1

اردوغان: اجازه تاسیس دولتی جدید در شمال سوریه را نخواهیم داد

  • کد خبر : 207654
  • ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به هدف برخی افراد برای تشکیل دولتی جدید در شمال سوریه، تاکید کرد که اجازه تاسیس چنین دولتی را نخواهند داد.

به گزارش فراتاب به نقل از خبرگزاری آناتولی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در نشست انجمن روابط اقتصاد خارجی ترکیه در استانبول، گفت: ”ما طرحی به نام ‘منطقه امن پاکسازی شده از تروریسم’ داریم. اگر مساله تروریسم حل نشود، غازی‌عنتب، کیلیس و شانلی اورفه همیشه در تهدید خواهند بود. هدف آنها تشکیل دولت جدید در شمال سوریه است، اما همگان بدانند که ما اجازه تاسیس دولتی جدید در شمال سوریه را نخواهیم داد”.

ادامه سخنان رئیس جمهور ترکیه در نشست مذکور به شرح زیر است:

در غازی‌ عنتاب ۵۶ نفر از شهروندان مان جان خود را از دست دادند، در کلیس هم همین طور. تا آن روز صبر کردیم و وارد جایی نشدیم، اما همان روز گفتیم که ما دیگر صبر نمی کنیم. ما اکنون وارد می شویم و وارد شدیم. از جرابلس آغاز کردیم، سپس وارد الراعی شدیم. سپس گفتیم که به سوی جنوب پیشروی می کنیم. شروع به انتقاد کردند که ما آن جا چه کار داریم؟ آن جا منطقه ورود تهدید به سوی ماست. ما طرحی به نام “منطقه امن پاکسازی شده از تروریسم” داریم. اگر مساله تروریسم حل نشود، غازی‌عنتاب، کیلیس و شانلی اورفه همیشه در تهدید خواهند بود. هدف آنها تشکیل دولت جدید در شمال سوریه است، اما همگان بدانند که ما اجازه تاسیس دولتی جدید در شمال سوریه را نخواهیم داد.

ما فقط با تلاش مشترک می توانیم به اهداف خود در رسیدن به حجم تجارت خارجی یک تریلیون دلاری، درآمد ملی ۲ تریلیون دلاری و جای گرفتن در میان ۱۰ کشور اقتصادی برتر جهان برسیم. صراحتا می گویم که بازرگانان و اعضای انجمن روابط اقتصاد خارجی (DEİK) از حامیان مهم ما برای رسیدن به اهداف سال ۲۰۲۳ هستند.

برای از بین بردن برنامه افرادی که می خواهند به اقتصاد ترکیه ضربه وارد کنند، علاوه بر دولت، شما (بازرگانان) هم مسئولیت بسیار بزرگی دارید. بر روی این موضوع تاکید می کنم کسانی که در این دوره حساس، سرمایه گذاری ها، اجرای پروژه ها و فعالیت های خود را به زمان دیگری موکول می کنند، نزد من با افرادی که می خواهند به اقتصادمان ضربه بزنند، در یک رده قرار دارند.

ما امروز همان گونه که با گروه های تروریستی داخلی و خارجی مبارزه می کنیم٬ باید در قبال حملات علیه اقتصاد خود هم با همان عزم واراده حرکت کنیم. افراد شجاعی که برای دفاع از کشور و ملت خود، با جان و دل تلاش می کنند، باید الگویی برای کسانی که در کشور سرمایه گذاری می کنند، باشند.

باید در کشور سرمایه گذاری صورت گیرد، راه دیگری نداریم. اگر در سخت ترین شرایط سرمایه گذاری صورت بگیرد کشور نابود نخواهد شد، اما اگر در شرایط سخت سرمایه گذاری متوقف شود، خدای نکرده پیشرفت کشور متوقف خواهد شد.

برای پناهجویان ۲۰ میلیارد دلار هزینه کرده ایم. رقم کمی نیست. غرب کجاست؟ آن غرب ثروتمند کجاست؟ آیا آنها با چنین مشکلی مواجهند؟ حقوق انسانی کجاست؟ آن غرب زمانی که یک حیوان کوچک در میان بنزین می افتد، تمام دنیا را خبردار می کند بداند شمار کسانی که در سال ۲۰۱۶ در دریای مدیترانه و اژه جان باخته اند، نزدیک به ۶۰۰۰ نفر است. صدایشان در می آید؟ کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گزارش می دهد. گزارش دادن چه فایده ای دارد؟ تدبیری اتخاذ می شود؟ نه. قایق های بادی مملو از پناهجویان را سوراخ می کنند و انسان ها غرق می شوند. شما برای جلوگیری از این وقایع چه می کنید؟

در مورد پناهجویان سوری، اتحادیه اروپا به ترکیه وعده داده است که “از اول جولای ۳ میلیارد یورو پرداخت می کنیم”. تا کنون ۶۷۷ میلیون دلار با میانجیگری یونسکو به حساب سازمان هلال احمر و آفاد واریز شده است، به بودجه ما چیزی اضافه نمی شود. قول ۳ میلیارد یورو داده بودند. کجاست؟ بودجه و درآمد ناخالص ملی این کشورها بسیار بسیار بیشتر از ماست. چرا این پول را پرداخت نمی کنند؟ برای آنان این مساله مهم نیست. برای آنان انسانیت مهم نیست. انسان های مظلوم و آسیب دیده برایشان مهم نیستند، اما برای ما مهم است.

علت مخالفت اتحادیه اروپا با عضویت ترکیه در این اتحادیه آشکار است. ارتباطی به وضعیت اقتصادی ما و دیگر موضوعات ندارد، به طور کلی موضوع سیاسی است. به اعتقادات ما مربوط است. چیز دیگری نیست. ترکیه به قدرت اتحادیه اروپا خواهد افزود، اما برخی از آن ها واقعیت را می گویند. در گفتگوهای خصوصی می گویند “شما مسلمان هستید. شما را به عضویت نمی پذیرند، بیهوده تلاش نکنید”… این را وزیر امور خارجه بزرگترین کشور به من گفت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=207654

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر