1

در مناظره دیشب دانشگاه شیراز مطرح شد : ظهره‌وند: برجام از قرارداد ترکمنچای برای ما بدتر بود

  • کد خبر : 206894
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۸:۲۷

سند برجام از قرارداد ترکمنچای برای کشور ما بدتر بود و کشور حالا حالاها از تبعات برجام رهایی نخواهد یافت و این قرارداد هیچ افتخاری برای ایران نداشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ابوالفضل ظهره‌وند امشب در دانشگاه شیراز در مناظره با مهدی رحمانیان مدیر مسؤول روزنامه شرق اظهار داشت: امروز تازه تبعات برجام آغاز شده است.

وی افزود: سند برجام از قرارداد ترکمنچای برای کشور ما بدتر بود و کشور حالا حالاها از تبعات برجام رهایی نخواهد یافت و این قرارداد هیچ افتخاری برای ایران نداشت.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا ادامه داد: هنوز قرارداد امضا نشده، رفتیم و فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف و از پیش شکست خود را در برجام تأیید کردیم.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: بعد از سال ۱۹۴۵ میلادی پیچیده‌ترین سند حقوقی و امنیتی که امضا شد، برجام بود و در این سند هم سخت‌افزار و هم اراده ملی را به دشمن دادیم.

معاون پیشین شورای امنیت ملی همچنین اظهار داشت: سیاست خارجی یک مقوله فراجناحی و ربطی به راست و چپ ندارد و هدف آن امنیت ملی است و با آمدورفت دولت‌ها تغییر نمی‌کند.

وی توضیح داد: اشتباهی که در برخی دولت‌ها اتفاق افتاد، تغییر در رویکردها بود، به‌ ویژه در دولت اصلاحات؛ در حالی‌ که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر یک محور مشخص می‌چرخد.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا درباره عدم اعتماد به قدرت‌ها نیز بیان داشت: به لبخند قدرت‌ها نباید خوش‌بین بود، چراکه همین‌ها هنگامی‌ که قذافی را به ایتالیا آوردند با یک اتوبوس مانکن از او پذیرایی کردند و بعد با آن فضاحت او را کشتند.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: در دوره اصلاحات جک استراو وزیر خارجه انگلیس پایش را روی میز گذاشته بود و با غرور با وزیر خارجه ما حرف می‌زد و این برای کشور ما ننگ است که با این پیشینه تمدنی و تاریخی به آن‌ها التماس کنیم.

وی تبیین کرد: در عرصه سیاست خارجی زمانی برد موشک ما به ۲ هزار کیلومتر می‌رسد، نوع برخورد قدرت‌ها با ما عوض می‌شود، اما اگر از موضع ضعف وارد شویم آن‌ها نیز سوءاستفاده خواهند کرد.

مدیر مسؤول روزنامه شرق نیز در ادامه این مناظره اظهار داشت: در برخی برهه‌ها کسانی در عرصه سیاست خارجی کشور بودند که اشراف کامل بر موضوع نداشتند و حتی زبان آن کشوری را در آن حضور داشتند، نمی‌دانستند.

مهدی رحمانیان گفت: سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است و اگر مردم از حکومت خود رضایت داشته باشند در خارج از کشور نیز می‌توانیم حرف خود را به کرسی بنشانیم.

این فعال رسانه‌ای افزود: در سیاست حسی و هیجانی برخورد می‌کنیم؛ برای نمونه در دوره احمدی‌نژاد با دنیا حس تعارض داشتیم و باعث ایران‌هراسی شد و این با تعامل خوب دولت اصلاحات با دنیا متفاوت بود.

وی ادامه داد: کسی از آمریکایی‌ها انتظار خوش‌عهدی ندارد؛ همان‌طور که به روس‌ها نیز نمی‌توان اعتماد کرد و باید توجه داشت که سیاست کلی ما «نه شرقی، نه غربی» بود، اما بعد بیشتر به سمت شرق گرایش پیدا کردیم.

مدیر مسؤول روزنامه شرق درباره برجام تشریح کرد: اگر برجام امضا نمی‌شد صادرات نفت ما به صفر می‌رسید و کشور مانند خودرویی در لب پرتگاه بود که روحانی آن را برگرداند و از افتادن نجات داد.

رحمانیان همچنین گفت: گفت‌وگو تنها راه ما برای رسیدن به مقصد است و دو جناح سیاسی با این بال می‌توانند کشور را به پرواز دربیاورند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=206894

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر