1

ایجاد شورای همکاری تجاری و اقتصادی ایران و بلاروس

  • کد خبر : 207122
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار وزیر صنایع بلاروس، پیشنهاد ایجاد شورای همکاری تجاری و اقتصادی ایران و بلاروس را مطرح کرد و قرار شد دو طرف زمینه‌های ایجاد این شورا را فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده تشکیل این شورا را برای رفع مشکلات پیش روی تجار و فعالان اقتصادی بسیار مهم برشمرد و افزود: امیدوارم ایجاد و فعالیت این شورا به تشکیل اتاق مشترک دو کشور منجر شود تا شاهد گسترش روز افزون سطح مبادلات تجاری ایران و بلاروس باشیم.

وی به رایزنی با مدیران روسی برای افزایش همکاری بین بانکی ایران و روسیه اشاره و تصریح کرد: با توجه به روابط بلاروس و روسیه این همکاری ها می تواند سه جانبه شود و بانک های روسی که در ایران و بلاروس فعالیت دارند می توانند زمینه ساز گسترش روابط بین بانکی باشند.

آمادگی ایران برای همکاری با بلاروس برای تولید کمباین

وزیر صنعت، معدن و تجارت از آمادگی ایران برای همکاری با بلاروس در زمینه تولید ماشین آلات کشاورزی به ویژه کمباین خبر داد و گفت: این همکاری می تواند به صورت مشترک و متوازن در هر دو کشور ادامه داشته باشد.

نعمت زاده با بیان اینکه صادرات دو کشور به یکدیگر در شرایط متوازنی نیست و صادرات بلاروس به ایران بیشتر است، افزود: باید تلاش کنیم در زمینه های مناسب با گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی به توازنی در زمینه صادرات و واردات بین دو کشور دست پیدا کنیم.

وی به توانمندی ایران برای تامین نیازهای بلاروس در زمینه مواد پلیمری، خودرو و قطعات خودرو، دارو و تجهیزات پزشکی، آبزیان، مواد غذایی، مواد شوینده و بهداشتی، محصولات صنعتی از قبیل مس، لوله، کابل و شیشه جام اشاره کرد و گفت: باید سهم ایران  و بلاروس در تامین نیازها یکدیگر به وضوح در نقشه راه اقتصادی دو کشور تعیین شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم تدوین برنامه ای مشترک برای افزایش مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید و تصریح کرد: علاوه بر این برنامه مشترک، حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه های دو کشور، افزایش ملاقات های تجار دو طرف و رفع موانع بانکی می تواند در توسعه مبادلات و مناسبات تجاری و صنعتی اثرگذار باشد.
وزیر صنایع بلاروس نیز در این دیدار با بیان اینکه برای بار دوم است که به ایران سفر می کنم افزود: همواره پیام دوستی و مهربانی از ایران دریافت کردم و این روابط دوستانه می تواند باعث افزایش روابط تجاری  و صنعتی دو کشور شود.

ویتالی ووک – وزیر صنایع بلاروس – هم با تایید نظر مهندس نعمت زاده مبنی بر تدوین برنامه ای مشترک برای ترسیم دورنمای روابط  و افزایش مبادلات دو کشور گفت: آمادگی داریم تا با تشکیل شورای همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور، علاوه بر افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی به توازن نیز در این زمینه دست یابیم.

حضور شرکت های بلاروسی در نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی

وی از حضور شرکت های بلاروسی در نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی سال آینده در ایران خبر داد و افزود: در این بخش زمینه های مناسبی برای توسعه همکاری ها و سرمایه گذاری مشترک وجود دارد که با برنامه ریزی باید از آن بهره برد.

ویتالی ووک به فعالیت های معدنی و صنایع معدنی و ظرفیت های ایران در این بخش اشاره و تصریح کرد: آمادگی داریم تا ماشین آلات سنگین معدنی را برای توسعه فعالیت این بخش در اختیار ایران قرار دهیم.

وزیر صنایع بلاروس به وجود ظرفیت های مناسب برای نیز همکاری های دو کشور در بخش های اکتشاف، حفاری، طراحی میادین نفتی  خبر داد و گفت: آمادگی تا تکنولوژی ساخت ماشین آلات حفاری را در اختیار ایران قرار دهیم.

تاکید ایران و روسیه بر لزوم گسترش مناسبات تجاری و صنعتی مشترک

نعمت زاده همچنین در دیدار الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه راه های تقویت مناسبات تجاری و صنعتی دو کشور را بررسی و بر لزوم توسعه روابط تاکید کرد.

وی در این نشست ضمن اشاره به پیشینه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور گفت: در حال حاضر نیز مبادلات تجاری و صنعتی دو کشور در سطح مناسبی قرار دارد با این وجود هنوز با سطح ایده آل فاصله داریم و این مذاکرات و گفتگو ها برای رفع مشکلات پیشین مفید و موثر است.

نعمت زاده با بیان اینکه پس از امضای برجام شرایط مناسبی برای گسترش همکاری های اقتصادی و صنعتی ایران با سایر کشور ها به وجود آمده است، افزود: علاقمندیم تا در این شرایط روابط مان را با روسیه نیز در زمینه های مختلف گسترش دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به  همکاری دو کشور برای ساخت نیروگاه در ایران اشاره و تصریح کرد: با توجه به ضرورت استفاده از توان داخلی برای ساخت و راه اندازی طرح ها، در این همکاری استفاده از ظرفیت های داخلی ایران برای ما بسیار مهم است.

نعمت زاده در ادامه از کاهش صادرات ایران به روسیه و افزایش دو برابری واردات از این کشور خبر داد و گفت: با تقویت روابط اقتصادی و تجاری به ویژه افزایش صادرات ایران در بخش های مواد اولیه، مواد کشاورزی، خودرو و قطعات خودرو، دارو و تجهیزات پزشکی باید به توازنی در صادرات دو کشور دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط مناسبی برای ارتقای همکاری های مشترک دو کشور در زمینه ساخت و تولید بالگرد، خودرو وجود دارد افزود : علاقمندیم در زمینه تولید خودروهای سنگین، واگن و لوکوموتیو نیز همکاری های مشترک داشته باشیم.

تشکیل شرکت های مشترک نفت و گاز پیشنهاد دیگر محمدرضا نعمت زاده به وزیر انرژی روسیه بود.

الکساندر نوواک نیز در این نشست به توافق دو کشور برای افزایش سطح مبادلات تا ۱۰ میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: گردش کالا بین دو کشور امسال۸۰ درصد افزایش یافته است، گرچه بیشتر مربوط به صادرات روسیه بود اما تلاش می کنیم تا با افزایش سهم ایران به موازنه برسیم.

وی از علاقمندی شرکت های تولید کننده خودروهای سنگین روسی برای فعالیت در بازار ایران خبر داد و افزود : برای همکاری مشترک در زمینه تولید خودروهای سبک و سنگین آمادگی کامل داریم به نحوی که یکی از شرکت های روسی خط مونتاژ تجهیزات کشاورزی را در ایران راه اندازی خواهد کرد.

وزیر انرژی روسیه در ادامه به لزوم تقویت همکاری ها در بخش پژوهش هم اشاره کرد و گفت : در این سفر موضوعات مهمی در زمینه همکاری های دو کشور در بخش انرژی، تحویل هلی کوپتر و ساخت نیروگاه با طرف های ایرانی بحث و بررسی شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=207122

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر