1

ایران می‌تواند شریکی جدی در توسعه زیرساخت‌های قرقیزستان باشد

  • کد خبر : 207556
  • ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: شرکت‌های ایرانی در بخش زیرساخت‌‌ها، توانایی خودشان را در رقابت‌های بین‌المللی ثابت کرده‌اند، لذا ایران می‌تواند یک شریک جدی در توسعه زیرساخت‌های قرقیزستان باشد.

به گزارش افق نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری محمد نهاوندیان عصر امروز جمعه در همایش تجاری فعالان اقتصادی ایران و قرقیزستان که با حضور نخست وزیر این کشور در بیشکک برگزار شد، تصریح کرد: فعالان بخش های اقتصادی دو کشور باید با تلاشی مشترک و پرنشاط، صفحه جدیدی را در مناسبات تجاری دو کشور رقم بزنند.

وی با تبریک بیست و پنجمین سالگرد استقلال جمهوری قرقیزستان، به تبیین نقش و وظایف دولت ها و بخش های خصوصی در روند شکوفایی اقتصادی پرداخت و اظهارداشت: دولت و بخش خصوصی به مثابه دو بال و با همکاری یکدیگر ، نقش اساسی در پیشرفت بلند مدت اقتصاد دارند.

رییس دفتر رییس جمهوری، کاهش مقررات و ایجاد شفافیت، سهولت در تجارت و سرمایه‌گذاری  با حذف مقررات و قوانین زائد ، داوری و حل اختلافات تجاری، کاستن از تعرفه ها ، پیگیری رفتارهای قاعده مند، مبارزه با فساد و آماده کردن بسترهای لازم برای  فعالیت تجار را از وظایف دولت ها برشمرد و گفت: این جلسه در زمانی برگزار می شود که خوشبختانه هم دولت قرقیزستان و هم دولت جمهوری اسلامی ایران در این جهت‌گیری یعنی ایجاد گشایش برای فعالان اقتصادی، گام‌های بلند و قابل توجهی برداشته اند.

نهاوندیان با اشاره به برنامه اصلاحات اقتصادی در قرقیزستان و اثرات آن روی ارتقاء درجه شفافیت و سهولت کسب و کار  و رتبه سرمایه گذاری در مقایسه با شماری از کشورهای همسایه گفت: در ایران هم با کمال مسرت باید این واقعیت را پذیرفت  با گامهایی که دولت در دو سه سال اخیر  در بخش گشایش‌های اقتصادی، رفع تحریم‌ها و محدودیت‌های ظالمانه تحمیلی بر اقتصاد ایران برداشت ، فضا برای حرکت پرشتاب اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی به نحو چشمگیری گشوده شده است.

وی با اشاره به گام های بلند دولت یازدهم در مسیر شفافیت در اقتصاد ایران اظهارداشت: در حوزه ثبات اقتصادی ، دستاوردهای قابل توجهی داشته ایم و اکنون در بحث سرمایه گذاری ، ایران یکی از جذاب‌ترین شرایط را از نظر شاخص‌های اقتصاد کلان داراست . روند اجرای برنامه های دولت در بخش های کاهش نرخ تورم ، افزایش نرخ رشد اقتصادی و حذف مقررات زائد به طور جدی و با قوت ادامه خواهد یافت.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه شواهد نشان می دهد هر دو اقتصاد ایران و قرقیزستان وضعیت مناسبی برای فعالیت مشترک فعالان اقتصادی دارند ، گفت: در حوزه سیاسی نیز یکی از بهترین مناسبات سیاسی در عالی‌ترین سطح بین دو کشور وجود دارد . برای فعالان اقتصادی این علامت، علامت بسیار مهمی است که مسئولان عالی‌رتبه دو کشور، عزم جدی دارند. چراغ سبز بسیار روشن و بی‌تردیدی را به فعالان اقتصادی می‌دهند که همکاری اگر صورت بگیرد مورد حمایت دو طرف خواهد بود.

نهاوندیان اشتراکات فرهنگی دو کشور را نیز زمینه مساعدی برای تقویت همکاری های  اقتصادی برشمرد و گفت: تجربیات اولیه همکاری بخش های خصوصی دو کشور بسیار موفق بوده و وظیفه فعالان اقتصادی است که مزیت‌های رقابتی و نسبی را شناسایی و با حمایت قاطعی که از سوی دو دولت وجود دارد، در آن حوزه ها فعال شوند.

وی با اشاره به تصمیمات دو دولت در نشست  مشترک هیات های عالیرتبه گفت: امروز در رابطه با پروژه‌های بزرگ راه و راه‌آهن در قرقیزستان سخن گفته شد. این ایده کریدور ریلی از چین، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران، ایده بین‌المللی بسیار مهم است و معنای بسیار بزرگی نیز از نظر انجام کارهای خدماتی، فنی و مهندسی دارد.

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های راه، راه‌سازی، راه‌آهن و  نیروگاه  و در مجموع در بخش زیرساخت‌‌ها،  توانایی خودشان را در رقابت‌های بین‌المللی ثابت کرده‌اند لذا ایران می‌تواند یک شریک جدی در توسعه زیرساخت‌های قرقیزستان باشد.

نهاوندیان روابط و همکاری های بانکی را لازمه قطعی هرگونه فعالیتی عنوان کرد و با اشاره به مذاکرات فشرده روسای بانکهای مرکزی دو کشور در جریان سفر رییس جمهوری به بیشکک ، گفت: بی تردید یکی از دستاوردهای این سفر، نه تنها رفع مشکلات بانکی به جای مانده از دوره تحریم و برقراری ارتباط مستقیم بانکی، بلکه ارایه خدمات به دیگر کشورها در زمینه خدمات بانکی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه دولت ایران از هر گونه پروژه سرمایه‌گذاری مشترک توسط فعالان اقتصادی ایران در قرقیزستان استقبال و حمایت می کند، گفت: اجرای این پروژه های مشترک  با توجه به بازارهای منطقه و  عضویت قرقیزستان در اورآسیا هم برای قرقیزستان و هم برای ایران یک فرصت است.

رییس دفتر رییس جمهوری عزم  ایران را  همکاری نزدیک‌تر با اتحادیه اورآسیا ذکر کرد و اظهارداشت: این موضوع در جلسه سران اورآسیا که در ۲۶ دسامبر برگزار می شود،  مطرح خواهد شد و امیدواریم تصمیمی که گرفته می‌شود زمینه همکاری نزدیک‌تر را فراهم کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=207556

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر