1

رحیم‌پورازغدی: “صله رحم” باید در معماری اسلامی نمود داشته باشد

  • کد خبر : 207223
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شهر اسلامی باید تجمیع اُمت و در معماری اسلامی باید صله‌رحم وجود داشته باشد.

به گزارش افق نیوز/ حسن رحیم‌پورازغدی شامگاه جمعه در همایش «جان شیعه جان سنی» که همزمان با ایام هفته وحدت و در شب میلاد فرخنده حضرت محمد(ص) و امام جعفرصادق(ع) در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار داشت: گام‌های مشخصی در بحث تمدن اسلامی وجود دارد و این جمله که شهرهای غیراسلامی تمیزتر، صادق‌تر و راستگوتر از شهرهای اسلامی است برای ما تلخ است.

وی افزود: وقتی اشخاص غیرمسلمان از بی‌نظمی، تفاوت، دروغ، گران‌فروشی، کثیفی و غیره در شهرهای اسلامی سخن می‌گویند برای جوامع اسلامی تلخ است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: وقتی این جوامع بخواهند از جوامع اسلامی انتقاد کنند تلخ و دردآور است و مراسم جشن و عزا در تمامی جوامع دیده می‌شود و نباید برگزاری چنین برنامه‌هایی را تنها در جوامع اسلامی ببینیم.

رحیم‌پورازغدی تصریح کرد: قوی‌ترین بیمارستان‌ها و مساجد در مذاهب مختلف از مرزهای چین تا آمریکا، شرق آسیا‌ تا یمن و غیره وجود داشت و وقتی از وحدت و تمدن اُمت اسلامی در شهر امام رضا(ع) سخن می‌گوئیم باید اهدافمان به صورت صحیح مشخص شده باشد و با تصمیمی غلط موجبات سودجویی دشمنان را فراهم نیاوریم.

وی با اشاره به اینکه در تونس حجاب و رفتن به مسجد ممنوع بود و بقایای چنین رویکردی همچنان وجود دارد، تاکید کرد: نمونه‌ آن در تاجیکستان است و مسلمانان را به جرم حفظ حجاب به زندان انداختند.

عضو شورای عالی‌انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخی کشورهای اسلامی مانند فرانسه به دنبال قطع شدن ارتباط با جوامع‌اسلامی و قطع شدن اسلام از کشورهایشان هستند.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه برخی حکومت‌ها نام ۱۴ معصوم و حتی حضرت عباس(ع) و حضرت رقیه(س) را ذکر می‌کنند، گفت: این نام‌های متبرک را برای فرزندان انتخاب می‌کنند و در کشورهایی مانند اسپانیا تمدن‌های عظیم اسلامی وجود دارد.

وی افزود: در خراسان و مشهد آثار باستانی زیادی وجود دارد و جمعی از زائران امام رضا(ع) اهل سنت هستند و مهم‌تر از آثار باستانی آثار فرهنگی است و یک شهر اسلامی باید به درستی معرفی شود و ایفاگر مهم‌ترین نقش در این رابطه مردم هستند.

عضو شورای عالی‌انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در حوزه مناسبات شهری، نظافت شهر، فضای شهر، رنگ‌ها در شهر و غیره هم مردم نقشی کلیدی دارند، بیان کرد: ترافیک، دود، بی‌نظمی، اختلاف‌طبقاتی و غیره از ویژگی‌های یک شهر اسلامی نیست و متاسفانه از بازارهای مشهد به نیکی یاد نمی‌شود و نام این بازارها بد معرفی می‌شود.

رحیم‌پورازغدی تصریح کرد: شهرسازی باید روی موضوع تفریح سالم کار کند و اگر اینگونه نباشد تفریح‌های ناسالم فاسد زیرزمینی اعم از اعتیاد، فساد اخلاقی، فساد جنسی و غیره گسترش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بیکاری جوانان و تعطیلی کارخانه‌ها سبب گسترش فساد در جامعه می‌شود، تاکید کرد: باید برای شهروندان یک شهر اسلامی فرهنگ سالم، تفریحات سالم، موسیقی سالم و اشتغال سالم ایجاد کنیم.

عضو شورای عالی‌انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) اهمیت ویژه‌ای برای کودکان قائل بودند و با آنها همبازی شدند، خاطرنشان کرد: چنین کاری را امام علی(ع) هم انجام دادند، اما این مهم در میان پدران و مادران مسلمان که پیرو این بزرگان هستند کمتر دیده می‌شود.

رحیم‌پور ازغدی گفت: در سال ۲۰۰۰ پیشگویی‌هایی از پایان اسلام شد که این پیشگویی‌ها درست از آب درنیامد و اعلام شد که روسیه انقلاب کمونسیتی و جنبش سوسیالیستی در انگلیس ایجاد می‌کند و در تمامی این موارد خلاف‌گفته‌ها را شاهد بودیم.

وی افزود: دین اسلام برای آرامش و کاهش دادن فاصله‌های طبقاتی است و انقلاب اسلامی ایران بزرگترین انقلاب‌اسلامی جهانی را ایجاد کرد.

عضو شورای عالی‌انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در یک شهر و جامعه اسلامی باید سبک زندگی اسلامی را ترویج دهیم، بیان کرد: جنبش دینی و علوم دینی را باید گسترش دهیم و تمام جهان بر مسئله جنبش دینی و تمدن اسلامی تاکید دارند و انقلاب اسلامی ایران نقشی کلیدی در گسترش اسلام در دیگر کشورها و نهضت بیداری اسلامی داشت.

رحیم‌پورازغدی در پایان با بیان اینکه در شهر اسلامی باید تجمیع اُمت و در معماری اسلامی باید صله‌رحم وجود داشته باشد، گفت: در شهر اسلامی مشهد که صاحب اصلی آن امام رضا(ع) هستند باید همه‌چیز نمونه و امام رضایی باشد و در سال ۲۰۱۷ که این شهر می‌خواهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود باید نماد علم، فرهنگ، تمدن، مبانی و اخلاق اسلامی باشد.

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=207223

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر