2

نمایندگان مجلس مصصم به شکایت از کریمی قدوسی شدند /آیا دادستان هم ورود خواهد کرد؟

  • کد خبر : 207837
  • ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰

یک عضو کمیسیون امنیت ملی گفت که به زودی این کمیسیون بیانیه ای را در واکنش به رفتار کریمی قدوسی در انتشار صحبت های منتسب به ظریف صادر خواهد کرد.

علیرضا رحیمی در حاشیه نشست علنی نوبت بعد ازظهر امروز مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح مسائل مطرح شده در نشست شامگاه یکشنبه رئیس و برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی با محمدجواد ظریف در ساختمان وزارت امور خارجه پرداخت و گفت: بسیار متاسفیم که وقت شریف مردم عزیز و مسئولان مخصوصاً‌ دستگاه دیپلماسی کشور و مجلس شورای اسلامی برای حاشیه‌هایی سپری می‌شود که نه تنها هیچ کمکی به کشور نمی‌کند بلکه به ضرر منافع ملی است.

به گزارش افق نیوز، او با تاکید بر احساس وظیفه کمیسیون امنیت ملی برای اعلام موضع در قبال انتشار گزینشی سخنان محرمانه وزیر خارجه توسط نماینده مشهد، یادآور شد: با این حال سعی داشتیم ضمن در نظر داشتن مصالح کشور و منافع ملی، رابطه ارزشمند میان کمیسیون امنیت ملی و وزارت خارجه که با زحمت فراوان برقرار شده و در پی این اتفاق تا حدودی مخدوش شده بود را بار دیگر برقرار کنیم.

نماینده مردم تهران توضیح داد: این در حالی است که ارتباط وزارت خارجه و کمیسیون امنیت ملی در دوره نهم مجلس به شدت مخدوش شده بود که دلایل آن نیز برای مردم آشکار است و این حواشی در مجلس نهم نیز تکرار شده بود و دکتر ظریف با حسن نیت مجلس دهم را به عنوان همراه منافع ملی در نظر داشته و از ابتدای این دوره تعامل بسیار خوبی میان وزارتخانه و کمیسیون امنیت وجود داشت و تاکنون دو جلسه مشترک برگزار شده و قرارمان این است که این جلسات مشترک هر دو ماه یک بار برگزار شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم خاطرنشان کرد: طبیعی است و قابل پیش‌بینی بود که اجحافی که در حق کمیسیون و وزارت خارجه انجام شد، برای دو طرف باشد و علاوه بر دوستانمان در وزارت خارجه، اعضای کمیسیون امنیت مجلس نیز نسبت به آنچه رخ داد مکدر باشند چرا که در کمیسیونی که قرار است مرجع و بازوی فکری وزارت خارجه باشد اخبار محرمانه و مذاکرات محرمانه منتشر می‌شود و این مسئله باعث شد که برای دوستانمان در وزارت خارجه نسبت به کمیسیون امنیت احساس ناامنی ایجاد شود. بنابراین به منظور دلجویی از آقای ظریف و همچنین تقویت روابط مجلس و وزارت خارجه جلسه‌ای را به درخواست اعضای کمیسیون امنیت و با محوریت رئیس این کمیسیون با فوریت برگزار شد.

او با بیان اینکه جلسه شامگاه یکشنبه نتایج مثبتی داشت تاکید کرد که بهتر بود این نشست زود‌تر از این نیز برگزار می‌شد و در ادامه در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های وزیر امورخارجه در نشست یادشده، اعلام کرد: در این جلسه یک ساعت و نیمه تاریخچه‌ای از روابط متقابل کمیسیون امنیت و وزارت خارجه بیان شد و بر حسن اعتماد آقای ظریف بر تک تک اعضای کمیسیون امنیت نیز تاکید شد. علاوه بر آن توضیحاتی درباره برنامه زمانبندی شده مذاکرات آتی این وزارتخانه و شخص آقای ظریف با خانم موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و مذاکراتی در سطح معاونان وزاری خارجه ۱+۵ مطرح و درباره عواقب و نتایج چنین حاشیه‌سازی‌هایی در سطح بین‌المللی علیه منافع ملی کشورمان صحبت شد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین درپاسخ به سوالی درباره بیانیه‌ای که قرار است از سوی کمیسیون امنیت ملی تهیه و منتشر شود و دیگر اقدامات این کمیسیون برای جلوگیری از تکرار چنین مسائل و مشکلاتی، اعلام کرد: کمیسیون امنیت ملی در دو سطح برخورد خواهد کرد که سطح نخست برخورد رسمی کمیسیون است که در این راستا قرار بر این شد بیانیه‌ای تهیه و منتشر شود و در آن موضع رسمی کمیسیون را اعلام کنیم. البته این تصمیم گیری در حاشیه نشست علنی مجلس انجام شد و در جلسه‌ای که به صورت غیررسمی در کمیسیون امنیت ملی با حضور کریمی‌قدوسی برگزار شد، جمع‌بندی همه اعم از رئیس، اعضای هیات رئیسه و دیگر اعضا این بود که بیانیه‌ای رسمی به عنوان موضع کمیسیون تهیه شود و این در حالی است که سطح دوم برخورد با این اقدام در قالب مواضع فردی اعضای کمیسیون در محکومیت‌های اقدام است.

رحیمی خاطرنشان کرد: به هرحال بخشی از اعضای کمیسیون از اتفاقی که افتاده به شدت عصبانی هستند و خدشه‌ای که میان روابط کمیسیون با وزارت خارجه ایجاد شده و نیز در افکار عمومی اعتبار کمیسیون امنیت مخدوش شده و زیر سوال رفته، ناراضی هستند.

او در پاسخ به سوالی درباره جلسه بعدازظهر امروز کمیسیون امنیت در این رابطه، گفت: هنوز جلسه‌ای قطعی نشده با این حال قطعاً کمیسیون این موضوع را به طور خاص بررسی خواهد کرد و ضمن بحث و بررسی در این رابطه در حد صلاحیت قانونی کمیسیون تصمیم‌گیری می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی در سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارنظر برخی نمایندگان درباره شکایت از کریمی‌قدوسی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام کرد: ملاک تصمیم‌گیری آیین‌نامه داخلی مجلس است و این آیین نامه هرگونه تصمیم‌گیری درباره شکایت از نمایندگان را جهت نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع داده است. به هرحال کمیسیون در حد خود موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد و اتفاقاً یکی از مواردی که پس ازجلسه دیشب درباره آن تصمیم‌گیری شد تشکیل جلسه فوری در این رابطه بود که احتمالاً فردا برگزار می‌شود.

او همچنین اضافه کرد: نکته دیگر این است که نمایندگان نیز همچون سایر شهروندان در صورتی که مرتکب جرمی شوند باید پاسخگو باشند با این تفاوت که روال قانونی بررسی پرونده مطابق با پروتوکلی است که در آیین‌نامه مجلس تعریف شده و این به معنای لحاظ کردن استثنا برای نمایندگان مجلس نیست.

او ادامه داد: این در حالی است که در موضوع دیگری درباره آقای محمود صادقی بحث‌های مفصلی میان حقوقدانان درگرفت و مانعی به لحاظ ماهوی و شکلی برای این برخورد وجود ندارد و صرفاً تشریفات آن متفاوت است.

رحیمی تصریح کرد: با این حال نمایندگان مصمم هستند که علیه آقای کریمی‌قدوسی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان طرح شکایت کند چرا که این موضوع نه تنها کمیسیون امنیت ملی بلکه کل مجلس را تحت‌الشعاع قرار داده و دلیل اینکه تاکنون هیات نظارت اقدامی انجام نداده به این دلیل است که ابتدا باید تشریفات طی شود و پس از طرح شکایت نمایندگان این هیات وارد شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی در سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همانطور که در اظهارنظر نخست هم در این رابطه اظهارات مطرح شده ازسوی کریمی‌قدوسی را کذب محض دانستم اکنون نیز پس از نشر غیر مسئولانه مذاکرات محرمانه و معرکه‌گیری پشت درب کمیسیون امنیت ملی در جمع خبرنگاران صورت گرفت و برای نشر متن این مذاکرات فضاسازی منفی صورت گرفت، تاکید دارم که نشر مذاکرات محرمانه خیانت آشکار و بازی در میدان دشمن است و این اقدام از سوی هرکسی صورت گیرد تفاوت ندارد به ویژه آنکه ازسوی کسانی باشد که ادعای دفاع از انقلاب و آرمان‌های انقلاب دارند و نباید اعتبار کمیسیون امنیت ملی و مجلس به خاطر تخریب دولت مخدوش شود.

او تاکید کرد: ‌رئیس مجلس شورای اسلامی برای دفاع ازحیثیت مجلس سوگند خورده و در شرایطی که درد اول مردم معیشت است به نظر می‌رسد موج‌سواری بر برجام وسیاه‌نمایی خدمات دولت نشان از دلسوزی نیست بلکه نشان از عافیت‌طلبی است به ویژه در زمانی که برنامه ششم توسعه در مجلس مورد بحث قرار دارد و همه نمایندگان با دلسوزی و با وجدان کاری تمام درگیر این برنامه هستند تا منافع ملی مردم تامین شود.

رحیمی با بیان اینکه تاکنون جلسه رسمی یا غیررسمی با رئیس مجلس در این رابطه برگزار نشده خاطرنشان کرد: انتظار این بود که رئیس مجلس دراین رابطه موضع‌گیری می‌کرد و با وجود اینکه این مسئله در صحن اتفاق نیفتاده اما همانگونه که صداوسیما به بهانه خبررسانی اقدام به حاشیه‌سازی کرد و شائبه افکار عمومی را تقویت کرد، انتظار داشتیم رئیس محترم مجلس نیز اظهارنظر لازم را داشته باشد. با این حال مهم این است که افکار عمومی با آگاهی در این باره قضاوت می‌کنند.

رحیمی تصریح کرد: این حاشیه‌سازی‌ها با پشتیبانی صداوسیما که خط تخریب دستگاه دیپلماسی و حمله به شخص آقای ظریف را دنبال می‌کند، جای تاسف دارد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره خلط مبحث صورت گرفته در جریان انتشار گزینش‌شده سخنان محرمانه وزیر امور خارجه و مطالبه به مقصود گفته ظریف درباره قانون تحریم‌های ایسا و انتساب این گفته درمورد برجام، گفت: مسئله این است که انتشار مذاکرات اشتباه است و اقدامات بعدی صرفاً اشتباهات را بیشتر می‌کند.

او ادامه داد: با انتشار متن پنج صفحه‌ای این مذاکرات افکار عمومی به خوبی متوجه می‌شود که ادعای اولیه کریمی قدوسی کذب محض بوده و سخنان وزیر امور خارجه تحریف شده است.

رحیمی تصریح کرد: وزیر امور خارجه نه برجام را زیرسوال برد و نه استراتژی کشور را اشتباه خواندند و از هیچ مسئله‌ای نیز اظهار ندامت نکردند. در شرایطی که رهبری، مجلس و مردم از تیم دیپلماسی دفاع می‌کنند که در این آوردگاه خطرناک بتوانند منافع ملی ما را تامین کنند، یک نفر از درون خانواده اتهامی را مطرح می‌کند که مورد سوءاستفاده دشمنان قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره انگیزه احتمالی کریمی‌قدوسی، گفت: آن‌چه مسلم است این اقدامات با هدف تخریب دولت، دکترظریف انجام می‌شود و هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، افزایش چنین بداخلاقی‌هایی قابل پیش‌بینی است و این مسائل سم مهلک برای کشور است.

او گفت: علاوه بر این‌که رهبری تاکید کردند، عقل سلیم حکم می‌کند که در شرایطی که بیشترین نیاز را به آرامش داریم، چنین اقداماتی علیه منافع ملی است و همه باید تلاش کنیم امنیتی که به برکت خون شهدا ایجاد شده، حفظ شود و هم در حوزه سیاسی، هم در حوزه‌های امنیتی و رسانه‌ای باید تلاش کنیم که آرامش جامعه حفظ شود و هر قدمی که برای برهم زدن آرامش جامعه برداشته شود، خیانت به مردم است و ملت این خیانت را نخواهند بخشید.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در ادامه اعلام کرد: آیا انتشار مذاکرات محرمانه در سطح وزیر امور خارجه و اعضای کمیسیون امنیت ملی جرم است یا خیر؟ آیا در شرایطی که چنین جرم مشهودی اتفاق می‌افتد، نباید دادستان کل کشور به‌عنوان مدعی‌العموم ورود کند؟ این درحالی است که در قبال جرائم عادی، مدعی‌العموم تکلیف قانونی دارند.

او تاکید کرد: انتظار ما این است که دادستان عمومی ورود کند و موضوع را بررسی کنند و از دستگاه قضایی انتظار داریم، جرائم مشهودی که امنیت ملی و افکار عمومی را تحت‌الشعاع قرار داده را مورد بررسی قرار دهد.

منبع: ایلنا
برچسب ها:
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=207837

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر