به ویژه در طول چند دهه اخیر به دلیل تورم انباشته، ‘ریال’ عملا از مبادلات اقتصادی روزمره حذف و ‘تومان’ جایگزین آن شد و به همین سبب تغییر رسمی واحد پول ملی در دستور کار دولت قرار گرفت.
سیف اضافه کرد: در جریان بررسی لایحه قانون بانک مرکزی در هیات دولت، یکی از موارد به واحد پول ملی مربوط می شد که تغییر آن از ریال به تومان پس از بررسی از سوی دولت تصویب شد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: البته بحث اصلاح پولی که به معنای حذف چند صفر است با تغییر واحد پول ملی ۲ موضوع کاملا متمایز از یکدیگر هستند و امیدواریم ظرف یک تا ۲ سال آینده بحث حذف صفر را نیز عملیاتی کنیم.
وی بیان کرد: در مجموع، مصوبه اخیر دولت در بحث تغییر واحد پول ملی به عنوان بخشی از لایحه قانون بانک مرکزی و با هدف رسمیت بخشیدن به عرف متداول و مرسوم در جامعه، تسهیل مبادلات و منطبق با واقعیت های اقتصادی کشور و همخوانی با فرهنگ عمومی مردم تنظیم شده و فاقد آثار روانی و تورمی است.
سیف ادامه داد: با توجه به وجود زمینه فناوری اطلاعاتی مناسب و گسترش و نفوذ مناسب بانکداری الکترونیکی در کشور، این کار با حداقل هزینه و کمترین زمان قابلیت اجرا خواهد داشت.
هیات دولت در نشست روز هفدهم آذرماه جاری پس از بررسی لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، واحد پول ملی را تومان ‏تعیین کرد. این لایحه برای نهایی شدن باید به تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای نگهبان برسد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=206802

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر