1

اردوغان باید منتظر نیش عقرب‌هایش باشد

  • کد خبر : 207450
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶

سردبیر «رای الیوم» با اشاره به عملکرد اردوغان طی سال‌های گذشته درباره سوریه نوشت: کسی که عقرب در جیبش نگه دارد، نخست خود باید منتظر نیش آن باشد.

 سردبیر و مدیر مسئول روزنامه اینترنتی «رای الیوم» با بیان اینکه ترکیه در ارتباط با ترور سفیر روسیه در آنکارا تاوان سنگینی باید بدهد، با اشاره به عملکرد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، طی سال های گذشته درباره سوریه نوشت: کسی که عقرب در جیبش نگه دارد، نخست خود باید منتظر نیش آن باشد.
 «عبد الباری عطوان» در یادداشت روز سه‌شنبه خود در این روزنامه به ترور سفیر روسیه در ترکیه اشاره کرد و نوشت: اندره کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا با شلیک هشت گلوله از سلاح یکی از نیروهای امنیتی ترکیه ترور شد. او در هر بار از شلیک گلوله ها با صدای بلند فریاد می زد «حلب»، «انتقام»، «تلافی». این ترور با این شیوه ای که اجرا شد، به طور خلاصه‌وار بیانگر مشکل ترکیه و بلکه سراسر منطقه و فرجام احتمالی آن طی ماه ها یا سال های آینده است.
گلوله هایی که سفیر روسیه را کشت، پیام اعتراض بخشی از جامعه ترکیه- که حجم دقیق آن مشخص نیست- به نزدیک شدن مواضع روسیه و ترکیه به یکدیگر و سرعت فزاینده آن است که به تغییر «تقریبا ریشه ای» در موضع ترکیه درباره موضوع سوریه منجر شد. موضع جدید ترکیه مداخله نکردن نظامی برای کمک به مخالفان مسلح در شرق حلب و مشارکت هر چه بیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، دولت و دستگاه های امنیتی او در جنگ علیه گروه های افراطی در سوریه و عراق است.
کارلوف، سفیری عادی نبود بلکه او طی ماه های گذشته در نزدیک شدن مواضع ترکیه و روسیه به یکدیگر، نقش زیادی ایفا کرد و «مهندس» توافقنامه ای لقب گرفت که به برون رفت عناصر مسلح از شرق حلب منجر شد. او افسر ارتباطات بین دولت متبعوعش با دولت ترکیه بود که دارای بیش از سی سال تجربه دیپلماتیک داشت؛ به همین علت و مشخصا در این برهه زمانی، تاوانی که ترکیه باید به علت ترور او بدهد، بسیار سنگین خواهد بود.
اقدام یکی از نیروهای امنیتی ترکیه با بیست سال سن برای انجام چنین عملیات ترور و افشای تمایلات افراطی، حاکی از آن است که گروه های تروریستی به طور گسترده بر دو نهاد نظامی و امنیت ترکیه نفوذ کرده اند و چه بسا در لایه‌های زیرین آن شبکه های مخفی تشکیل داده اند که آماده اجرای عملیات و ترورهای بعدی است. این موضوع در  شرایطی که دولت ترکیه با انفجارهای تروریستی در مناطق مختلف مواجه نگرانی جدی برای ترکیه ایجاد خواهد کرد.
به طور مسلم، این گلوله های که سفیر روسیه را کشت، تاثیر منفی محدودی بر روابط روسیه و ترکیه خواهد داشت، اما از طرفی بعید نیست که سبب افزایش نزدیکی موضع دو کشور به یکدیگر، به ویژه در ارتباط با پرونده سوریه شود.
اینکه یکی از اعضای نیروهای امنیتی با بیست سال سن، به این ترور اقدام کند، پدیده بسیار نگران کننده ای برای دولت ترکیه به شمار می رود، خاصه اینکه مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور، قرار است در نشست سه جانبه ای که با حضور همتایان روس و ایرانی او در مسکو برگزار شود، شرکت کند. قرار است در این نشست طرح هایی درباره نابود کردن گروه های تروریستی در سوریه و اجرای گفتگوهایی با حمایت سه کشور بین دولت سوریه با مخالفان میانه رو مطرح شود تا از برآیند این گفت‌وگوها، درباره تشکیل دولت وحدت ملی و راه حل سیاسی دائم به دور از دخالت کشورهایی چون آمریکا یا کشورهای اروپایی و عربی، حاصل شود.
خطر این اقدام تروریستی که در مرکز آنکارا روی داد و در آن سفیر یک کشور ابرقدرت هدف قرار گرفت، در وارد کردن ضربه سخت به وجهه ترکیه و جایگاه امنیتی آن است، امری که ممکن است بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی بگذارد، اقتصادی که به علت کاهش تولید ناخالص ملی طی بیست سال گذشته به پایین ترین سطح خود رسیده است. افزون بر این، ترکیه با افزایش بیکاری و کاهش ارزش پول ملی، به حدود نصف، مواجه است.
تصور نمی شود که این عملیات به کاهش سطح روابط ترکیه با روسیه منجر شود و چه بسا نتیجه کاملا معکوسی داشته باشد؛ به این معنا که ترکیه هر چه بیشتر به روسیه متمایل شود. همچنین ممکن است این حادثه به برقراری ارتباط و هماهنگی با دولت سوریه در مبارزه با تروریسمی که به صورت تدریجی به دشمن مشترک آن‌ها تبدیل می شود، منجر شود.
سه سال پیش، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، درگفتگو با یک روزنامه غربی گفت «کسی که عقرب در  جیب خود بگذارد، نخست خود باید منتظر نیش آن باشد». به نظر می رسد که این روزها جیب اردوغان پر مار و عقرب و حشرات سمی شده است یا اینکه بسیاری از کارشناسان امور منطقه چنین فکر می کنند. از این روست که امروز، چنین نیش‌زدن‌ها و گزیدن هایی از طرف های مختلف افزایش یافته است.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=207450

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر